Inlägg från: Vittring89 |Visa alla inlägg
  • Vittring89

BIM oktober 2021

Oreokakan11 skrev 2021-09-28 08:09:42 följande:

Jag plussade <3

En fråga till er som vet bättre, använde mig av testlagrets testa tidigt som kan säga till redan en vecka innan bim, är ju på bim -3 nu och av clearblue. Clearblue visade starkt plus redan efter några sekunder kändes det som men testlagrets visar svagt streck. Vad kan det bero på?

Det är jättesvårt att jämföra styrkan på olika sorters test, så jag skulle inte tänka mer på det. Stort grattis!
  • Vittring89
    babyloove skrev 2021-09-29 06:24:54 följande:

Tycker mig se ett sträck, även sambon med! Men ska köpa ett digitalt! Lite oklart när mensen ska komma, enligt ägglossning kan jag testa tidigt först imorgon med BIM 6/10.

Jag ser något. Har strecket färg i verkligheten? Håll oss uppdaterade! När hade du ÄL?
  • Vittring89
    babyloove skrev 2021-09-29 08:18:00 följande:

Ja de hade färg och var tydligare i verkligheten,så svårt att få på bild! Hade ÄL den 18/9 :)

Spännande! Tycker det ser väldigt lovande ut. Då borde du varit ÄL+11 igår om jag räknat rätt? Du kan nog ta ett till test redan idag, är det positivt så kan du lita på det. Låt bli att dricka under ca 4 h, och kanske till och med ät lite extra salt, så har du tillräckligt koncentrerad urin sen.
  • Vittring89

Idag känner jag mig nere. ÄL+9 idag. Har en känsla i kroppen att det inte gick den här gången, och trots att jag vet att det är helt normalt att det tar flera månader så hade jag verkligen verkligen hoppats den här gången. Har två kompisar som blivit gravida under de två månader vi försökt (båda på första försöket) och det hade varit så otroligt mysigt att dela graviditeten och första året med en bebis med dem. Med första barnet hade jag fyra vänner som fick barn 4, 3 och 2 månader före mig och jag är så tacksam för dem, men det är lite jobbigt att hela tiden ligga några månader efter.

• Vittring89
    Ollebollen skrev 2021-09-30 11:59:39 följande:
    Känner mig också lite nere idag, ÄL + 4. Man vet ju egentligen att det är väldigt få som plussar efter första försöket men samtidigt kan man ju inte låta bli att hoppas jättemycket, och bli förväntansfull. Så känner man sig lite dum sen som lurat sig själv typ
    Jag håller med. Försöker påminna mig om att det bara är 20-30 % chans/cykel OM man prickat ägglossningen, men det är så svårt att inte få upp hoppet ändå. Man längtar ju så mycket. Jag gick i fällan att börja fantisera om hur det skulle vara att bli gravid nu, räknade på när jag skulle få göra första ultraljudet och hur långt gången jag skulle vara vid jul och det är så farligt. Ska försöka fokusera mer på att leva i nuet från och med nu. Jag har ju min underbara dotter att fokusera på också, jag är så tacksam för henne.
  • Vittring89

Jag hade nästan bestämt mig för att testa imorgon, har velat fram och tillbaka hela veckan men berättade för min man och han övertalade mig att låta bli. Om det blir negativt kommer jag bli besviken men ändå hoppas för att det är så tidigt, och sen om mensen kommer blir jag dubbelt besviken. Det lät rimligt när han sa det så nu har vi kommit överens om att jag ska testa på måndag (BIM -1). Då blir det mer definitivt åtminstone.

• Vittring89
    Humlisen17 skrev 2021-10-02 22:31:27 följande:

Skulle ni räkna detta som positivt eller nästan positivt? Första gången jag testar under en cykel för att hitta ÄL så vet inte hur det kan se ut.

Det är nästan positivt. Vissa har en väldigt kort topp, och får aldrig ett äkta positivt test utan att testa flera gånger om dagen (jag måste testa två gånger om dagen och lyckades ändå inte få ett helt positivt test men hade ändå ägglossning), medan andra får positiva test flera dagar i rad (så var det för mig innan jag fick mitt första barn). Prova att testa två gånger om dagen tills det blir ljusare igen, och om mensen kommer (eller ett positivt test) om ca 2 v kan du vara ganska säker på att du ägglossat. Och börja ha sex nu tills testen är klart ljusare igen, varje eller varannan dag beroende på hur mycket ni orkar.
  • Vittring89

Det blev ett plus!

Fick ett svagt positivt test i söndag (ÄL+11) men vågade inte riktigt tro på det, men idag på BIM var det ett tydligt plus. Nu håller jag tummarna att vi får en liten junibebis <3
  • Vittring89
    Lillis85 skrev 2021-10-04 17:07:58 följande:

1/10 oreokakan11 (första barnet, första försöket) PLUSSAT

3/10 Elin1991 (andra barnet, första försöket)

5/10 Vittring89 (andra barnet, andra försöket) PLUSSAT

6/10 Beckizen (första barnet, tredje försöket)

6/10 babyloove (andra barnet, fjärde försöket) PLUSSAT

7/10 Fyyyyran (fjärde barnet, andra försöket)

7/10 FluffigaMoln (första barnet)

8/10 Knyttets, 25 år (första barnet, tredje försöket)

10/10 lillis85(fjärde barnet, första försöket efter ma)

10/10 ollebollen (första barnet, första försöket)

10/10 DomkallarmigS (första barnet, andra försöket)

10/10 MommyA (tredje barnet, andra försöket)

12/10 jvh (andra barnet, första riktiga försöket)

13/10 AllieP (Första barnet, andra försöket)

13/10 LillaSam (första barnet, första försöket)

14/10 Värmlandsjänta, 30 år (andra barnet, tredje försöket)

14/10 Nyfiken23, 30år (tredje barnet, andra försöket)

15/10 EIJ90, 30 år (andra barnet, tredje försöket)

15/10 Humlisen17 (första barnet, tredje försöket)

15/10 Etaj ( andra gemensamma barnet, andra försöket)

15/10 Fyrklöverns (första barnet, fjärde försöket)

16/10 Silince (fjärde barnet, första försöket)

?/10 GlitterStjärnan (andra barnet, första försöket)

18/10 Mor till Ella 38år,(fjärde barnet, andra försöket)

18/10 evelinagra1 22år (första barnet, 6e försöket)

18/10 betula 39 år (3e barnet, 3e försöket)

19/10 Sofian81 (tredje barnet, andra försöket)

19/10 Tjo91 (andra barnet, andra försöket)

19/10 Melle90 (andra barnet, fjärde försöket efter MA)

21/10 Bez (första barnet, 3e försöket)

21/10 Olise91 (tredje barnet, andra försöket)

21/10 lifeofsvea (andra barnet, första försöket)

22/10 RyskaRäven 22 år (första barnet, 7:e försöket, 1 MF)

23/10 Hoppas2022 (fjärde barnet, åttonde försöket)

23/10 Alexa22 (första barnet, tredje försöket)

25/10 Tefat 26 år (Första barnet, tredje försöket)

26/10 sockerbulle1 (första barnet, tredje försöket)

27/10 dujagochbebisen (första barnet, andra försöket)

27/10 Isolines (femte barnet, andra försöket, ett MF)

28/10 BounceBambi (första barnet, tredje försöket)

29/10 Sigridgunnar (emmy) (första barnet andra försöket ett mf)

• Vittring89
    Sofian81 skrev 2021-10-08 12:37:35 följande:

Grattis till alla er som plussat, så roligt att läsa och ger hopp!

Jag har precis haft äl, i onsdags visade äl-testerna positivt och då sexade vi men på torsdagen (som bör vara den mest fertila dagen) blev det inte av. Så typiskt, känner redan nu att vi missade chansen. Finns väl en liten chans att nån spermie överlevde och väntar in ägget, men känslan är att det blir nya tag nästa månad. Hoppas dock att jag har fel :).

Kommer nog ända ha svårt att låta bli att leta symptom osv :D

Man har som bäst chans att bli gravid om man ligger dagarna innan ägglossning. När ägget väl släppt överlever det bara 12-24 h, och det kan ta flera timmar för spermierna att ta sig till äggledarna. Spermier överlever upp till 5 dagar i fertilt sekret, men mer typiskt 3 dagar. Statistik visar att par som har sex på någon av de tre dagarna innan ägglossning har 20-30 % chans att bli gravida den cykeln, medan själva ägglossningsdagen bara har ca 10 % chans. Därför skulle jag vara nöjd med er timing. Vi låg bara en gång den här cykeln (pga sjukt barn) och det var samma kväll jag fick ett positivt ägglossningstest.

Hur länge man har positiva test säger heller inget om hur länge man är fertil heller, utan ägglossning sker i snitt 12-48 h efter det första positiva ägglossningstestet oavsett om man får ett negativt test senare samma dag eller flera dagar senare.
  • Vittring89
    Ollebollen skrev 2021-10-08 13:14:16 följande:

Är på cykeldag 36, brukar ha 35 dagar. Men första utan spiral nu. Verkade ha en sen ÄL. Typ negativt test imorse (om jag inte redigerar och kisar med ögonen haha). Ska ha mens på söndag enl app men känner ingen mensvärk som jag brukar?. Inga andra symptom heller.. blir galen för vill bara veta nu om det blev något! 12 dagar efter ÄL nu, kan men få plus senare än så? Äh vet ju att man i praktiken kan det men känns hopplöst haha

Ofta brukar man kunna lita på ett negativt test 12 dagar efter ägglossning, tyvärr. Test kan upptäcka graviditetshormon i urinen inom 2 dygn från att ägget fästs i livmodern, och om ägget implanterats senare än 10 dagar finns det tyvärr en större chans att det har blivit fel i celldelningen vilket leder till att ägget slutar utvecklas och stöts ut. Dvs får man ett positivt test efter att ha haft negativa test på ÄL +12 finns det en större risk för kemisk graviditet (tidigt missfall). Det är ju ingen absolut sanning, det beror ju lite på hur koncentrerad urin man testar med och hur säker man är på ägglossningsdagen, men det finns en risk.
  • Vittring89
    pandarinen skrev 2021-10-09 08:41:59 följande:

Tog två test nu på morgonen med samma urin. Båda är negativa. Tom ring. Betyder det att min äl är över? Isåfall hann vi bara med sex 1 gång ca 24 timmar innan glada gubben/ älsteging ägde rum.

Älstegring inträffade någon gång mellan 1030-1630 i fredags och vi hade sex vid halv två på torsdagen.

Men det innebär också isåfall att min ägglossning var över på mindre än 18 timmar. Om man nu kan lita på ältesten efter att glada gubben visats.

Är det någon idé att ha mer sex?

Se mitt svar till Sofian81 här uppe. Hur länge din stegring varar säger ingenting om hur snabbt din ägglossning är över, när man väl fått ett positivt test har man ägglossning 12-48 h efteråt, och ägget överlever 12-24 h. Vissa har en långsam stegring av LH-hormon och kan ana att ägglossningen är på gång, vissa får bara en snabb stegring. Så länge du har legat iaf en gång 1-3 dagar före ägglossningen har du ca 20-30 % chans att lyckas den här cykeln. Mer sex ger egentligen inte mer chans, men det skadar heller inte om ni orkar. Detta förutsatt att det inte finns några problem med spermierna.
Svar på tråden BIM oktober 2021