• lisaek­lund
    Tue 14 Sep 2021 10:37
    1388 visningar
    16 svar
    16
    1388

    Få hjälp av kyrkan

    Jag har levt på försörjningsstöd sen ungefär 1år tillbaka och varit sjukskriven, så min ekonomi är inte den bästa.

    Mår nu bättre och har börjat jobba som timvikarie inom förskolan dock så är det mycket som jag behöver till förskolan t.ex regnställ, gummistövlar, överdragsbyxor mm och vet inte hur jag ska ha råd att köpa detta, behöver ordentliga kläder när jag jobbar. Skulle man kunna söka hjälp för att kunna köpa detta? Ifrån kyrkan eller socialen? Vill också tillägga att jag jobbar ungefär 3-4 dagar i veckan så är mycket på jobbet

  • Svar på tråden Få hjälp av kyrkan
  • Anonym (B)
    Tue 14 Sep 2021 10:38
    #1

    Arbetsplatsen borde stå för arbetskläder kan man tycka

  • Anonym (Anstä­lld)
    Tue 14 Sep 2021 10:46
    #2
    Anonym (B) skrev 2021-09-14 10:38:42 följande:

    Arbetsplatsen borde stå för arbetskläder kan man tycka


    Det kan man tycka men det är tyvärr inte så på alla ställen.
  • Anonym (X)
    Tue 14 Sep 2021 10:50
    #3

    Kolla med försörjningsstöd i första hand.

  • lisaek­lund
    Tue 14 Sep 2021 10:55
    #4

    Arbetsplatserna har inte möjlighet till att man skulle kunna få låna kläder utan det får man stå för själv, tyvärr så prioriterar väl inte kommunen det.

  • Anonym (l)
    Tue 14 Sep 2021 11:03
    #5

    Här har kyrkorna ofta en ge och ta hörna så kanske där eller en lokal bortskänkesgrupp. Eller begagnat i övrigt, så dyrt är inte även om jag förstår att det kan kännas. Du får ha enklare kläder och byta upp senare, kanske någon arbetskamrat har något att  sälja?

  • lisaek­lund
    Tue 14 Sep 2021 11:09
    #6

    Absolut att jag kan köpa begagnat, tänker mest att jag behöver en del att även det blir dyrt i slutändan. Men jag får kanske köpa efter säsong, att köpa regnkläder nu och om någon månad köpa överdragsbyxor osv. Än så länge är det fortfarande fint och tort ute

  • Anonym (l)
    Tue 14 Sep 2021 11:44
    #7

    Om du inte är väldigt frusen kan det ju funka med att öka kläderna under regnbyxorna rätt länge. Såvida du inte bor väldigt högt upp i landet :)


    Jula har stövlar för ca 200. Lager 157 brukar ha sina regnjackor för 157 då och då även de fodrade.

  • Anonym (Beg)
    Tue 14 Sep 2021 12:30
    #8

    Köp billigt eller 2nd hand först. Allt efter du får råd byter du upp dig.

  • Tue 14 Sep 2021 17:02
    #9

    @TS: Det är väl inget som hindrar att du kollar med soc?! Du kan ju inte få mer än ett nej.

    Sen va gäller kyrkor tycker jag du även kan kolla med tex. Frälsningsarmén som har stort socialt engagemang och bistår människor med det ena och andra.

    Hoppas det löser sig!

  • Anonym (Bea)
    Tue 14 Sep 2021 17:39
    #10

    Verkligen skitdåligt av arbetsgivaren att inte ge er arbetskläder! Jag förstår om du inte orkar nu, men ni borde driva frågan fackligt. På mina barns kommunala förskola får alla pedagoger överdragsbyxor, vinterjacka mm.

    Vill du skulle du kunna förklara din situation för kollegorna. Kanske har de något extra att låna ut tills du fått lön och kan köpa ngt begagnat.

    Jag googlade superbilliga regnkläder och hittade regnställ för under 200 kr. (Stadium outlet, Billiga arbetskläder) Där fanns stövlar för under 200 kr/paret också (BA). Säkert ingen superkvalitet, men det kanske funkar tills du är ekonomiskt på fötter igen.

    Men begagnat är oftast ännu billigare.

    Vill också säga grattis till att du är igång och jobbar igen!

  • Anonym (Bea)
    Tue 14 Sep 2021 17:44
    #11

    Om du drar på mjukisar utanpå byxorna och regnbyxor ovanpå det reder du dig ett tag framåt vintern också.

  • Um Hamza
    Tue 14 Sep 2021 18:24
    #12

    Soc kommer förmodligen säga nej så fort de förstår att du jobbar och tjänar pengar. Kolla bytes på fb. Hoppas det löser sig för dig!

  • Um Hamza
    Tue 14 Sep 2021 18:27
    #13
    Anonym (Bea) skrev 2021-09-14 17:39:56 följande:

    Verkligen skitdåligt av arbetsgivaren att inte ge er arbetskläder! Jag förstår om du inte orkar nu, men ni borde driva frågan fackligt. På mina barns kommunala förskola får alla pedagoger överdragsbyxor, vinterjacka mm.

    Vill du skulle du kunna förklara din situation för kollegorna. Kanske har de något extra att låna ut tills du fått lön och kan köpa ngt begagnat.

    Jag googlade superbilliga regnkläder och hittade regnställ för under 200 kr. (Stadium outlet, Billiga arbetskläder) Där fanns stövlar för under 200 kr/paret också (BA). Säkert ingen superkvalitet, men det kanske funkar tills du är ekonomiskt på fötter igen.

    Men begagnat är oftast ännu billigare.

    Vill också säga grattis till att du är igång och jobbar igen!


    Det får man när man är anställd på ett ställe, inte när man går runt som vikarie från bemanningspoolen. Känns väl rimligt, då vissa bara jobbar några pass. Men oftast hänger det kvar kläder, tex från tidigare anställda. Så fråga när du är ute ts! Finns alltid nåt extra
  • Anonym (Bea)
    Tue 14 Sep 2021 18:38
    #14
    Um Hamza skrev 2021-09-14 18:27:50 följande:

    Det får man när man är anställd på ett ställe, inte när man går runt som vikarie från bemanningspoolen. Känns väl rimligt, då vissa bara jobbar några pass. Men oftast hänger det kvar kläder, tex från tidigare anställda. Så fråga när du är ute ts! Finns alltid nåt extra


    Ja, så klart! Det tänkte jag inte på.
  • Anonym (Anstä­lld)
    Tue 14 Sep 2021 18:55
    #15
    Um Hamza skrev 2021-09-14 18:27:50 följande:

    Det får man när man är anställd på ett ställe, inte när man går runt som vikarie från bemanningspoolen. Känns väl rimligt, då vissa bara jobbar några pass. Men oftast hänger det kvar kläder, tex från tidigare anställda. Så fråga när du är ute ts! Finns alltid nåt extra


    Nej inte alla kommuner har arbetskläder till fast anställda men det börjar bli fler som ordnar det.
  • Mon 20 Sep 2021 16:28
    #16

    Fråga om det finns kläder som vikarier kan få låna. Kan finnas kvarglömda kläder eller sådana som inte används för att någon anställd föredrar sina egna. Hjälper främst om du är på samma ställe hela tiden. 

    Kolla facebooks marketplace. Där kan man hitta billiga saker eftersom det inte kostar något att lägga upp annonser som det gör på Blocket. Kolla efter lokala loppisgrupper där också. 

    Secondhand är ofta inte billigt, men finns det bakluckeloppis eller andra loppis där privatpersoner säljer sina saker en dag, går det att göra fynd. Speciellt i slutet av dagen då många vill bli av med allt de har kvar för att de inte kommer sälja fler gånger och varje krona in då är plus.

    Hoppas du hittar varma kläder så du kan njuta av ditt nya jobb och slippa frysa. 

Svar på tråden Få hjälp av kyrkan