• Anonym (Svärd­otter)
    Mon 13 Sep 2021 09:22
    1739 visningar
    18 svar
    18
    1739

    Bävar redan familjemiddagar

    Hej!


    Jag har verkligen försökt att bygga en relation med min mans familj. Dom har uttryckt att dom gillar mig i början och jag har stått ut och varit en så artig som man ska va och inte visat hur jag egentligen känt. Men nu är jag rädd för att jag kommer explodera och råka säga vad jag tycker och känner.


    Det är allt för många berättelser, men för att dra det i korta drag är det bara min tyrannliknande svärfar jag har problem med, inte svärmor. Svärfar är extremt kontrollerade, bossig, elak mot sin syster och sina barn genom att kalla dom fula saker och göra narr av dom, en riktigt mallig/präktig besserwisser. Ofta är det bråk och skrik, och jag tycker det är så himla pinsamt att den äldste inte kan bete sig. Han har noll social kompetens, ofta plump och det finns inte ens en flisa av humor i honom då han tar sig själv på extremt stort allvar. 


    I samband med att jag och min sambo köpt hus tillsammans har jag nu fått nog, då han inte respekterar våra gränser och att han dessutom under husköpet betedde sig riktigt illa. 


    Min sambo vill såklart ha en relation med sin pappa och det respekterar jag, men jag vill inte längre ha det. 


    Jag är inte ett dugg intresserad av att fira jul med hans föräldrar, eller påsk och dylikt. Men jag vill inte stå i vägen för min man och framtida barn. Jag vill ju inte heller visa mina framtida barn att jag inte tycker om deras farfar för det angår inte dom. Dom ska få tycka vad dom själva vill.


    Det jag skulle önska var att jag slapp fira med hans familj bara, och han åkte själv med barnen dit. Men jag vet inte hur jag ska ta upp det utan att han ska bli kränkt och försöka övertala mig till att följa med.


     


    //sliten svärdotter

  • Svar på tråden Bävar redan familjemiddagar
  • Glinda från Oz
    Mon 13 Sep 2021 10:00
    #1

    Min mamma och farmor avskydde varann. Mina föräldrar löste det så att de firade varannan högtid hos mammas föräldrar och varannan hos farmor. När vi bara hälsade på följde aldrig mamma med och när farmor kom till oss såg hon till att inte vara hemma. De träffades alltså bara varannan jul och varannan påsk, jag tyckte det fungerade bra. Varken mamma eller farmor pratade aldrig någonsin skit om varandra så vi barn hörde. Under hela farmors liv sa hon inte ett enda ont ord om mamma till mig eller mina syskon.

    Kan ni göra ett liknande upplägg? Har du barn tror jag det blir svårt att undvika dem helt men en gång per år kanske du står ut?

  • Anonym (X)
    Mon 13 Sep 2021 10:04
    #2

    Vad säger din sambo när pappan beter sig illa?

    Hur har du bemött det hittills?

    Du kan naturligtvis sätta ner foten vad gäller dina egna gränser, utan att dra det till gräl.

    ?Nu tycker jag set blir otrevlig stämning?, ?Jag vill inte lyssna på skällsord? kan räcka om det bara är jargong.

  • Mon 13 Sep 2021 10:24
    #3
    +3
    Anonym (Svärdotter) skrev 2021-09-13 09:22:17 följande:
    Jag är inte ett dugg intresserad av att fira jul med hans föräldrar, eller påsk och dylikt. Men jag vill inte stå i vägen för min man och framtida barn. Jag vill ju inte heller visa mina framtida barn att jag inte tycker om deras farfar för det angår inte dom. Dom ska få tycka vad dom själva vill.
    Jag har också en sådan person i släkten, och jag tänkte ungefär likadant. Tänkte att barnen skulle få bilda sig en egen uppfattning. Jag upptäckte efter ett tag ett det blev helt fel. En 3-åring som blir mobbad av en vuxen kan inte försvara sig. Jag kunde inte bara backa och låta barnen klara sig själva mot en vuxen som sade "Är du helt korkad? Fattar du inte ens hur man hyvlar ost?" t ex. Det var liksom kritik och hånfulla kommentarer.

    Jag gjorde så att jag aldrig lämnade barnen ensamma med den här personen. Bara att bita i hop och stå ut själv när kommentarerna kom. Jag sade också till barnen att de fick tycka om personen hur mycket de ville, men att jag inte tyckte om när h*n sade saker som gjorde andra ledsna.

    Det blir samma sak som med religion. Jag ville att mina barn skulle få välja att tro eller inte tro och också kunna välja vilken religion de ville, men det är något de kan göra när de är större. Inte när de är småbarn! Medan de är små är det mitt ansvar att skydda dem mot sekter och fanatiska ateister - och mot elaka översittare i släkten!
  • Anonym (Svärd­otter) Trådstartaren
    Mon 13 Sep 2021 10:53
    #4

    Min sambo har försökt sätta ner foten, ganska rejält. Speciellt nu efter senaste övertrampet av hans pappa. Men det är aldrig någon som satt ner foten tidigare för min svärfar så han hotade då istället med att säga upp kontakten om han inte fick som han ville och slängde på luren i örat på min sambo. 


    Som han ville = starta projekt hemma hos oss fast vi sagt nej.


    Han har, i korta drag, gått från att skällt på oss och att dethär är det sämsta husköpet någonsin till att vi har köpt hans drömhus och han vill vara här varje dag och bestämma hur saker ska se ut, hur det ska renoveras, hur det ska möbleras, vad som ska inhandlas, vilka vänner jag får ta hit och inte etc. Behandlar oss som omyndiga 2-åringar i princip. 


    Det finns så många stories som sagt, en del saker han sagt som är så absurda så man kan tro det är en tecknad film man är med i.


    I Augustimånad kanske jag hade 8 dagar totalt där jag inte träffade mina svärföräldrar. Annars såg jag dom varje dag, och på helgerna var det i 13 timmar både lördagar och söndagar. (Jag är dessutom gravid i vecka 30). 

  • nernu
    Mon 13 Sep 2021 11:39
    #5
    Anonym (Svärdotter) skrev 2021-09-13 10:53:58 följande:

    Min sambo har försökt sätta ner foten, ganska rejält. Speciellt nu efter senaste övertrampet av hans pappa. Men det är aldrig någon som satt ner foten tidigare för min svärfar så han hotade då istället med att säga upp kontakten om han inte fick som han ville och slängde på luren i örat på min sambo. 

    Som han ville = starta projekt hemma hos oss fast vi sagt nej.

    Han har, i korta drag, gått från att skällt på oss och att dethär är det sämsta husköpet någonsin till att vi har köpt hans drömhus och han vill vara här varje dag och bestämma hur saker ska se ut, hur det ska renoveras, hur det ska möbleras, vad som ska inhandlas, vilka vänner jag får ta hit och inte etc. Behandlar oss som omyndiga 2-åringar i princip. 

    Det finns så många stories som sagt, en del saker han sagt som är så absurda så man kan tro det är en tecknad film man är med i.

    I Augustimånad kanske jag hade 8 dagar totalt där jag inte träffade mina svärföräldrar. Annars såg jag dom varje dag, och på helgerna var det i 13 timmar både lördagar och söndagar. (Jag är dessutom gravid i vecka 30). 


    Varför måste ni träffas så ofta? Det går ju alldeles utmärkt att ha en god relation utan att träffas varje dag.

    Han låter som en jobbig typ men försök att inte fatta några drastiska beslut så länge du är gravid. Det blir inte bra.
  • Anonym (McMuf­fin)
    Mon 13 Sep 2021 13:43
    #6
    lövet2 skrev 2021-09-13 10:24:30 följande:
    Jag har också en sådan person i släkten, och jag tänkte ungefär likadant. Tänkte att barnen skulle få bilda sig en egen uppfattning. Jag upptäckte efter ett tag ett det blev helt fel. En 3-åring som blir mobbad av en vuxen kan inte försvara sig. Jag kunde inte bara backa och låta barnen klara sig själva mot en vuxen som sade "Är du helt korkad? Fattar du inte ens hur man hyvlar ost?" t ex. Det var liksom kritik och hånfulla kommentarer.

    Jag gjorde så att jag aldrig lämnade barnen ensamma med den här personen. Bara att bita i hop och stå ut själv när kommentarerna kom. Jag sade också till barnen att de fick tycka om personen hur mycket de ville, men att jag inte tyckte om när h*n sade saker som gjorde andra ledsna.

    Det blir samma sak som med religion. Jag ville att mina barn skulle få välja att tro eller inte tro och också kunna välja vilken religion de ville, men det är något de kan göra när de är större. Inte när de är småbarn! Medan de är små är det mitt ansvar att skydda dem mot sekter och fanatiska ateister - och mot elaka översittare i släkten!
    Jag tror banne mig du är den vettigaste personen på FL, man blir alltid glad och nickar igenkännande åt dina inlägg. Tack
  • Mon 13 Sep 2021 13:50
    #7
    Anonym (Svärdotter) skrev 2021-09-13 10:53:58 följande:

    Min sambo har försökt sätta ner foten, ganska rejält. Speciellt nu efter senaste övertrampet av hans pappa. Men det är aldrig någon som satt ner foten tidigare för min svärfar så han hotade då istället med att säga upp kontakten om han inte fick som han ville och slängde på luren i örat på min sambo. 


    Som han ville = starta projekt hemma hos oss fast vi sagt nej.


    Han har, i korta drag, gått från att skällt på oss och att dethär är det sämsta husköpet någonsin till att vi har köpt hans drömhus och han vill vara här varje dag och bestämma hur saker ska se ut, hur det ska renoveras, hur det ska möbleras, vad som ska inhandlas, vilka vänner jag får ta hit och inte etc. Behandlar oss som omyndiga 2-åringar i princip. 


    Det finns så många stories som sagt, en del saker han sagt som är så absurda så man kan tro det är en tecknad film man är med i.


    I Augustimånad kanske jag hade 8 dagar totalt där jag inte träffade mina svärföräldrar. Annars såg jag dom varje dag, och på helgerna var det i 13 timmar både lördagar och söndagar. (Jag är dessutom gravid i vecka 30). 


    Men då bör din sambo förstå om du inte vill träffa gubben och sätta ner foten igen om svärfar försöker ta över era beslut.

    Din man måste ju förstå att annars finns risken att du tröttnar till slut och att han riskerar förlora dig om han inte tar tag i sin svärfars beteende,.
    Sluta åk med på besök där och kräv att svärfar uppförs sig i ERT hem för det är ERT hem och självklart ska du kunna säga till din man hur du känner, kväv inte dina känslor du har rätt till dom.

    Så förutom din sambo så måste DU sätta ner foten mot gubben
  • Anonym (aaa)
    Mon 13 Sep 2021 13:50
    #8
    Anonym (Svärdotter) skrev 2021-09-13 10:53:58 följande:

     


    Han har, i korta drag, gått från att skällt på oss och att dethär är det sämsta husköpet någonsin till att vi har köpt hans drömhus och han vill vara här varje dag och bestämma hur saker ska se ut, hur det ska renoveras, hur det ska möbleras, vad som ska inhandlas, vilka vänner jag får ta hit och inte etc. Behandlar oss som omyndiga 2-åringar i princip. 


     


    Men det här är ju givetvis inte klokt! Ert hus = ni bestämmer! 

    Om din sambo står ut med det så kan han informera sin pappa att deras relation just nu är satt på paus. Hur det blir sen kanske han vill fundera på men det är väl givet att pappan inte ska bestämma över ert hus eller vilka gäster ni har. Vem sjutton vill ens ha sin pappa i sitt hem varje dag? 
  • Anonym (aaa)
    Mon 13 Sep 2021 13:51
    #9

    Kan ju vara så att gubben inte ska ens få komma till er? Om din sambo vill träffa sin pappa kan han åka hem dit (utan dig)

  • Anonym (Jösse­s)
    Mon 13 Sep 2021 14:44
    #10

    Men snälla nån, detta är ju en gravt störd människa! Du kan absolut inte utsätta ert kommande barn för honom utan att du ens är med och skyddar barnet. Tycker ni ska säga ifrån rejält och om det behövs, bryta kontakten tillfälligt eller för gott.

  • Anonym (F)
    Mon 13 Sep 2021 15:06
    #11
    Anonym (Svärdotter) skrev 2021-09-13 10:53:58 följande:

    Han har, i korta drag, gått från att skällt på oss och att dethär är det sämsta husköpet någonsin till att vi har köpt hans drömhus och han vill vara här varje dag och bestämma hur saker ska se ut, hur det ska renoveras, hur det ska möbleras, vad som ska inhandlas, vilka vänner jag får ta hit och inte etc. Behandlar oss som omyndiga 2-åringar i princip. 


    Det här indikerar ju på att något inte står riktigt rätt till med honom.

    Ni verkar träffas ofta, bor ni nära varandra? Minska på träffarna eller träffa honom inte alls och låt sambon ta ett snack med sin pappa. Min erfarenhet är dock att den här typen av personer inte vill inse att det kan vara dem det är fel på, utan det är alla andra det är fel på.
  • Anonym (J)
    Mon 13 Sep 2021 15:38
    #12

    Inte konstigt att de tycker illa om dig om du är gift med en son och sambo med en annan av deras söner.

  • Anonym (Teddy­)
    Mon 13 Sep 2021 15:54
    #13

    13 timmar varje lördag och söndag??? Nä minsann, det hade jag inte gått med på. Det är inte normalt på en endaste fläck att träffa föräldrar tretton timmar om dan. Varför vill din sambo det?

  • Mon 13 Sep 2021 17:14
    #14

    Du och sambon måste prata ihop er om en gemensam strategi.

    Kanske kan han träffa sin familj utan dig till att börja med?

    När pappan börjar härja kan ni ha några förberedda fraser som ni tar till.

    - Jaha, du tycker så. Men nu är ju det här VÅRT hus, du har ett eget boende att fixa med.

    - Jag hör vad du säger men jag uppskattar inte att bli kallad [vad det nu är]. Tycker du att jag är [vad han nu säger] så ska vi nog inte umgås mer idag.

  • Anonym (Men)
    Mon 13 Sep 2021 17:53
    #15
    Anonym (Svärdotter) skrev 2021-09-13 10:53:58 följande:

    Min sambo har försökt sätta ner foten, ganska rejält. Speciellt nu efter senaste övertrampet av hans pappa. Men det är aldrig någon som satt ner foten tidigare för min svärfar så han hotade då istället med att säga upp kontakten om han inte fick som han ville och slängde på luren i örat på min sambo. 


    Som han ville = starta projekt hemma hos oss fast vi sagt nej.


    Han har, i korta drag, gått från att skällt på oss och att dethär är det sämsta husköpet någonsin till att vi har köpt hans drömhus och han vill vara här varje dag och bestämma hur saker ska se ut, hur det ska renoveras, hur det ska möbleras, vad som ska inhandlas, vilka vänner jag får ta hit och inte etc. Behandlar oss som omyndiga 2-åringar i princip. 


    Det finns så många stories som sagt, en del saker han sagt som är så absurda så man kan tro det är en tecknad film man är med i.


    I Augustimånad kanske jag hade 8 dagar totalt där jag inte träffade mina svärföräldrar. Annars såg jag dom varje dag, och på helgerna var det i 13 timmar både lördagar och söndagar. (Jag är dessutom gravid i vecka 30). 


    Oj, det där låter ju inte klokt över huvud taget! Fast som jag ser det så är det inte du som ska behöva ta det samtalet med svärfar, det är din man, även om du såklart ska stötta honom. Ni måste verkligen vara enade, och sätta ner foten ordentligt. Vill inte måla fan på väggen, men det blir INTE bättre när bebis är född, om ni inte får ordning på det här nu! Blir det sen att ni inte kan ha en relation med svärfar, så är det kanske så, men han kan inte styra er som han vill!
  • Anonym (A)
    Mon 13 Sep 2021 23:14
    #16
    Fiona M skrev 2021-09-13 17:14:14 följande:
    Du och sambon måste prata ihop er om en gemensam strategi.
    Kanske kan han träffa sin familj utan dig till att börja med?
    När pappan börjar härja kan ni ha några förberedda fraser som ni tar till.

    - Jaha, du tycker så. Men nu är ju det här VÅRT hus, du har ett eget boende att fixa med.
    - Jag hör vad du säger men jag uppskattar inte att bli kallad [vad det nu är]. Tycker du att jag är [vad han nu säger] så ska vi nog inte umgås mer idag.
    +1
  • Anonym (Abc)
    Tue 14 Sep 2021 08:11
    #17

    Bara för att din man vill ha en relation till sin pappa så innebär det inte att ni behöver fira jul och andra högtider med hans familj.

    Jag har en jättebra relation till mina föräldrar som jag underhåller själv utan min mans hjälp. Inte för att det på något sätt är några problem i relationen mellan min man och mina föräldrar utan bara pga det faktum att han inte ser på familjerelationer och "tjocka släkten" på samma sätt som jag gör. Högtider firar vi själva eller med vänner och jag besöker mina föräldrar med barnen utan honom, han följer bara med på deras födelsedagar. Och ibland om de behöver hjälp med något då han är stark och händig.

  • Anonym (A)
    Tue 14 Sep 2021 18:18
    #18
    Anonym (Teddy) skrev 2021-09-13 15:54:46 följande:
    13 timmar varje lördag och söndag??? Nä minsann, det hade jag inte gått med på. Det är inte normalt på en endaste fläck att träffa föräldrar tretton timmar om dan. Varför vill din sambo det?
    Det låter mycket
Svar på tråden Bävar redan familjemiddagar