• Anonym (Neka ?)

Kan man neka ett vändningsförsök ?

Jag är i v 37 och ska göra ett vändningsförsök imorgon.

Min bebis ligger med rumpan nedåt .

Jag börjar tveka efter allt jag läst. Jag har även gallsten och har lidit av det sen v 20 och har väldigt ont överlag.

Kan jag vägra och välja snitt?

Någon med erfarenheter?

• Svar på tråden Kan man neka ett vändningsförsök ?
  • Anonym (M)

Det ska väldigt mycket till för att en människa ska tvångsvårdas, så du kan absolut vägra. Men om det är en bra idé att göra det i detta fall vågar jag inte uttala mig om. Kanske du borde be om att få diskutera saken mer ingående med bm/läkare innan du tar ett beslut.

• Anonym (Ee)

Ja, du kan vägra. Eller snarare, tacka nej.

• Anonym (Neka ?)
    Anonym (M) skrev 2021-09-16 17:34:00 följande:

Det ska väldigt mycket till för att en människa ska tvångsvårdas, så du kan absolut vägra. Men om det är en bra idé att göra det i detta fall vågar jag inte uttala mig om. Kanske du borde be om att få diskutera saken mer ingående med bm/läkare innan du tar ett beslut.

Jag fick tiden nu akut Pga min slem propp lossnat så jag har inte kunnat diskutera med någon .

Borde min sambo få följa med in? Trots covid ?
  • cosinus

När mitt barn låg i säte så var jag och läkaren överens att inte prova vända. Annars hade jag vägrat.

Han är född i säte, men antar att jag hade kunnat få snitt om jag velat även om jag inte ville ha vändningen.

• Anonym (Förvirrad)

Varför skulle du neka...? Om bebisen ligger felvänd blir det väldigt lätt komplikationer.

• Anonym (Vända)
    Anonym (Neka ?) skrev 2021-09-16 17:25:39 följande:

Jag är i v 37 och ska göra ett vändningsförsök imorgon.

Min bebis ligger med rumpan nedåt .

Jag börjar tveka efter allt jag läst. Jag har även gallsten och har lidit av det sen v 20 och har väldigt ont överlag.

Kan jag vägra och välja snitt?

Någon med erfarenheter?

Du kan tacka nej. Min storasyster gjorde det och hennes dotter vände sig själv 2 dagar innan hon föddes. Så chans finns ju fortfarande att bebis kan vända sig.
  • Anonym (Neka ?)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-09-16 17:59:51 följande:

Varför skulle du neka...? Om bebisen ligger felvänd blir det väldigt lätt komplikationer.

Som jag skrev, för att jag har gallsten och ont överlag? Kan knappt röra min egna mage utan smärta. Haft så sen v 20. Kan då göra liiiite ont med en vändning.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Neka ?) skrev 2021-09-16 18:08:11 följande:
    Som jag skrev, för att jag har gallsten och ont överlag? Kan knappt röra min egna mage utan smärta. Haft så sen v 20. Kan då göra liiiite ont med en vändning.
    Jo gallsten är riktigt jobbigt, men du riskerar ju att få rätt stora problem med förlossningen om bebis inte skulle vända sig på egen hand. Det känns värt smärtan i det läget.
  • Anonym (Neka ?)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-09-16 18:09:21 följande:

Jo gallsten är riktigt jobbigt, men du riskerar ju att få rätt stora problem med förlossningen om bebis inte skulle vända sig på egen hand. Det känns värt smärtan i det läget.

Ja det kan man säga , har varit tvungen att äta morfin sen v 20. Helt slut i kropp och huvud . Alternativet är snitt då min läkare säger att det kan bli problem med smärtan att föda vaginalt ändå.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Neka ?) skrev 2021-09-16 18:13:07 följande:
    Ja det kan man säga , har varit tvungen att äta morfin sen v 20. Helt slut i kropp och huvud . Alternativet är snitt då min läkare säger att det kan bli problem med smärtan att föda vaginalt ändå.
    Då skulle jag nog tänka mig att det kan bli snitt i ditt fall, oavsett om de försöker är det ju inte säkert det går, men att föda med fel ände först skulle jag aldrig gå igenom.
Svar på tråden Kan man neka ett vändningsförsök ?