• LadyJane

Ska ni vaccinera era barn?

Ja självklart. Tycker själva frågan är märklig.

Det är som att cykla, med eller utan hjälm.
    Det finns en rätt stor risk att skadas mycket svårt att cykla utan hjälm. Hjälmen skyddar mot riktigt allvarliga skador.

Det är samma med vaccin. Utan vaccin riskerar du fler och svårare skador.

• LadyJane
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-17 15:14:33 följande:
    Jag är som sagt oroad för studien om hjärtmuskelinflammation som visade på högre risk att få detta av vaccinet för pojkar, än att få allvarlig covid.

Det är som att man med hjälmen i ditt exempel skyddar mot allvarliga skador om man ramlar men att hjälmen i sig kan orsaka skador hos vissa. Och att risken för skada från hjälmen inte är försumbar utan relativt sett högre.
    Och du gallrar bort alla studier om njur- och lungskador?

Hjälmen ger aldrig allvarliga hjärnskador, du glömde visst det också.
  • LadyJane

Den här "oron" som uttrycks i tråden har jag bara sett hos dem som har ett och samma syfte: antivaxxer.

Jag säger inte att det är så i det här fallet men det som går som en anka, låter som en anka och ser ut som en anka är oftast en anka. Men självklart finns det undantag.

• LadyJane
    Anonym (Joojo) skrev 2021-09-17 15:35:28 följande:
    Och om någon är antivaxxer? Än sen då? Precis som om det vore jordens undergång att bli kallad antivaxxer av någon som har svårt att acceptera och vara respektfull kring att andra gör andra val än de själva. Vad tror du att du uppnår genom att kalla någon antivaxxer, oavsett om de är det eller inte? Tror du att reaktionen blir åh nej! Någon kallar mig antivaxxer! Nu måste jag genast sluta fundera, räta mig i ledet och genast springa och ta sprutan!? Kan upplysa dig om att nej, det blir den inte. Reaktionen blir mer jaha eller jasså ännu en sån där typ ja, ibland fyfan vad trött jag blir på denna one-liner. I vissa fall blir effekten att man blir ännu mer avigt inställd till vaccinet och de som förespråkar det för att ni framstår som rabiata mobbare som vägrar låta någon ifrågasätta eller fundera kring ämnet. Inte trovärdigt.
    Man ska kalla saker för sitt rätta namn. Varför tar du så otroligt illa vid dig av det? För att du inte kan erkänna för dig själv eller vågar stå för dina åsikter?

Du missbrukar orden "mobbing" och "respekt" totalt. (Ta gärna reda på vad de egentligen betyder).
    Det är inte vad du tycks tro, att få medhåll. Projicera inte dina känslor på det jag skriver. Läs sakligt och tänk sakligt så kanske du inser detta. Om du blir så himla trött bör du sluta läsa och skriva. För du får fakti8skt ta ansvar för det du känner och inte kräva att andra ska anpassa sina inlägg efter ditt känsloliv.

Jag struntar faktiskt helt i vad du känner utan det viktiga är och kommer alltid att vara källkritik. Att ge andra en chans att se vad som finns bakom orden.

I vilket fall som helst så är det så att jag träffade rätt. Man känner sig sällan träffad om det inte ligger något i det. Jag struntar som sagt totalt i din personliga övertygelse, det är inte och kommer aldrig att handla om dig personligen. Det här handlar om hela världen och alla som lever där. Jag inser att det kan vara svårgreppbart men så är det.

• LadyJane
    Anonym (Nix) skrev 2021-09-17 18:24:04 följande:
    Jag är verkligen ingen antivaxxer och vårt barn har fått alla sprutor i vaccinationsprogrammet och vi vuxna är själva vaccinerade mot covid självklart. Men när det gäller vårt barn som inte är färdigutvecklad osv är jag mycket mer skeptisk när det inte är långtidsprövat.
    Kallar man detta vaccin för ej färdigutvecklat och inte långtidstestat så är man per definition en antivaxxer. Inget av det är nämligen sant. Det här vaccinet har testats sedans Sarsepidemin.
    Den som kommer med falsk information är alltid antivaxxer.
  • LadyJane
    Tow2Mater skrev 2021-09-17 19:00:20 följande:
    Ja, och det oroar mig. Hur gör man med en 13 årig pojke som sportar? Snart kommer nog krav om vaccin för att kunna flyga, och det sätter oss i situationen att måsta vaccinera för att kunna resa och hälsa på släkt efter 3 år då det inte gått, eller avvakta ett fjärde år och se vad som händer. Att det inte finns valfrihet alls snart är vansinnigt, speciellt när det gäller ens minderåriga barn.
    Risken var 92 på miljonen. Väg det mot risken att de blir sjuka och skadade av covid. Även om risken är liten är den större än 0, 000092. Hur ska du tackla om din idrottande kille får skadade njurar pga covid?
    Tja. Det går att sporta. Ett tag. Kul att gå på dialys som 40åring. Det funkar ju också. Ett tag.

Det finns visst valfrihet.
    Men alla val ger konsekvenser. Vill man inte vaccinera sig så får man ta de konsekvenser som blir. Det är faktiskt så enkelt.

Ingen människa kan kräva att få riskera andra människors liv och hälsa utan att det skulle ge konsekvenser. Det är bara dumheter att ens fundera i de banorna.
    Du vill ha valfrihet att få ta vaccinet.

Andra, som inte kan ta vaccinet, ska ha frihet att inte utsättas för fara för liv och hälsa. Och det valet, att värna om sitt eget liv, går före de som utsätter andra för fara pga deras val.
  • LadyJane
    Spucks skrev 2021-09-18 17:22:44 följande:
    Du har glömt att även nämna något om Bill Gates och 5G. Skärp dig!
    Ställ istället krav på FL att rensa bort propaganda och falsk information.
    De flesta stora aktörer på internet har insett att de måste ta ansvar för att inte bli extremisters språkrör. Därför rensas sånt här bort från bla fb. Så anmäl och ställ krav på moderering istället för att kommentera sån smörja.

• LadyJane
    Anonym (Wow) skrev 2021-11-28 19:50:22 följande:
    Och vill tillägga att det sjuka är inte att vi vaccinerar, det sjuka är att vi vill vaccinera i princip hela världsbefolkningen med något såhär obeprövat. Innan det var igång var sjukt många skeptiska, i princip alla på mitt jobb, men så är det precis som att när folk väl gjort det själva ska man bli extrem åt andra hållet. Alltså har man ett nästan lika extremt beteende som dessa antivaxxare fast motsatt. Vi har rätt till våra kroppar och den rätten vill vi behålla. Tror inte vi kan föreställa oss var det kan sluta om vi ger staten medicinskt veto över oss invånare.
    Vad är din ursäkt för att vara faktaresistent och att gå högeresxtremisters ärende?
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?