• Slumraren

Syltsocker eller vanligt socker till rårörda svarta vinbär?

Heeej på er!

Jag frågade för ett tag sen vad man egentligen ska göra av svarta vinbär, och fick många bra tips. Nu har jag faktiskt plockat lite och tänker köra dem i mixern tillsammans med socker och sen frysa ner (och glömma bort i frysen, men det är en annan historia). I min ägo finns både vanligt finsocker och syltsocker. Kan man använda syltsocker trots att man inte kokar "sylten"? Eller blir pektinet i sockret små, äckliga korn om man inte kokar?

På syltsockerpaketet står det bara om kokning...

/Undraren

• Svar på tråden Syltsocker eller vanligt socker till rårörda svarta vinbär?
  • Västeråstjej

Nej, man ska nog kunna använda syltsocker. Såg ett recept en gång där man skulle bland ner syltsocker i vaniljsås och det skulle inte koka. Det smakade gott också för den delen =) Lycka till!

• Slumraren

Tack för svaret! Jag körde med syltsocker som du sa och det blev faktiskt jättebra! Lite fastare konsistens än med vanligt socker, precis som jag ville ha det.

Undan för undan hjälper familjeliv och alla som skriver här mig att bli en köksexpert :)

/Undraren

• Signatur

En liten fråga bara. Vad gör man med de sockerblandade vinbären sedan?
    Har också lite vinbär över...

• Lina 2

Signatur: Rårörda svartvinbär är mums på filmjölk eller bara äta det som det är.

• Slumraren

Signatur - jaa, jag visste inte heller vad jag skulle göra med dom, så jag frågade här. Här är länken: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m713554.html Hittills har jag bara satt litegrann på min yoghurt. Det försökte jag ifjol också, men gillade det inte. Nu förstår jag att jag bara ska sätta liiiite för att det sura inte ska ta överhanden, och då blev det hur gott som helst.

• Signatur

ok, tack, det ska jag testa.
    borde vara gott i naturell yoghurt

• Västeråstjej

Har jobbat på srvicehus i sommar och fått sylttips av en tant som syltat mycket. Man kokar en lite bär, sen häller man på (tror det var) en liter vatten och en liter syltsocker och kokar vidare. Sedan kan man ha massvis med sylt....

Svar på tråden Syltsocker eller vanligt socker till rårörda svarta vinbär?