• Sofian81

BIM oktober 2021

Hänger gärna på! Bim idag och testade precis negativt. Det var första försöket efter att jag nyligen tagit ur kopparspiral. Vi har två barn sen innan, den yngsta sju år. Har blivit gravid snabbt tidigare, men nu är man ju lite äldre, så räknar med att det kommer ta längre tid =O

• Sofian81

30/9 Ollebollen (första barnet, första försöket)

1/10 dujagochbebisen (första barnet, första försöket)

1/10 oreokakan11 (första barnet, första försöket)

3/10 Elin1991 (andra barnet, första försöket)

3/10 BounceBambi (första barnet, andra försöket)

6/10 Beckizen (första barnet, tredje försöket)

7/10 DomkallarmigS (första barnet, andra försöket)

14/10 Vittring89 (andra barnet, andra försöket)

15/10 Humlisen17 (första barnet, tredje försöket)

?/10 GlitterStjärnan (andra barnet, första försöket)

19/10 Sofian81 (tredje barnet, andra försöket)

• Sofian81

Grattis till alla er som plussat, så roligt att läsa och ger hopp!

Jag har precis haft äl, i onsdags visade äl-testerna positivt och då sexade vi men på torsdagen (som bör vara den mest fertila dagen) blev det inte av. Så typiskt, känner redan nu att vi missade chansen. Finns väl en liten chans att nån spermie överlevde och väntar in ägget, men känslan är att det blir nya tag nästa månad. Hoppas dock att jag har fel :).

Kommer nog ända ha svårt att låta bli att leta symptom osv :D

• Sofian81
    Vittring89 skrev 2021-10-08 16:02:46 följande:

Man har som bäst chans att bli gravid om man ligger dagarna innan ägglossning. När ägget väl släppt överlever det bara 12-24 h, och det kan ta flera timmar för spermierna att ta sig till äggledarna. Spermier överlever upp till 5 dagar i fertilt sekret, men mer typiskt 3 dagar. Statistik visar att par som har sex på någon av de tre dagarna innan ägglossning har 20-30 % chans att bli gravida den cykeln, medan själva ägglossningsdagen bara har ca 10 % chans. Därför skulle jag vara nöjd med er timing. Vi låg bara en gång den här cykeln (pga sjukt barn) och det var samma kväll jag fick ett positivt ägglossningstest.

Hur länge man har positiva test säger heller inget om hur länge man är fertil heller, utan ägglossning sker i snitt 12-48 h efter det första positiva ägglossningstestet oavsett om man får ett negativt test senare samma dag eller flera dagar senare.

Tack för ditt hoppingivande svar! :D

Får hoppas att ägglossning skedde snabbt efter positivt test och att mannens "simmare" är ihärdiga och livskraftiga.

Det är verkligen lätt att fokusera lite för mycket på just dessa fertila dagar, lätt att bli besviken när det inte blir exakt som man vill. Ska försöka ha en lite mer avslappnad "går det så går det" attityd :)
  • Sofian81
    Hoppas 2012 skrev 2021-10-13 12:05:07 följande:

Hej!

Roligt med en oktober tråd. Varit lite mesig med att våga skriva då jag är lite äldre och trodde jag var klar med barn men livet ville annat :)

Testade positivt 4/10, tredje barnet

Stort grattis till plusset! Jag är också lite äldre (40) och hoppas på ett plus och ett tredje barn snart. Hur lång tid tog det för dig (om man får fråga ?:)
  • Sofian81

Nu är det precis en vecka sedan äl, kliar i fingrarna att få testa även om jag inte tror att det blev något denna månad. Ska hålla mig minst ett par dagar till, sen kanske ett testa-tidigt.

Har inga symptom förutom svagt illamående till och från som förmodligen beror på nåt helt annat. Det är väl dessutom alldeles för tidigt att känna av något.

Hoppas så innerligt på ett plus :D

• Sofian81
    betula skrev 2021-10-16 03:13:34 följande:

Ok, så nu sitter jag här, mitt i natten m ett superduper svagt streck som varken känns som ety positivt eller negativt svar. Bim på söndag eller måndag beroende på vilken app jag kollar på, men känslan har varit att äl var någon dag tidigare än båda apparna. Var gör man nu liksom? Maken har varit bortrest och kommer hem imorgon (lör) o hade hoppats kunna ge ett positivt besked då. Vaknat en gång i timmen m drömmar om att det blev klart positivt, så hade hoppats kunna sova nu efter testet, men lär ju inte bli lättare nu.

Jag hade tolkat det där som positivt! =D
  • Sofian81
    Länken skrev 2021-10-18 07:32:54 följande:

Här blev det äntligen ett efterlängtat PLUS :) Såååå glad!

Hoppas verkligen det går vägen nu!!!

Stort grattis!! =D
  • Sofian81
    betula skrev 2021-10-18 08:05:04 följande:

Tydligare än i lördags, men fortfarande så svagt tycker jag. Vet inte om jag vågar hoppas att det stannar kvar/blir något.

Helt klart starkare idag, stort grattis!! =D
  • Sofian81

Testade ett vanligt gravtest från testlagret igår morse på ca äl+10, men det var negativt, inte ens en tillstymmelse till litet streck. Får nog hoppas på nästa månad.

Har dock en annorlunda hormonbalans denna månad, har väldigt ömma bröst och ett lätt illamående, antar att kroppen återhämtar sig efter flera år med kopparspiral. Hoppas att det är ett bra tecken inför kommande försök =)

Nu inväntar jag mensen som beräknas komma 21-22 okt..

• Sofian81
    Hoppas 2012 skrev 2021-10-18 13:56:29 följande:

Tack!!!

Hur går det för dig?

Jag slutade med minipiller, fick en mens och vid den ÄL blev det +

Så jag antar det räknas som första försöket

Kul att det gick så snabbt! Jag har bim på onsdag eller torsdag, men tror tyvärr inte att det blev något denna månad, ska väl ta nåt test för sakens skull, men hoppas på nästa månad. Detta är bara andra försöket, räknar med att det kommer ta ett tag :)
  • Sofian81

Kunde såklart inte låta bli att ta ett test nu på kvällen, bim -3 eller 4 och fick ett spökstreck =/ Dumma test, nu fick jag ju förhoppningar..

• Sofian81
    pandarinen skrev 2021-10-18 20:22:42 följande:

Hur funkar de där testen ni använder? Jag har använt rfsu å cb men som jag förstått så oavsett om det är svagt eller starkt plus så ska det räknas som ett plus?

Jag har sett i andra trådar att RFSU kan ge svaga streck som inte är riktiga plus, men har aldrig fått ett sånt själv tidigare. Nu hoppas jag ju ihjäl mig på att mitt inte är ett "spökstreck", men törs verkligen inte lita på att det är äkta när det är så himla svagt. Det blir till att testa imorgon bitti igen!
  • Sofian81

Tyvärr var mitt RFSU ett spök, testade med testlagrets test dagen efter och det var tvärnegativt. Nu känner jag att mensen är på g. Satsar på nästa månad och har beställt termometer och abonnemang på Natural Cykles för att få ännu bättre koll på äl.

Lycka till ni som väntar på BIM, hoppas det blir många fler plus!

=D

Svar på tråden BIM oktober 2021