• Selmans

    Får mitt barn tillräckligt med kroppskontakt?

    Jag har en bebis på 1 månad och en dotter på 2 år. Mitt äldre barn var totalt fast på mig de första månaderna i livet. Jag kunde inte lägga ner henne en minut, sov sittandes med henne i famnen nätterna igenom och hela dagarna låg jag i soffan med henne på bröstet. Jättemysigt! Jag hade inget alls emot det och kan sakna den tiden (trots att det såklart var fysiskt påfrestande ibland).

    Men denna lilla bebis är helt annorlunda. Hon sover klart bäst när jag lägger ifrån mig henne. Jag har ju inte alls samma möjlighet att ha henne liggandes på mig som med syskonet, så hon har liksom från börjar behövt finns sig i att ligga bredvid. Och det gör hon verkligen! Sover lätt 2-3 timmar i babynestet eller i spjälsängen i rummet bredvid.

    Jag blir lite orolig. Känns ?fel? att hon inte vill ha mer närhet? Hon är ju hos mig flera timmar per dag såklart? Ammar, myser och sover ibland på mig. Men det är ljusår ifrån hur det var med syster.

    Just nu är syster på förskola och bebisen ligger och sover i sitt babyskydd sedan två timmar. Jag har ju haft all möjlighet att ha henne nära, liggandes på mig, men det känns lite hysteriskt att lyfta upp henne och störa henne när hon har det så bra där. Eller borde jag göra det? För anknytningens skull eller något? Visst är det massa fördelar med mycket kroppskontakt för bebisar? Vill ju inte att hon går miste om det?

    Mvh, hysteriska morsan

  • Svar på tråden Får mitt barn tillräckligt med kroppskontakt?
  • Pascal

    Nej det är hur lugnt som helst! Båda mina barn har varit som din bevisning sovit bäst själv i egen säng och i vagnen direkt från start. Vi har världens starkaste band mellan oss :)

    Njut av att ändå kunna göra lite saker själv medan stora är på förskolan och lilla sover! :)

  • sextiotalist
    Selmans skrev 2021-09-16 12:20:59 följande:

    Jag har en bebis på 1 månad och en dotter på 2 år. Mitt äldre barn var totalt fast på mig de första månaderna i livet. Jag kunde inte lägga ner henne en minut, sov sittandes med henne i famnen nätterna igenom och hela dagarna låg jag i soffan med henne på bröstet. Jättemysigt! Jag hade inget alls emot det och kan sakna den tiden (trots att det såklart var fysiskt påfrestande ibland).

    Men denna lilla bebis är helt annorlunda. Hon sover klart bäst när jag lägger ifrån mig henne. Jag har ju inte alls samma möjlighet att ha henne liggandes på mig som med syskonet, så hon har liksom från börjar behövt finns sig i att ligga bredvid. Och det gör hon verkligen! Sover lätt 2-3 timmar i babynestet eller i spjälsängen i rummet bredvid.

    Jag blir lite orolig. Känns ?fel? att hon inte vill ha mer närhet? Hon är ju hos mig flera timmar per dag såklart? Ammar, myser och sover ibland på mig. Men det är ljusår ifrån hur det var med syster.

    Just nu är syster på förskola och bebisen ligger och sover i sitt babyskydd sedan två timmar. Jag har ju haft all möjlighet att ha henne nära, liggandes på mig, men det känns lite hysteriskt att lyfta upp henne och störa henne när hon har det så bra där. Eller borde jag göra det? För anknytningens skull eller något? Visst är det massa fördelar med mycket kroppskontakt för bebisar? Vill ju inte att hon går miste om det?

    Mvh, hysteriska morsan


    Spädbarn är ju rätt bra när det gäller sådant. De visar tydligt om de är nöjda eller missnöjda. Sonen var inte heller någon som behövde mycket kroppskontakt, utom på natten, då ville han ha det. Men dagtid, både som spädbarn och även äldre trivdes rätt bra med att inte vara inpå någon.
  • Anonym (H)

    Åh, tack för ditt inlägg! Min son var precis som din äldsta.. Närhet 24/7, sova ihop, amma konstant och bära i bärsele. Glöm vagnen liksom! Vi planerar ett syskon och jag har varit så rädd för att inte kunna ge samma närhet till nästa barn.. Men ditt inlägg påminner mig om att det finns andra sorters barn, haha!

  • Anonym (V)

    Bebisar säger ifrån om de inte får vad de behöver. Sover barnet gott, äter, skiter och utvecklas som det ska så är allt frid och fröjd. :)

    Vi är alla olika, och det märks redan från första början.

    TV-tips medan bebisen sover: UR Bebisarnas underbara värld, i synnerhet avsnittet Att bli du.

Svar på tråden Får mitt barn tillräckligt med kroppskontakt?