• Mon 13 Sep 2021 18:03
    2477 visningar
    12 svar
    12
    2477

    Blockerade äggledare - Behöver hopp

    Hej alla!

    Detta är mitt första inlägg på familjeliv, men jag har många gånger under denna (eviga) bli-gravid-resa vänt mig hit för att söka svar och tröst. Jag gjorde för en vecka sedan genomspolning av livmoder och äggledare. Hela undersökningen var otroligt smärtsam för mig och läkaren fick avbryta en gång då jag fick blodtrycksfall och höll på att kräkas. ?Domen? blev iallafall en hjärtformad livmoder med misstänkt septum på höger sida, han fick inte heller någon passage i någon av äggledarna. Jag är inbokad för en hysteroskopi inom 2 månader då de kommer titta mer på livmodern och titta om det finns något septum, de skulle även göra en ny genomspolning.

    Sedan undersökningen och ?domen? att båda mina äggledare är helt blockerade har jag varit väldigt nere och inte kunnat tänka på något annat. Hoppet blev inte bättre av att läkaren sa att han aldrig hört talas om att äggledarna kunde krampa under undersökningen. (Ringde upp honom några dagar efter när jag hade läst runt) Ni som har varit med om samma sak, hur slutade det för er? Finns det något man kan göra själv för att bättra sina chanser till nästa genomspolning?

    Jag ser att det finns några trådar med detta ämne men de var ganska gamla så jag testar jag med. Tackar för hoppgivade svar!

  • Svar på tråden Blockerade äggledare - Behöver hopp
  • Mon 13 Sep 2021 21:31
    #2

    Så skönt att höra! Vad härligt för dig att det inte var några stopp under andra spolningen! Tanken har slagit mig att de kanske kan ta i mer då, sa de till dig att de kan göra det under sövning?

  • Mon 13 Sep 2021 22:08
    #4

    Okej! Får så dåligt med information och svar av min läkare så det var jätteskönt att höra detta! Tack! Hoppas med allt jag har på samma resultat!

  • Mon 13 Sep 2021 23:19
    #6

    Tack snälla du!

  • Tue 14 Sep 2021 13:46
    #9
    Inalina skrev 2021-09-14 08:37:55 följande:

    Hej! 
    Jag har aldrig vart med om något så smärtsamt som äggledarspolning och tydligen är det för oss med stopp i äggledarna det kan göra så otroligt ont.

    Jag hade ändå passage genom den ena men var väldigt trög genom den andra. Jag gjorde en snabb titthålsoperation efter det då de bland annat skulle ta bort en cysta också och då kan de spola på lite bättre (eftersom man är sövd) så där finns kanske hopp att de kommer igenom. Jag fick gå igenom IVF sedan för att få vår dotter, för finns det ingen passage alls i äggledarna kan inte spermierna hitta fram. Stor kram och hoppas du känner dig mindre ensam i alla fall och att det går bra för dig{#emotions_dlg.flower}


    Ja har för mig att läkaren sa något om det med ja, att det kan göra mer ont om man har stopp. Det drar ju ned hoppet lite såklart. Håller med om att det var det mest smärtsamma någonsinKräks Fick du någon förklaring till varför det gick trögt genom ena äggstocken? Ja jag hoppas verkligen de tar i och spolar ordentligt när jag är sövd! Förstår och är så otroligt tacksam att IVF finns om det inte skulle funka, men har ju redan lite stress över att man bara får 2-3 försök med det. Så skönt att IVF gick bra för dig{#emotions_dlg.flower} Behövde du mer än en insättning? Tack för pepp och stor kram till dig{#emotions_dlg.flower}
  • Tue 14 Sep 2021 14:01
    #10
    Dibella skrev 2021-09-14 08:41:20 följande:

    Tråkigt att din erfarenhet av spolningen blev så smärtsam. Jag har en bra äggledare och en "trög", vad det nu innebär, efter spolning. Men händer inget på barnafronten ändå. Det som jag tänker borde inge hopp är att om nu båda äggledarna är stopp i, så går det fortfarande att göra IVF utan problem och bli gravid. Såklart inte processen man kanske önskat sig, men det går {#emotions_dlg.flower} 


    Jag följer personer på sociala medier med alla möjliga typer av "svårigheter" som lyckas ändå tillslut, hjärtformade livmödrar,  dubbla livmödrar osv. Det har gett mig en hel del hopp i processen :)


    Hoppas att nästa ingrepp kommer ge lite lättare besked.


    Ja fy! Du upplevde den inte som smärtsam? Det är ju toppen att du har en bra äggledareGlad Vad man har läst så verkar folk fått beskedet att en fungerande ska ge lika bra chans som att ha två fungerande! Håller tummarna att det tar sig för dig snart{#emotions_dlg.flower} 

    Ja man är ju så tacksam att IVF finns om det skulle behövas! Men som du säger är det en process som troligtvis kommer vara ganska påfrestande, jag hade gärna försökt ett tag till själva om man bara visste att allt var normalt. 

    Oj det har jag inte själv sett några på sociala medier! har du lust att tipsa om några peppiga konton att följa?

    Tack snälla{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Blockerade äggledare - Behöver hopp