Inlägg från: Vittring89 |Visa alla inlägg
  • Vittring89

BIM oktober 2021

Jag har väntat på att någon ska starta oktobertråden! Följde September-BIM men kände ett stort behov av att få vara med och diskutera själv så har nu skapat ett konto.

Har en ettåring och började försöka förra cykeln, har tyvärr väldigt långa cykler (37 dagar i snitt) så det är lång väntan på ÄL. Mycket frustrerande. 

BIM

3/10 Elin1991 (ett barn, första försöket)
    14/10 Vittring89 (andra barnet, andra försöket)

• Vittring89
    BounceBambi skrev 2021-09-13 12:49:03 följande:
    Hej! Jag hänger gärna på här, har inga barn sen tidigare. Hur lång tid tog det för er att bli gravida med förra barnet? 

BIM

3/10 Elin1991 (ett barn, första försöket)
    3/10 BounceBambi (första barnet, andra försöket)
    14/10 Vittring89 (andra barnet, andra försöket)
    Det gick på första riktiga försöket, men då hade jag precis slutat med mina p-piller och fick inte mens på 2 månader, så vi missade första ägglossningen helt. Andra ägglossningen tog också mer än en månad, men då använde jag ägglossningsstickor varje dag och när vi väl prickade ägglossningen så gick det direkt. Så efter första barnet ville jag inte börja med hormonella preventivmedel igen så vi har använt kondom fram tills nu. Och jag har fortfarande långa cykler, men regelbundna och mer i nivå med hur det såg ut innan jag började med p-piller.
  • Vittring89
    Ollebollen skrev 2021-09-19 21:51:07 följande:
    Tänker likadant! Känslan efter plusset kommer ju troligtvis bana ut i stark oro ganska fort. Jag har också tänkt på att kunna få berätta på julafton!!!! Sååååå mysigt!! Funderar på hur det kommer kännas när bebis sparkar i magen, att jag ska ha gravid-hängslebyxor och boa om i hela hemmet!!

Vi bor i Blekinge, jag är 24 och sambon 30. Det är bara första cykeln vi försöker men jag blir så himla besatt av saker när jag väl bestämt mig, så jag vet ju att denna resan psykiskt kommer vara rätt så jobbig för mig. Men då får jag trilla tillbaka i dessa mysiga tankarna igen. Ni då?
    Jag längtar efter att vara gravid igen! Det är det största och finaste som hänt mig. Jag hade tur som aldrig fick ont av foglossning, jag gick inte upp speciellt mycket i vikt utan som barnmorskan sa på förlossningen: "Du är ju BARA mage". Och som jag älskade min mage! Det var så mysigt att kunna klappa på den och få en påminnelse hela tiden om det stora som höll på att hända. Och själva förlossningen var så otrolig! Jag skulle kunna vara gravid och föda barn hundra gånger om, men sömnbristen och oron direkt efteråt var VIDRIG så det kommer (förhoppningsvis) bli ett till barn och sen är vår familj komplett. Då känns det också som att jag kan njuta lite mer av den här tiden. Det är spännande att hoppas och längta och jag kommer garanterat bli orolig för missfall precis som jag var under första graviditeten, men jag hoppas att jag kan leva lite mer i stunden den här gången. Och jag hoppas att jag inte behöver vänta allt för länge innan det tar sig, jag är en otålig person till naturen!
  • Vittring89

Hade ägglossning typ 10 dagar tidigare än jag någonsin haft så får flytta fram BIM till 5/10. Vi hann bara med ett försök (samma dag som mitt ägglossningstest blev positivt), och knappt ens det eftersom vår dotter haft feber och sovit jättedåligt så lusten har inte riktigt funnits. TUR att jag ändå alltid börjar testa tidigt, annars hade vi garanterat missat det. Tror kanske ändå inte på den här cykeln, men vi får se. 
    Planerar att testa 3/10 (ÄL +12), det var då jag plussade med min dotter. Ska verkligen försöka att inte testa innan dess.

30/9 Ollebollen (första barnet, första försöket)

1/10 dujagochbebisen (första barnet, första försöket)

1/10 oreokakan11 (första barnet, första försöket)

3/10 Elin1991 (andra barnet, första försöket)

5/10 Vittring89 (andra barnet, andra försöket)

6/10 Beckizen (första barnet, tredje försöket)

7/10 Fyyyyran (fjärde barnet, andra försöket)

7/10 DomkallarmigS (första barnet, andra försöket)

7/10 FluffigaMoln (första barnet)

10/10 MommyA (tredje barnet, andra försöket)

13/10 AllieP (Första barnet, andra försöket)

14/10 Värmlandsjänta, 30 år (andra barnet, tredje försöket)

15/10 EIJ90, 30 år (andra barnet, tredje försöket)

15/10 Humlisen17 (första barnet, tredje försöket)

15/10 Etaj ( andra gemensamma barnet, andra försöket)

15/10 Fyrklöverns (första barnet, fjärde försöket)

?/10 GlitterStjärnan (andra barnet, första försöket)

18/10 Mor till Ella 38år,(fjärde barnet, andra försöket)

18/10 evelinagra1 22år (första barnet, 6e försöket)

18/10 betula 39 år (3e barnet, 3e försöket)

19/10 Sofian81 (tredje barnet, andra försöket)

19/10 Tjo91 (andra barnet, andra försöket)

19/10 Melle90 (andra barnet, fjärde försöket efter MA)

20/10 Hoppas2022 (fjärde barnet, åttonde försöket)

• Vittring89

Ooops, jag och Bez postade nästan samtidigt. Det här ska vara den senaste listan!

30/9 Ollebollen (första barnet, första försöket)

1/10 dujagochbebisen (första barnet, första försöket)

1/10 oreokakan11 (första barnet, första försöket)

3/10 Elin1991 (andra barnet, första försöket)

5/10 Vittring89 (andra barnet, andra försöket)

6/10 Beckizen (första barnet, tredje försöket)

7/10 Fyyyyran (fjärde barnet, andra försöket)

7/10 DomkallarmigS (första barnet, andra försöket)

7/10 FluffigaMoln (första barnet)

10/10 MommyA (tredje barnet, andra försöket)

13/10 AllieP (Första barnet, andra försöket)

14/10 Värmlandsjänta, 30 år (andra barnet, tredje försöket)

15/10 EIJ90, 30 år (andra barnet, tredje försöket)

15/10 Humlisen17 (första barnet, tredje försöket)

15/10 Etaj ( andra gemensamma barnet, andra försöket)

15/10 Fyrklöverns (första barnet, fjärde försöket)

?/10 GlitterStjärnan (andra barnet, första försöket)

18/10 Mor till Ella 38år,(fjärde barnet, andra försöket)

18/10 evelinagra1 22år (första barnet, 6e försöket)

18/10 betula 39 år (3e barnet, 3e försöket)

19/10 Sofian81 (tredje barnet, andra försöket)

19/10 Tjo91 (andra barnet, andra försöket)

19/10 Melle90 (andra barnet, fjärde försöket efter MA)

20/10 Hoppas2022 (fjärde barnet, åttonde försöket)

21/10 Bez (första barnet, 3e försöket)

• Vittring89
    Ollebollen skrev 2021-09-25 15:58:40 följande:

Tack!! Får kolla på det!!

Det verkar som att din kropp förbereder sig för ägglossning, med tanke på både vattniga flytningar och positivt test. Det stämmer att kroppen kan göra flera försök att ägglossa under samma cykel, men det kan bara bekräftas med tempstegring. Jag använder Fertility Friend, den är jättebra.

Om du hade ett positivt ÄL-test idag finns det en möjlighet att du har ägglossning imorgon. Då borde din BIM vara någon gång 9-11/10 (om du har en normallång 12-14 dagar lång lutealfas). Det är bara att ligga på!!!
  • Vittring89
    Ollebollen skrev 2021-09-26 07:46:00 följande:

Upplever att de blir snäppet svagare när de torkat

Kan du ta ett kort lite närmare? Jag tycker bilden du lade upp igår såg positiv ut, och man ska egentligen jämföra testen när de fortfarande är blöta (så en bild från igår bredvid en bild från idag, inte ett torkat test från igår bredvid ett nytt test idag). Jag använder appen premom för att ta kort på mina stickor. De ger också ett värde på hur starka strecken är men jag skulle inte lägga för mycket vikt vid just den siffran om jag var du.

Vissa får också positiva test i 2-3 dagar i rad, då brukar man ändå räkna att ÄL är 12-48 h efter första positiva testet. Till slut lär man sig sen egen cykel. När jag försökte med mitt första barn fick jag positiva test 2 dagar i rad. Nu efter graviditeten måste jag testa två gånger om dagen för att inte missa stegringen.
  • Vittring89
    Ollebollen skrev 2021-09-26 10:46:27 följande:

Haha jag laddade ner appen o la upp stickorna där, värdet var enl dem LÅGT. Men jag gör som du säger o lägger inte för stor vikt på det hahaha!!

Oj, ja den kan verkligen räkna lite konstigt men huvudsaken är att du enkelt kan se en stegring själv. Det bästa är ju att tempa för att bekräfta ägglossning, men de allra flesta kan räkna med att ÄL sker dagarna efter ett positivt test så om du har ungefär lika långa cykler och positiva test på ungefär beräknad tid varje månad skulle jag lita på det. Hoppas du fått till lite sex nu, sen är det ?bara? att vänta och vänta och vänta!
  • Vittring89
    betula skrev 2021-09-26 13:31:45 följande:

Ni som tempar, vad använder ni för termometer, app o när brukar ni tempa? Funderar på om jag kanske skulle börja m det.

Jag jobbar mycket nätter och visste från början att jag ville ha två barn, gärna tätt, och räknade med att bli väckt en hel del på nätterna så jag investerade i en Tempdrop. Minns inte var jag beställde ifrån men den var DYR, frakten var dyr och det tog flera veckor innan den kom. Och jag är så nöjd, verkligen värt pengarna. Man bär den som ett armband rund överarmen, och så mäter den kroppstemperaturen under hela natten och väger in hur mycket man rört sig och kan ge en korrekt temperatur oavsett hur ofta man varit uppe eller om man vaknar olika tider varje dag.
  • Vittring89

ÄL+6 här och har haft molvärk varje dag sedan ägglossningen, så jag vet ju att det inte kan vara ett tecken. Men ändå så börjar jag hoppas? Hade i princip bara molvärk som symtom i tidig graviditet första gången. Kommer nog testa på söndag, då ÄL+12 (samma som jag plussade med dottern). Men det är så svårt att hålla sig!!!!

Svar på tråden BIM oktober 2021