• Spucks

Ska ni vaccinera era barn?

Man antar att unga killar får hjärtmuskelinflamamtion oftare eftersom de är mer aktiva och man ska vila efter vaccinationen och inte träna. Men denna råd ges inte i Sverige, som jag har lärt mig i ett annat tråd. Alltså nej, jag vore inte orolig för mitt barn, jag skulle helt enkelt se till att hen tar det lungt i några dagar efter vaccinationen, precis som jag själv gör.
    Dottern är 16 och vaccinerad. Här hos oss kan alla fr
    ån 12 uppåt vaccinera sig sedan flera månader tillbaka, alltså även ett barn mellan 12 och 15 hade fått vaccinet.

Sonen är 4, han kommer att få vaccinationen när den friges för hans ålder.

• Spucks
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-17 14:50:13 följande:
    Var har du hört att man ska vila efter vaccination och inte träna? Jag frågade personen som gav mig vaccinet uttryckligen om detta och hen sa att det var helt okej att träna och leva som vanligt.
    Jag bor i Österrike, där ingår upplysningen om att man ska skona sig och inte träna i samtalet man har med en läkare innan vaccinationen. När jag fick andra sprutan sa läkaren det även i sammanhanget med hjärtmuskelinflammation.
  • Spucks
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-17 16:42:45 följande:
    Hört talas om liknelser? Men det går inte att nyansera för någon som inte vill.

Vilka studier på njur och lungskador åsyftar du? Jag pratar om den studie som visade stt risken för hjärtmuskelinflammation var 6,1 ggr större än risken att få allvarlig covid hos pojkar 12-15. Om allvarlig covid är det som skapar njur-och lungskador är alltså risken minst 6.1 ggr mindre för det än för hjärtmuskelinflammation, då inte alla som får allvarlig covid får dessa problem, mig veterligen, om än en stor andel.

Det här är ju något man bara sett hos pojkar i studien, därav oro som pojkmamma. Kommer det andra studier som motbevisar risken tar jag gärna emot dem.
    Kan du länka till studien? En länk som fungerar ...
  • Spucks
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-17 17:08:49 följande:
    Expressens artikel: www.expressen.se/nyheter/hogre-risk-for-vaccinbiverkning-an-allvarlig-infektion-for-pojkar/

Den länkade studien i artikeln: www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.30.21262866v1

Jag har nu enbart läst artikeln (kommer kanske läsa studien senare) och det är flera saker som slår mig, vilket får mig att tänka att man verkligen bör granska studien noga, eftersom det är konstig:

1. Det handlar om en liten studie .... hur liten? Har den ens någon betydelse? En
    2. "
    Risken för hjärtkomplikationer för pojkar 12-15 år efter vaccinering är 162,2 på miljonen. Den näst högsta risken för hjärtmuskelinflammation vid vaccinering löper pojkar 16-17 år (94,0 på miljonen)"  En så stor skillnad mellan 12-15 år och 16-17 år? Det verkar väldig konstig.
    3. "
    Skillnaden är baserad på den aktuella nivån av inskrivningar på sjukhus för covid-19" och "Forskarna skriver att risken för en i övrigt frisk pojke att behöva sjukhusvård på grund av covid-19 under de närmsta 120 dagarna"
    Dvs om jag förstår det rätt är riskanalysen baserad på hur det ser ut just nu - hur många är infekterad och hur många är i sjukhuset. Därifrån räknar de hur stor risken är att pojkar i den åldern insjuknar inom de närmasta 4 månader och hamnar i sjukhuset. Om det nu är verkligen så som jag förstå det, är det ju en helt korkat räkning. Nästan ALLA som inte är/blir vaccinerad kommer att bli infekterad någon gång. Då borde man ju inte räkna med risken att bli infekterad under en viss tid och hamnar i sjukhuset, utan med risken att hamna i sjukhuset som infekterad. Detta gör en stor skillnad i beräkningen.

• Spucks
    Tow2Mater skrev 2021-09-18 15:04:14 följande:
    Vet du varifrån "vila i en vecka" kommer (fhm räknas inte)? Maken pratar om 2 månader (vilket är omöjligt i vårt fall pga sport).
    Uräakta om jag missat om du redan angett det.
    Moa skriver om vila efter vaccination, för att undvika hjärtmuskelinflammation. Inte om vila efter man har redan fått det!
  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2021-09-18 15:43:19 följande:
    Ja precis, det är det jag också pratar om.
    Jaha, varifrån har du fått den informationen att man ska vila i 2 månader efter vaccinationen för att inte riskera en hjärtmusekinflammation?
  • Spucks
    Anonym (Lion) skrev 2021-09-18 17:13:20 följande:

Aldrig i livet. Vet 2 tjejer som blödig i 4 månaders tid efter sprutan, en som dött efter första dosen. Ingen annan som känner någon som åkt på biverkningarna än? Läs nyheter som kommer utomlands ifrån, typ Israel, USA som inte är så riktade att följa strömmen bara för att.. var källkritiska nog att själva kolla upp fakta för helt efter kan man ju inte vara som inte kollar upp all typ av information istället för att vara hund och lyda en REKOMMENDATION, som det faktiskt är. Jag hade avvaktat för att inte låta mina barn få vara testlagningar i denna hets att vaccinera. Deltavarianten är det ju bara vaccinerade som drabbas av( biverkning av viruset).. vad skulle det annars vara om ingen ovaccinerad inte drabbats och hur kommer de sig att du skrämmas som avaccinerad efter 2 sprutor och 14 dagar? Jo för att vissa inte tål vacciner och för av covid, för att du då inte räknas som vaccinerad. Så lustigt systemet fungerar.

Du har glömt att även nämna något om Bill Gates och 5G. Skärp dig!
  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2021-09-18 17:26:09 följande:
    Det är vad maken sagt, jag vet inte varifrån det kommer.
    Då borde du/ni kanske kolla upp det, innan ni tar detta som grund till ert beslut.
  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2021-09-26 21:18:18 följande:
    Eftersom man inte vill ge det innan man vet mera och inväntar andra länders resultat, blir det ju absolut så att man tar del av resultatet av andras offer utan att bidra själv.
    Av andras offer? Du vet att det inte finns någon tvång till vaccination även i andra länder, och att det var ett frivilligt val av ungdomarna och/eller föräldrarna?
  • Spucks
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-29 09:47:51 följande:
    Men det är ju det. Hur hindrar du en 12-åring att vara aktiv i 6 månader så du är säker på att det läkt ut rejält? För en vuxen håller jag med dig.
    Hur man hindrar barnet? På samma sätt du hindrar barnet från att vara aktiv om hen råkade få en hjärtmuskelinflammation på andra vägar eller om hen av andra skäl inte får träna.
    Risken att f
    å det av vaccinet är väldig låg och blir ännu lägre om man tar det lungt i några dagar efter vaccinationen.
  • Spucks
    Anonym (Wow) skrev 2021-11-29 20:00:07 följande:
    andra länder har infört tvångsvaccinering, 
    Jaha, vilka?
  • Spucks
    Anonym (Wow) skrev 2021-12-05 08:44:49 följande:

Hittade en bra sammanfattning i en artikel nedan.

Vaccinationskrav i världen

Jag frågade inte i vilka länder det finns former av obligatorisk vaccination, jag frågade i vilka det finns, som du påstodd, tvångsvaccination. För det är en stor skillnad på obligatorisk vaccinationer och tvångsvaccinationer. Men är man bara ut efter att sprida populistisk desinformation bryr man sig nog inte om den skillnaden.
    Jag vill ocks
    å gärna ha en länk till IVA procenterna, tack. Fat även om det stämmer med 40% vaccinerade i Sverige: eftersom ungefär 80% av befolkningen är full vaccinerad kan man se att vaccinen fungerar! Hos riskgrupper är andelen ännu större - 90% eller mer. Alltså väldig få är inte vaccinerad, speciellt i riskgruppen, men ändå utgör de majoriteten av iva patienter. Du har alltså själv fastställt hur bra vaccinen fungerar.
    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/statistik-over-registrerade-vaccinationer-covid-19/ 
  • Spucks
    Anonym (Wow) skrev 2021-12-05 12:23:12 följande:
    Så du påstår att obligatorisk vaccination och tvångsvaccination inte är samma sak? Obligatorisk vaccination är ett sätt att pressa folk till att göra något de inte själva vill, genom eventuella konsekvenser om man nu skulle vägra.  

Jag har inte alls fastställt hur bra de fungerar, i artikeln nämner de ju hur vaccinerade kraftigt ökat på IVA, var ju hela poängen med mitt inlägg. Är det en mindre skillnad gällande smitta, varför då vaccinera mig? Dessutom om genomgången sjukdom eventuellt ger bättre skydd mot mutationer.

Det är väl självklart att en tvångsvaccination (= man blir vaccinerad med tvång) är något helt annat än obligatorisk vaccination (= man får inte utöva visssa jobb och/eller inte får besöka vissa ställen och/eller måste betala böter om man inte vill vaccinera sig).

Och jo, du har fastställt att vaccinen fungerar, om du har fastställt att merparten av människor med svårt förlopp är ovaccinerade, trots att de tillhör en väldig liten grupp. Ja, antalet har ökat med Delta, men vaccinationen skyddar tydligen fortfarande väldig bra mot ett svårt förlopp.
    Varför tror du att en genomg
    ången sjukdom ger bättre skydd? Och varför tror du att det är bättre att INTE vaccinera sig och ta risken att hamna på intensiven än att vaccinera sig och har - som person som inte tillhör en riskgrupp - en ungefär 0% chans att hamna där? 

• Spucks
    Tow2Mater skrev 2021-12-14 15:56:47 följande:

Så, vad gör ni om era yngre tonåringar vägrar vaccinera sig? Om resonemang om fördelarna och mutor inte fungerar. Ge mig tips.

Varför vill han inte?
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?