• Anonym (Trött)

    Faderskapsintyg, så mycket byråkrati?

    Kan någon juridiskt kunnig förklara för mig varför man behöver en hel massa pappersexercis för att bekräfta faderskap om man är sambo, men inget (?) om man är gift?

    Papper att skriva på och bevittna och ange när barnet producerats ???? och intygande att pappan är pappan. Medan om man är gift är det tydligen helt uppenbart?!

    Bara att fylla i och skicka in men det känns så komiskt, hade väl räckt med att svara ja med digital signatur där man intygar det om båda är överrens om att det är ens barn?

    Varför antar staten att alla barn som föds i ett äktenskap är gemensamma men alla andra är tvivelaktiga?

  • Svar på tråden Faderskapsintyg, så mycket byråkrati?
  • Anonym (E)

    För att det går ju inte att anta att du har barnet med någon bara för att du bor du bara tillsammans med honom. Det kan ju vara en rumskompis till exempel.

  • Anonym (Trött)
    Anonym (E) skrev 2021-09-13 12:33:22 följande:

    För att det går ju inte att anta att du har barnet med någon bara för att du bor du bara tillsammans med honom. Det kan ju vara en rumskompis till exempel.


    Men varför går det att anta om jag är gift med personen?
  • LaFontaine
    Anonym (E) skrev 2021-09-13 12:33:22 följande:

    För att det går ju inte att anta att du har barnet med någon bara för att du bor du bara tillsammans med honom. Det kan ju vara en rumskompis till exempel.


    Just därför borde det räcka med digital signatur eller liknande.

    Jag har två barn. Med första skulle vi bege oss till familjerätten ett par veckor efter barnets födelse. Väl där kallades socialsekreterare in för att bevittna underskrifterna. När hon skrivit på frågade hon vad det var hon just bevittnat.

    Med andra barnet kom papper hem i brevlådan. Där hade man tagit fram fel konceptionstid. Enligt den skulle jag varit gravid i ett helt år. Men det var inga problem, menade familjerätten. Om jag bara strök över och skrev dit rätt datum, var det bra. De iddes alltså inte ens skicka ut korrekta papper, trots påtalanden. 

    Inte bara byråkrati. Väldigt tvivelaktig sådan också!
  • Anonym (W)

    Gammeldags praxis baserat på det som (E) skriver.

    Personligen tycker jag att faderskap borde fastställas formellt oavsett moderns civilstånd.

    På min tid (förra årtiondet ) behövde man gå båda två till soc kontor, bli lite kort intervjuade och sedan skriva under, plus vittnen (som var några som jobbade där).

  • Anonym (E)
    Anonym (Trött) skrev 2021-09-13 12:40:53 följande:

    Men varför går det att anta om jag är gift med personen?


    För att man förväntas vara trogen i ett äktenskap. Har man inte varit det får man själv krypa till korset och erkänna så det kan bli faderskapsutredning. Men det är riktigt, det är godtroget av myndigheterna - både att anta att barnet blivit till inom äktenskapet och att den otrogna ska erkänna annat. Tyvärr funkar många inte så. Personligen anser jag att samtliga barn borde dna testas för faderskapet pga av alla äckel som ligger runt bakom ryggen på sina partners.
  • Anonym (Trött)
    LaFontaine skrev 2021-09-13 12:43:57 följande:

    Just därför borde det räcka med digital signatur eller liknande.

    Jag har två barn. Med första skulle vi bege oss till familjerätten ett par veckor efter barnets födelse. Väl där kallades socialsekreterare in för att bevittna underskrifterna. När hon skrivit på frågade hon vad det var hon just bevittnat.

    Med andra barnet kom papper hem i brevlådan. Där hade man tagit fram fel konceptionstid. Enligt den skulle jag varit gravid i ett helt år. Men det var inga problem, menade familjerätten. Om jag bara strök över och skrev dit rätt datum, var det bra. De iddes alltså inte ens skicka ut korrekta papper, trots påtalanden. 

    Inte bara byråkrati. Väldigt tvivelaktig sådan också!


    Ja konceptionstiden förstår jag inte, den är satt till ett spann på 3 månader vilket ju kan ge en spännande lång graviditet.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (E) skrev 2021-09-13 12:51:12 följande:

    För att man förväntas vara trogen i ett äktenskap. Har man inte varit det får man själv krypa till korset och erkänna så det kan bli faderskapsutredning. Men det är riktigt, det är godtroget av myndigheterna - både att anta att barnet blivit till inom äktenskapet och att den otrogna ska erkänna annat. Tyvärr funkar många inte så. Personligen anser jag att samtliga barn borde dna testas för faderskapet pga av alla äckel som ligger runt bakom ryggen på sina partners.


    Der känns bara som en sån otroligt stor skillnad på hur myndigheterna ser på det hela och vad man kräver in. Är man gift är det som nån slags magi att barnet alltid kommer vara bägges utan vidare frågor. . Vad gäller om man skiljer sig direkt när barnet kommit? Är det ändå gemensam vårdnad som faller in etc och att faderskapet ändå kvarstår?
  • LaFontaine
    Anonym (Trött) skrev 2021-09-13 12:51:51 följande:
    Ja konceptionstiden förstår jag inte, den är satt till ett spann på 3 månader vilket ju kan ge en spännande lång graviditet.
    I vårt fall var den dessutom tre månader fel. Sonen är född i januari, lite tidigt men ganska tung. Min konceptionstid var satt mellan början av januari till mitten av mars. Med tanke på att jag hade min sista mens i  april, kändes det hyfsat omöjligt.

    Jag var tvungen att mejla dem och fråga om de trodde att jag var en häst...
  • Anonym (Trött)
    LaFontaine skrev 2021-09-13 13:09:53 följande:

    I vårt fall var den dessutom tre månader fel. Sonen är född i januari, lite tidigt men ganska tung. Min konceptionstid var satt mellan början av januari till mitten av mars. Med tanke på att jag hade min sista mens i  april, kändes det hyfsat omöjligt.

    Jag var tvungen att mejla dem och fråga om de trodde att jag var en häst...


    Haha! Det känns bara så lustigt på papper. Men jag tror att det jag funderade mest på var just hur extremt noga myndigheterna är med de som inte är gifta, medan om man är gift så är det mer att man har en fullständig tilltro.
  • LaFontaine
    Anonym (Trött) skrev 2021-09-13 13:13:26 följande:
    Haha! Det känns bara så lustigt på papper. Men jag tror att det jag funderade mest på var just hur extremt noga myndigheterna är med de som inte är gifta, medan om man är gift så är det mer att man har en fullständig tilltro.
    Jag vet. Det är så förlegat!
Svar på tråden Faderskapsintyg, så mycket byråkrati?