• Thu 16 Sep 2021 09:03
    4577 visningar
    8 svar
    8
    4577

    Vad gör ni med era 5åringar på Lediga v-dagar?

    Hej! Vad hittar ni på med era typ 4-6 åringar om ni är lediga om dagarna? Sen storasyster börjat skolan är det svårt att sysselsätta oss. Badet öppnar för allmänheten kl 14, öppna förskolan 4-6 år är bara för barn och inte föräldrar? de flesta av mina vänner har börjat arbeta heltid och hat barnen på fsk varje dag eller så har dom bebisar? känner mig tom på idéer. Vad gör ni dom lediga dagarna?

  • Svar på tråden Vad gör ni med era 5åringar på Lediga v-dagar?
  • Magica­l
    Thu 16 Sep 2021 09:13
    #1

    När mina barn var små var vi i olika lekparker flera ggr i veckan. Tog med lunchen ut ibland osv. 
    Hemma var det pärlplattor, rita, baka, bygga lego mm 

    Ofta var vi ute ena halvan av dagen och inne halva (beroende på väder), men så att man fick variation.

  • Thu 16 Sep 2021 09:18
    #2

    I den åldern har mina barn oftast lekt med kompisar efter förskolan. Du kan kolla om det finns fritidsaktiviteter för så små där du bor, ridlekis, friidrottslekis, familjescouter eller liknande, om ditt barn nu är intresserad av något sådant.

  • Thu 16 Sep 2021 16:48
    #3

    Behöver inte vara så avancerat. 

    Gå och handla och involvera barnet, uträtta ärenden på stan och kanske ta en fika efteråt. Gå och köp blommor och låt barnet välja färger. Baka. Åk och hälsa på någon äldre släkting. 

    Ute ett par timmar såklart - lekpark, promenad, skogen.

    Pyssla, plantera om växter, gå igenom garderoben och komplettera med det som behövs.

    Tänker att det bara är nyttigt för barn att inte hela tiden vara omgivna av andra barn, precis som det är nyttigt att det inte måste hända massa "barnaktiviteter" jämt. Vanliga vardagslivet liksom, åka och tvätta bilen kan gott vara ett äventyr.

  • Thu 16 Sep 2021 19:12
    #4

    Vi har ?skola? varje morgon hemma, gör olika övningar i övningsböcker eller material jag har hittat på internet. Sen går vi oftast ut ett par timmar, kanske cyklar, går till skateparken och övar på inlines eller sparkcykel eller spelar fotboll eller annan bollsport tillsammans. På eftermiddagen går vi till någon lekplats eller parken. Ibland åker vi till skogen eller besöker mormor och morfar. Nu när restriktionerna tas bort blir det lättare igen att gå till muséer och bibliotek. Sonen gillar också att gå till kyrkor. Ibland går vi till någon affär eller går och fikar tillsammans. Hemma lägger vi pärlplattor, syr, broderar, väver, målar, ritar, pysslar, bygger med lego, spelar spel, lägger pussel, läser massa böcker, spelar instrument, gör experiment osv.

    Som någon har sagt är det bra att involvera barnen i vuxna sysslor. Sonen som snart fyller fem älskar att laga mat, steka pannkakor och våfflor, baka kakor, fixa i trädgården, tvätta och vika tvätt, stryka, tvätta fönster, dammsuga, gå ut med sopor och sopsortera, åka till tippen och tanka och tvätta bilen.

    Ibland när jag inte kommer på något kan vi gå ut och plocka skräp på stranden eller i parken. Vi kan också bara gå till affären och handla typ mjölk, bröd och sånt. Då får han skriva eller rita inköpslistan, läsa den i affären och hitta rätt saker och sånt. Eller också får han panta flaskor, själv gå och lösa in kvittot, räkna pengarna och hitta något i affären som han vill ha för den summan.

  • Elin P
    Thu 23 Sep 2021 16:04
    #5

    Jag är ledig en vardag i veckan med min 4,5 åring. Vi brukar gå till skogen eller till en lekpark och ta med lunch om det är bra väder. Ibland badhuset eller lekland. Biblioteket, äta lunch på IKEA, göra ärenden, hälsa på någon, handla mat är också sånt vi brukar göra. Ibland är vi bara hemma och tex storstädar (han brukar få "hjälpa" mig med egen liten dammsugare och mopp + trasa). Vi läser böcker, spelar spel, målar med vattenfärg. Leker med hans leksaker ibland fast det tycker jag faktiskt är urtråkigt.... Vi brukar laga mat och baka och då får han "hjälpa" mig och jag försöker ge honom en egen uppgift. Bäst är om man kan förena lite nytta med att roa honom tycker jag. Det blir också en del film och platta då vi är lediga, det tycker jag är OK.

    Tyvärr känner vi ingen med jämnåriga barn som är hemma på dagarna annars är ju det kul att kunna träffas. På öppna förskolan är det ju mest bebisar eller väldigt små barn. Grannbarnen som han leker med annars är på förskola alla vardagar. I lekparken är det också jämt tomt på barn tyvärr. Så jag vill inte ha honom hemma mer än en vardag per vecka då det skulle bli trist och ensamt för honom.

  • Fri 24 Sep 2021 01:55
    #6

    Min man var ledig med vår son varannan vecka när han gick på förskola. (Han är nu 7 år.) De skaffade årskort på museum, gick på biblioteket och dessutom läste de mängder med böcker. Vår son hängde med på det mesta, från tvätt till städ, till lekparker. Under en period gick de till öppna förskolan, men vår son tröttnade på det när han var kring 4 år gammal.


    De gjorde minst ett par utflykter varje vecka, och då till ställen där det fanns möjlighet att träffa andra barn.

  • Fri 24 Sep 2021 01:57
    #7
    Hyllemor skrev 2021-09-24 01:55:13 följande:

    Min man var ledig med vår son varannan vecka när han gick på förskola. (Han är nu 7 år.) De skaffade årskort på museum, gick på biblioteket och dessutom läste de mängder med böcker. Vår son hängde med på det mesta, från tvätt till städ, till lekparker. Under en period gick de till öppna förskolan, men vår son tröttnade på det när han var kring 4 år gammal.


    De gjorde minst ett par utflykter varje vecka, och då till ställen där det fanns möjlighet att träffa andra barn.


    Ja, just det! IKEAS lekland åkte de till typ en gång i veckan! Det var gratis, min man satt utanför och läste en bok under en timme och sedan gick de hem. Jag tyckte att det var fånigt, men både min man och vårt barn uppskattade det. Efter en tid insåg de att även andra gjorde så, så en hel del barn lärde min son känna där, eftersom han och hans pappa alltid gick dit samma tider och dagar.
  • Fri 24 Sep 2021 02:03
    #8

    Som någon annan skrev här i tråden, så hade vi också, typ "skola."


    Om de skulle till museet på onsdagen, så hade min man spanat in en liten utställning och sedan satt vi med vår son och pratade, tittade på filmer om historia och läste böcker kring ämnet. Det hjälpte jag också till med efter att jag kom hem från jobbet.


    Årskortet för museet täckte även akvariet, så vi läste på om vattendjur innan och efter att de gick dit.


    I övrigt: böcker, böcker och böcker. Naturvetenskapliga experiment, laga mat, baka, mäta, väga, prata, prata, prata. Kartböcker och kompass! (Det hatar jag, eftersom jag är så dålig på det) men det är bara att hänga på och uppleva närområdet med hjälp av kartor och kompass. Det gör vi fortfarande.


    Skattjakt har vi gjort i oändlighet sedan fyraårsåldern med anpassning efter hur långt läsningen har suttit. Vi har skrivit/ritat på lappar om att "gå till soffan" och där har det funnits en ny lapp: "gå till vardagsrummet" och så vidare tills man har nått målet där det har funnits något - alltifrån godis, till en ny tröja eller en ny bok. Min mamma revolutionerade det här genom att visa att det finns färdiga lappar att skriva ut. Tänk om vi hade vetat det INNAN han fyllde 6 år...

Svar på tråden Vad gör ni med era 5åringar på Lediga v-dagar?