• Thu 16 Sep 2021 10:57
    1573 visningar
    17 svar
    17
    1573

    Varannan vecka

    Vi föräldrar har ingen kontakt, överlämning ska ske genom skolan. Vi ska ha varannan vecka. Eftersom vi inte har kontakt behöver vi avtal gällande de ekonomiska frågorna. Jag ska fortfarande vara boende förälder underhållsbidrag ska utgå helt eftersom vi ska ha våra två barn lika mycket. Barnbidraget kommer delas på två.

    Jag kommer dock få alla fakturor eftersom jag är boendeförälder. Det gäller tillexempel:

    Fritids ( varje månad )

    Fritidsaktiviteter + utrustning. (1300 per termin per barn)

    Bostadsköer. (Cirka 1250 per år per barn)

    Kläder och skor hur ska vi dela detta?

    Har ni något bra förslag eller kontrakt eller överenskommelse? Han kommer aldrig betala frivilligt och jag vill gärna få med det ekonomiska i vårt kontrakt genom familjerätten.

    Tar tacksamt emot alla tips!

  • Svar på tråden Varannan vecka
  • Thu 16 Sep 2021 11:00
    #1

    Förslagsvis ansvarar var och en för egna uppsättningar av kläder på respektive ställe. På sätt kan det aldrig bli den andras fel att nåt saknas, kostar fel etc...

  • Thu 16 Sep 2021 11:31
    #2

    Betalar ni för att ha barnen i bostadskö....? Låter som ett märkligt system, alla jag har sett är gratis.

  • Thu 16 Sep 2021 11:45
    #3

    De andra utgifterna då såsom fritids, fritidsaktiviteter, skridskor till skolans idrott mm? Ja vi betalar för stå i bostadskö varje år sen födseln spar och medlemskap fasta obligatoriska avgifter för få stå kvar. Vet du någon kö som är gratis stå i för barn under 18? Tar gärna emot tips :)

  • LFF
    Thu 16 Sep 2021 12:05
    #4
    Citronsorbet87 skrev 2021-09-16 11:45:00 följande:

    De andra utgifterna då såsom fritids, fritidsaktiviteter, skridskor till skolans idrott mm? Ja vi betalar för stå i bostadskö varje år sen födseln spar och medlemskap fasta obligatoriska avgifter för få stå kvar. Vet du någon kö som är gratis stå i för barn under 18? Tar gärna emot tips :)


    Om det är "spar och medlemskap" så låter det som att det är typ HSB eller liknande. 

    Sen beror det helt och hållet på. Stockholms Bostadsförmedling kostar pengar men där finns det en åldersgräns också (16 tror jag det är) för när man får ställa sig i den kön. I vår kommunala kö är det gratis men även där är det åldersgräns. 
    Mortiscia80 skrev 2021-09-16 11:31:11 följande:

    Betalar ni för att ha barnen i bostadskö....? Låter som ett märkligt system, alla jag har sett är gratis.


    Det finns gratis och det finns sådana man betalar för. Stockholms Bostadsförmedling kostar pengar. Men är det "spar och medlemskap" så är det ju inte till det lokala hyresbolaget kanske som gäller utan mer HSB och liknande. 
  • Thu 16 Sep 2021 12:36
    #5
    LFF skrev 2021-09-16 12:05:53 följande:
    Om det är "spar och medlemskap" så låter det som att det är typ HSB eller liknande. 

    Sen beror det helt och hållet på. Stockholms Bostadsförmedling kostar pengar men där finns det en åldersgräns också (16 tror jag det är) för när man får ställa sig i den kön. I vår kommunala kö är det gratis men även där är det åldersgräns. 
    Mortiscia80 skrev 2021-09-16 11:31:11 följande:

    Betalar ni för att ha barnen i bostadskö....? Låter som ett märkligt system, alla jag har sett är gratis.


    Det finns gratis och det finns sådana man betalar för. Stockholms Bostadsförmedling kostar pengar. Men är det "spar och medlemskap" så är det ju inte till det lokala hyresbolaget kanske som gäller utan mer HSB och liknande. 
    Ok, ja då har man iaf lärt sig nåt nytt :)
  • Thu 16 Sep 2021 13:59
    #6

    Om vet väl att du kan dela fritidsavgiften på hälften genom att höra av dig till kommunen, då får ni en varsin faktura.

  • Thu 16 Sep 2021 14:07
    #7

    Det går inte i Stockholms kommun tyvärr de vägrar utan hela går till boende föräldern så frågan är hur man gör med de obligatoriska avgifterna när en inte vill betala och aldrig gjort allt har gått genom försäkringskassan.

  • GGN
    Fri 17 Sep 2021 13:28
    #8
    Citronsorbet87 skrev 2021-09-16 14:07:30 följande:

    Det går inte i Stockholms kommun tyvärr de vägrar utan hela går till boende föräldern så frågan är hur man gör med de obligatoriska avgifterna när en inte vill betala och aldrig gjort allt har gått genom försäkringskassan.


    Kan inte ett barn vara skrivet hos honom?
  • Magica­l
    Fri 17 Sep 2021 15:04
    #9
    Citronsorbet87 skrev 2021-09-16 11:45:00 följande:

    De andra utgifterna då såsom fritids, fritidsaktiviteter, skridskor till skolans idrott mm? Ja vi betalar för stå i bostadskö varje år sen födseln spar och medlemskap fasta obligatoriska avgifter för få stå kvar. Vet du någon kö som är gratis stå i för barn under 18? Tar gärna emot tips :)


    Ni ska ju dela på dessa räkningar eftersom ingen betalar underhåll osv. 

    Mitt ex och jag hade ett gemensamt konto dit barnbidragen betalades in. Därifrån betalade vi alla sådana räkningar. Eftersom båda kunde se allt som skedde på kontot kunde ingen ta pengar eller så. Har funkat superbra. Den som fick räkningen i sitt namn lade bara in den på det kontot.Inget man behöver prata om utan det rullade på ända tills barnbidraget tog slut när barnen var 15. 

    Vår kommun delar inte heller på räkningar utan räknar med alla alla föräldrar kan samarbeta (har en kompis vars ex inte betalat något alls någon så hon har betalat allt för förskola + fritids för två barn. Han är skyldig henne nånstans över 50 000 om jag inte minns fel men det låtsas han inte om) 
  • Fri 17 Sep 2021 15:21
    #10

    Låter som andra föräldern har grava samarbetssvårigheter vilket är en orsak till att du skulle kunna ha ensam vårdnad. hade kontaktat soc och rådfrågat om detta.

    Jag blir så jävla less på föräldrar som inte ta ansvar över sina barn!!!

  • Magica­l
    Fri 17 Sep 2021 15:23
    #11
    Norrländskan123 skrev 2021-09-17 15:21:18 följande:

    Låter som andra föräldern har grava samarbetssvårigheter vilket är en orsak till att du skulle kunna ha ensam vårdnad. hade kontaktat soc och rådfrågat om detta.

    Jag blir så jävla less på föräldrar som inte ta ansvar över sina barn!!!


    Man får inte enskild vårdnad för att man krånglar med betalning, tyvärr. Är det fler saker, så ja, då kan man alltid undersöka saken.
    Det är inte Soc man ska fråga sånt, det är en jurist. 
  • Fri 17 Sep 2021 17:54
    #12

    Ja nej vi kan ej skriva ens barnen hos honom för då åker barnet ut ur sin skola och det känns inte rätt mot barn att göra så.

  • Fri 17 Sep 2021 18:50
    #13

    Enda vägen framåt är en vända i tingsrätten om den andra föräldern vägrar.

    Jag är själv i liknande sits med 2 förskolebarn. Fast vår kommun kör iaf med delad faktura på förskoleavgiften, men det hjälper mig knappt, eftersom barnens andra förälder har extremt låg taxerad inkomst så tvingas jag betala ungefär 95% av maxtaxan även fast barnen bor halva tiden hos oss båda och vi nyttjar förskolan lika mycket...

    Jag betalar barnens försäkringar, jag köper alla ytterkläder, alla skor, allt de behöver på förskolan.

    Vi har genomgått 2 ordentliga utredningar av socialen efter vårdnadstvisten i tingsrätten, barnens andra förälder har skickat in iaf 7 orosanmälningar vad jag blivit informerad om, varav 2 då utretts.
    Båda utredningarna har konstaterat att exet försöker svartmåla mig och min förmåga att ta hand om barnen, det är även väldigt tydligt att exet gör försök att påverka barnen, lägga ord i munnen på dem och få dem att säga saker som inte är sant...

    Båda utredningarna har lagt ner och de rekommenderar starkt att vi söker hjälp att komma överens i alla frågor som rör barnen istället för att fortsätta så här.
    Jag har anmält mig till samarbetssamtal 3 gånger, exet hör inte ens av sig....
    Enligt utredarna på socialen upplever exet att samarbetssamtal är bara ett sätt för mig att dominera och få min vilja igenom genom att manipulera...

    Så de som tror att det existerar några system eller att det finns någon hjälp att få av myndigheter mot en förälder som vägrar bidra till sina barns försörjning lever i en drömvärld....

  • Sat 18 Sep 2021 01:20
    #14

    Tack för kloka ord. Svårt att man ej kan ha ett avtal mellan föräldrar. Bindande avtal om ekonomin.

  • Sat 18 Sep 2021 03:49
    #15
    Mortiscia80 skrev 2021-09-16 11:31:11 följande:

    Betalar ni för att ha barnen i bostadskö....? Låter som ett märkligt system, alla jag har sett är gratis.


    Många kostar
  • Sat 18 Sep 2021 03:51
    #16
    Citronsorbet87 skrev 2021-09-16 10:57:13 följande:

    Vi föräldrar har ingen kontakt, överlämning ska ske genom skolan. Vi ska ha varannan vecka. Eftersom vi inte har kontakt behöver vi avtal gällande de ekonomiska frågorna. Jag ska fortfarande vara boende förälder underhållsbidrag ska utgå helt eftersom vi ska ha våra två barn lika mycket. Barnbidraget kommer delas på två.

    Jag kommer dock få alla fakturor eftersom jag är boendeförälder. Det gäller tillexempel:

    Fritids ( varje månad )

    Fritidsaktiviteter + utrustning. (1300 per termin per barn)

    Bostadsköer. (Cirka 1250 per år per barn)

    Kläder och skor hur ska vi dela detta?

    Har ni något bra förslag eller kontrakt eller överenskommelse? Han kommer aldrig betala frivilligt och jag vill gärna få med det ekonomiska i vårt kontrakt genom familjerätten.

    Tar tacksamt emot alla tips!


    Nej, underhåll kan ni inte strunta i för att ni har barnen lika mycket, eftersom fakturorna kommer till dig. Enklast för er är att dessa regleras med just underhåll.
  • Sat 18 Sep 2021 06:13
    #17

    Inte svar på frågan. Men för era barns skull försök ha em god relation till varandra. Att ni kan prata om barnen och inte undvika varandra. Mina föräldrar var separerade och en tid undvek pappa min mamma och det skadade mig. Jag mådde så dåligt över det. Första 10 åren så hämtade pappa mig hos mamma dom växlade några ord och det kändes tryggt. Men sen när jag flyttade till pappa så ville inte han prata med mamma vilket var otroligt jobbigt för mig som tonåring. Han pratade aldrig skit om mamma men var jobbigt att som 15 åring vara med om det.

Svar på tråden Varannan vecka