• Tow2Mater

Ska ni vaccinera era barn?

Anonym (F) skrev 2021-09-17 08:14:19 följande:

Man har precis i usa konstaterar att pojkar som tar vaccinet löper en risk att få hjärtmuskelinflammation.

Med det säger jag inte att man inte ska vaccinera sina barn. Men man bör vara medveten om detta.

www.expressen.se/nyheter/hogre-risk-for-vaccinbiverkning-an-allvarlig-infektion-for-pojkar/

Ja, och det oroar mig. Hur gör man med en 13 årig pojke som sportar? Snart kommer nog krav om vaccin för att kunna flyga, och det sätter oss i situationen att måsta vaccinera för att kunna resa och hälsa på släkt efter 3 år då det inte gått, eller avvakta ett fjärde år och se vad som händer. Att det inte finns valfrihet alls snart är vansinnigt, speciellt när det gäller ens minderåriga barn.
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-18 07:56:08 följande:

Som förälder är jag mer orolig för hyperinflammation av Covid-infektion än av hjärtmuskelinflammation i samband med vaccination.

Man vet när dosen tas Hjärtmuskelinflammation i samband med vaccination uppträder tidigt efter vaccination Vila en vecka i samband med vaccination, så borde man kunna veta om ens barn drabbats av den mycket ovanliga biverkningen hjärtmuskelinflammation Det är alltså en vecka av extra vila. I några fåtal fall, om hjärtmuskelinflammation misstänks får man åka in till sjukhus övervakas någon dag och sedan vila en längre tid.

Hur ser det ut för hyperinflammation?
    Hur ser det ut för post-Covid?
    Skrämmer inte det?
    Vet du varifrån "vila i en vecka" kommer (fhm räknas inte)? Maken pratar om 2 månader (vilket är omöjligt i vårt fall pga sport).
    Uräakta om jag missat om du redan angett det.
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-18 07:56:08 följande:

Som förälder är jag mer orolig för hyperinflammation av Covid-infektion än av hjärtmuskelinflammation i samband med vaccination.

Man vet när dosen tas Hjärtmuskelinflammation i samband med vaccination uppträder tidigt efter vaccination Vila en vecka i samband med vaccination, så borde man kunna veta om ens barn drabbats av den mycket ovanliga biverkningen hjärtmuskelinflammation Det är alltså en vecka av extra vila. I några fåtal fall, om hjärtmuskelinflammation misstänks får man åka in till sjukhus övervakas någon dag och sedan vila en längre tid.

Hur ser det ut för hyperinflammation?
    Hur ser det ut för post-Covid?
    Skrämmer inte det?
    Jo, men covid är mer slumpartat. Man kan försöka till viss del minska risken att få det, men man måste ju leva och viss risk ingår i livet, man kan inte helt besluta själv om risken här (om man inte vill leva i 100% isolering). Händer det så händer det, och man hoppas på att vara bland dem som får det lindrigt. Men risken vid vaccination, även om den också är liten, påverkar man direkt helt själv; antingen tar du sprutan och utsätter dig för risken, eller så avstår du sprutan och undviker risken helt. Lite så går tänket.
    Sen hjälper det inte att maken är emot, så just nu för oss väger hans nej högst för barnet, och att barnet själv inte vill mest för att han inte gillar sprutor (han svimmade vid sista sprutan han fick i sommar som var obligatorisk för att få gå i skolan, och även av sista bedövningssprutan vid tandläkaren).
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2021-09-18 15:30:51 följande:
    Moa skriver om vila efter vaccination, för att undvika hjärtmuskelinflammation. Inte om vila efter man har redan fått det!
    Ja precis, det är det jag också pratar om.
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-18 16:05:04 följande:

Det står på flera ställen att om man drabbas så får man det tidigt, dvs nära vaccinationen.
    Man ska vara uppmärksam på symptom efter vaccination, vad jag tolkat infinner sig symptomen inom en vecka efter vaccination, på vissa sidor står det bara "soon after vaccination". 

Kan 2 månader verkligen räknas som "soon"?

Får man inte hjärtmuskelinflammation kan man väl träna som vanligt, eller?

www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/safety/myocarditis.html

"Seek medical care if you or your child have any of these symptoms, especially if it?s within a week after COVID-19 vaccination."

Detta tolkar jag som att den kritiska tiden är en vecka efter vaccination, eller?
    För att inte riskera att träna hårt med en hjärtmuskelinflammation man är omedveten om förstår jag det som att det är en vecka man behöver ta det lugnt på.

Var har din man läst att hjärtmuskelinflammation pga vaccination kan uppkomma så långt som 2 månader efter vaccination?

Varför räknas inte FHM?

Jag vet inte.

FHM beaktar alla möjliga saker, inklusive ekonomi, miljö etc i tillägg till medicinska. Deras 'råd' är inte vad jag letar efter.
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2021-09-18 16:54:27 följande:
    Jaha, varifrån har du fått den informationen att man ska vila i 2 månader efter vaccinationen för att inte riskera en hjärtmusekinflammation?
    Det är vad maken sagt, jag vet inte varifrån det kommer.
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-18 17:00:59 följande:

Något annat intressant jag sett antydning om är att man tror risken för hjärtmuskelinflammation i samband med andra dos skulle kunna minskas genom att ha längre tid än 3 veckor mellan dos 1 och dos 2.
    I Sverige har vi ju 9 veckor.

covidcalltohumanity.org/wp-content/uploads/2021/06/Science_Israel-reports-link-between-rare-cases-of-heart-inflammation-and-COVID-19-vaccination-in-young-men.pdf

"One possibility is that the very high antibody levels that both generate in young people may also, in rare cases, lead to a sort of immune overreaction that inflames the heart.
    ...
    One important question is whether delaying the second vaccine dose might reduce any potential risk. There may be an opportunity to find out: Several countries have stretched the interval between the two doses from the 3 weeks tested and recommended by Pfizer to 12 or even 16 weeks, because they want to give as many people as possible at least one shot. A drop in myocarditis cases among those whose second dose was delayed might show up in data in the months ahead. Lowering the dose in young people may also be worth considering, Liu says. Pfizer?s and Moderna?s vaccines are now being tested at lower doses in children under 12, with results expected in the coming months."

Det var intressant, tack. Kanske om några månader vet man mer om det. (Så pga att vissa länder beaktade ekonomiska orsaker i sina råd kan man kanske ha det underlaget).
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2021-09-18 17:31:02 följande:
    Då borde du/ni kanske kolla upp det, innan ni tar detta som grund till ert beslut.
    Det är inte grund till vårt beslut. Det är vad han säger. Vill jag vaccinera, är kravet från honom att det blir vila i 2 månader.
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-18 17:52:32 följande:
    Varifrån får du att länder gjort det pga ekonomiska orsaker?
    Menar att man inte koper in tillrackligt med vaccin for att kunna vaccinera alla inom det av tillverkaren rekommenderade intervallet, eller inte far tag i tillrackligt med vaccin, eller inte har vardresurser att kunna distribuera inom det intervallet, etc.
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-18 18:26:18 följande:

I Europa har det varit väldigt välkänt att vaccin inte har kunnat levereras i den mängd som det är beställt och betalt.
    I Sverige och många andra Europeiska länder har det alltså saknats vaccin därför att de som levererar vaccin inte kunnat leverera mer.

T.ex Sverige har köpt många gånger mer än vad som behövs, men alltså inte fått det levererat.

Många länder där vaccin har producerats har hållit vaccin mha tullar, det har varit uppe mycket i media och fått mycket hård kritik världen över.

Det står också i artikeln: "because they want to give as many people as possible at least one shot"

Med första dos fås ett skydd som inte är att förakta. Skyddet är mindre än för fullvaccinerade såklart men långt bättre än att vara helt ovaccinerad.

Sverige har fått skjuta fram planen för när alla som vill kan ha fått erbjudande om vaccin, eftersom vaccin inte har levererats enligt den överenskomna plan som fanns från början. Mycket för att länder som har haft produktion velat ha vaccin till sin egen befolkning först..., med tullar har man lyckats hålla vaccinet inom sitt land och därmed inte delat med sig till andra länder som fått vänta längre än vad den första planen sa.

Jag tror att man i början drog ut på tiden mellan doserna för att fler skulle få ett första skydd, men min mor (äldre och riskgrupp) som fick pfizer i början fick med 3 veckors mellanrum.

Senare tror jag det även kommit data som talar för att det finns en fördel med att ha längre gap mellan dos 1 och 2 än just 3 veckor. Men jag har inte kollat det, tror jag bara hört det på några nyheter...

Jo (står om det t ex här www.politico.eu/article/coronavirus-vaccine-travel-green-certificate/ ), och det visar ju även att FHM beaktar alla möjliga saker i sina 'rekommendationer'.

Tack vare det har man kanske underlag man annars inte skulle ha - om man foljt tillverkarnas rekommendationer, men vet inte om det gäller just underlag for barn, då de inte vaccinerades i borjan. Så det kommer ju kanske ta längre tid att få fram det.
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?