Anonym (Wow) skrev 2021-12-05 12:23:12 följande:
Så du påstår att obligatorisk vaccination och tvångsvaccination inte är samma sak? Obligatorisk vaccination är ett sätt att pressa folk till att göra något de inte själva vill, genom eventuella konsekvenser om man nu skulle vägra.
Jag har inte alls fastställt hur bra de fungerar, i artikeln nämner de ju hur vaccinerade kraftigt ökat på IVA, var ju hela poängen med mitt inlägg. Är det en mindre skillnad gällande smitta, varför då vaccinera mig? Dessutom om genomgången sjukdom eventuellt ger bättre skydd mot mutationer.
Det är väl självklart att en tvångsvaccination (= man blir vaccinerad med tvång) är något helt annat än obligatorisk vaccination (= man får inte utöva visssa jobb och/eller inte får besöka vissa ställen och/eller måste betala böter om man inte vill vaccinera sig).
Och jo, du har fastställt att vaccinen fungerar, om du har fastställt att merparten av människor med svårt förlopp är ovaccinerade, trots att de tillhör en väldig liten grupp. Ja, antalet har ökat med Delta, men vaccinationen skyddar tydligen fortfarande väldig bra mot ett svårt förlopp.
Varför tror du att en genomgången sjukdom ger bättre skydd? Och varför tror du att det är bättre att INTE vaccinera sig och ta risken att hamna på intensiven än att vaccinera sig och har - som person som inte tillhör en riskgrupp - en ungefär 0% chans att hamna där?