• Anonym (Wow)

Ska ni vaccinera era barn?

LadyJane skrev 2021-11-29 10:38:43 följande:

Vad är din ursäkt för att vara faktaresistent och att gå högeresxtremisters ärende?

Berätta gärna var jag är faktaresistent och bifoga gärna den 10 åriga långa prövotiden på coronavaccinet som man i normala fall ger vaccin innan de anses vara säkra.
  • Anonym (Wow)
    Anonym (fanatiker är farliga) skrev 2021-11-29 10:49:17 följande:

Det är fanatiker som du som är problemet, ni anser att ni ska ha rätt att bestämma över era kroppar men vill samtidigt ta ifrån andra rätten till sina val och sina kroppar.

Du har valt att inte ta vaccinet, fine, men ge andra samma rätt att välja att ta vaccinet.

Jag försöker inte ta ifrån andra rätten att vaccinera sig. Jag är för det fria valet. Jag är själv vaccinerad. Däremot har jag min rätt att uttrycka min åsikt, precis som du, när det gäller att experimentera på barn på detta viset.
  • Anonym (Wow)
    Anonym (fanatiker är farliga) skrev 2021-11-29 11:43:09 följande:
    Men du sprider ju desinformation, staten har inte något medicinsk veto över din kropp, att du är rädd eller inbillar dig det betyder inte att det är så däremot har du valet att vaccinera dig eller inte vaccinera dig
    Det finns krav för att få göra vissa saker i ett samhälle - körkort, vaccinpass osv, och dessa är till för att skydda andra människor. Hur skulle det se ut om vi inte hade lagar och regler? Är alla som inte har råd med bil eller körkort diskriminerade enligt dig?

Och du tror verkligen att man experimenterar på barn? Att man medvetet utsätter barn för risker? men snälla,  du tror alltså att staten riskerar barn i Sverige? (inser du ens att 'staten' består av människor varav många har egna barn dessutom)

Jag tror dessutom inte ett dugg på att du har vaccinerat dig, och ska man gå efter din åsikt så räcker det ju att jag tror att det är så för att det ska vara sant.
    Huruvida du tror på att jag är vaccinerad eller ej är relevant för mig. Varför jag nu skulle ljuga om något sådant på ett anonymt forum är förbi mitt förstånd, spekulera fritt du :) Det är skillnad på att som vuxen anse sig vilja ta risken med ett obeprövat vaccin och på att låta sina barn, som enligt dessa experter inte blir särskilt påverkade av sjukdomen ta det. 

Sen har jag aldrig sagt att staten har veto över våra medicinska beslut, men andra länder har infört tvångsvaccinering, vilket i mina ögon gör detta till en möjlig åtgärd i Sverige också. Krävs inget geni för att se det skulle kunna bli en verklighet även här. Jag tror också att dessa mutationer kommer fortsätta uppkomma, speciellt vaccinresistenta sådana. Jag tror det är farligt att endast tro vaccinering är sättet att bli av med coronan. Jag tror nämligen inte viruset går att bli av med. Hur många coronavirus finns det? Precis. Tror på naturlig immunitet och ångrar för min del att jag vaccinerat mig. Genomgången sjukdom ger nästan alltid ett bättre försvar om man inte tillhör riskgrupp. Så är det väl ändå med de flesta virus. 
  • Anonym (Wow)

Hittade en bra sammanfattning i en artikel nedan.

Spucks skrev 2021-12-04 22:06:43 följande:
    Jaha, vilka?
    Vaccinationskrav i världen

Flera länder har infört olika typer av regler och krav på covid-19-vaccination. Här är några exempel:

Fiji: Alla offentliganställda permitteras om de inte fått sin första spruta 15 augusti. Har de inte tagit sin andra spruta 1 november förlorar de sina jobb. Privatanställda måste ha tagit sin första spruta den 1 augusti, annars hotar böter för privatpersoner och i värsta fall nedstängning av bolag.

Frankrike: Alla vårdarbetare måste vaccineras före mitten av september, annars får de inte komma till jobbet och får därmed heller ingen lön. Vaccinationsintyg krävs även för besök på exempelvis barer och restauranger samt för tåg- och flygresor från augusti.

Grekland: Obligatorisk vaccination för vårdarbetare och personal på vårdhem från och med september. Bara vaccinerade gäster tillåts på barer, biografer och teatrar inomhus.

Indonesien: Covid-19-vaccination är obligatoriskt för alla, enligt ett beslut i februari. De som vägrar riskerar böter på motsvarande drygt 3 000 kronor.

Italien: Vårdarbetare och farmaceuter måste vaccinera sig. De som vägrar kan bli avstängda från sitt arbete utan lön.

Kazakstan: Vaccinering eller veckovis testning blir obligatoriskt för de som arbetar i grupper med fler än 20 personer.

Ryssland: Moskvas kaféer, barer och restauranger får bara servera gäster som kan visa intyg på vaccinering, immunitet eller negativt covid-19-test. Majoriteten av de som arbetar inom tjänstesektorn kommer också att behöva vaccinera sig för att behålla jobbet.

Saudiarabien: Alla som jobbar inom offentlig och privat sektor måste vaccinera sig för att få vistas på arbetsplatsen. Vaccin kommer också att krävas i bland annat skolor och kollektivtrafiken.

Storbritannien: Vaccinering är från och med oktober obligatorisk för samtliga som arbetar på äldreboenden.

Turkmenistan: Covidvaccination blir obligatoriskt för samtliga medborgare över 18 år ? i ett land där ledaren Gurbanguly Berdymuchammedov så sent som i december föreslog lakritsrot som botemedel mot viruset.

Ungern: Enligt premiärminister Viktor Orbán blir det obligatoriskt för vårdpersonal i landet att vaccinera sig.

Källa: Reuters, AFP

Och samtidigt....
    "Under augusti var 8 procent av alla covidpatienter fullvaccinerade. Under september ökade det till 23 procent. Under oktober var 31 procent fullvaccinerade och under november var det hela 40 procent av alla covidpatienter på iva som fått båda sprutorna med vaccin."

Sista stycket är en artikel från SVT-nyheter från 2/12. 

Min text klumpa ihop sig nu iom jag klistrade in detta stycke. Hoppas det går att läsa ändå. 

• Anonym (Wow)
    Spucks skrev 2021-12-05 10:31:01 följande:
    Jag frågade inte i vilka länder det finns former av obligatorisk vaccination, jag frågade i vilka det finns, som du påstodd, tvångsvaccination. För det är en stor skillnad på obligatorisk vaccinationer och tvångsvaccinationer. Men är man bara ut efter att sprida populistisk desinformation bryr man sig nog inte om den skillnaden.
    Jag vill också gärna ha en länk till IVA procenterna, tack. Fat även om det stämmer med 40% vaccinerade i Sverige: eftersom ungefär 80% av befolkningen är full vaccinerad kan man se att vaccinen fungerar! Hos riskgrupper är andelen ännu större - 90% eller mer. Alltså väldig få är inte vaccinerad, speciellt i riskgruppen, men ändå utgör de majoriteten av iva patienter. Du har alltså själv fastställt hur bra vaccinen fungerar.
    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/statistik-over-registrerade-vaccinationer-covid-19/ 
    Så du påstår att obligatorisk vaccination och tvångsvaccination inte är samma sak? Obligatorisk vaccination är ett sätt att pressa folk till att göra något de inte själva vill, genom eventuella konsekvenser om man nu skulle vägra.  

Jag har inte alls fastställt hur bra de fungerar, i artikeln nämner de ju hur vaccinerade kraftigt ökat på IVA, var ju hela poängen med mitt inlägg. Är det en mindre skillnad gällande smitta, varför då vaccinera mig? Dessutom om genomgången sjukdom eventuellt ger bättre skydd mot mutationer.

En annan intressant läsning:

lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/2020/08/fixeringen-vid-antal-doda-med-covid-19-ar-vilseledande/

Anonym (.) skrev 2021-12-05 09:12:27 följande:
    Man måste förstå vad de här siffrorna betyder.
    Om jag inte sett helt fel vårdades ett drygt 40-tal på IVA både i augusti och november. 40% av 45 st är 18st fullvaccinerade IVA-patienter. 27st var ovaccinerade

November
    Antal fullvaccinerade 2021-11-30 var  7 134 359 st. 40% av 45(patienter på IVA). Andel av fullvaccinerade IVA-patienter är 18st av 7 134 359 = 0.000 00252

Antal ovaccinerade sista november är 10 435 447-7 134 359=3 301 088. Andel på IVA är 27/3 301 088 =0.000 00818

Sett på hela populationen är ovaccinerade mer än 4 gånger så vanliga som IVA-patient.

Man kan gå vidare och kolla på augusti också men jag tror att du förstår min poäng, att säga att antal vaccinerade ökat som IVA-patient inte säger någonting därför att du bortser från faktorer som att den van vanligaste patienten är 60+ och det är välkänt att alla vacccin, oavsett vad det är, har sämre verkan ju äldre du blir.

Jag förstår din poäng och uppskattar förklaringen för denna kunskapen hade jag inte innan. 

Däremot verkar det ju ändå som att skyddet kraftigt börjat avta för vaccinerade och därav behövs en tredje dos. Denna vet vi ju inte ens om den fungerar på nya mutationer. Tänker på de 50 fullvaccinerade i Norge som blev smittade allihop.
  • Anonym (Wow)
    Anonym (.) skrev 2021-12-05 14:10:33 följande:
    Är det bättre att många, tusentals, dör och får riktigt svåra kroniska skador av covid än att ett fåtal barn blir sjuka av vaccinet?
    För du ska vara medveten om att ju färre som är vaccinerade desto fler mutationer uppstår. Ju fler mutationer så ökar risken att det kan bli riktigt farligt.

Vad väljer du?
    Det handlar inte om att ett fåtal barn kan bli sjuka av vaccinet. Det handlar om att vi inte har en aning om vad för effekter vaccinet kan ge framöver på barn. Du ser ju att även läkare har inställningen att man inte bör vaccinera barn. Sen är det knappast flera tusen som dör av covid i dagsläget i Sverige och helt ärligt, hur vet vi om det är på grund av vaccinet eller för att väldigt många hann få corona innan vaccinet kom? Kanske har vi blivit såpass exponerade att vi fått ett relativt bra skydd i samhället av genomgången smitta och att om några år kommer vi reagera på detta som vanliga influensan då våra kroppar exponerats och vant sig. Att vaccinera sig mot corona är inte som att vaccinera sig mot t.ex. mässling där du faktiskt blir immun. Så ska barnen få ett obeprövat vaccin 2 gånger om året då?
    Och självklart kommer det alltid finnas svaga som bör överväga att vaccinera sig, både vuxna och barn om man tycker nyttan överväger riskerna men att tycka alla barn bör vaccineras tycker jag är vansinne när vi inte vet vilka biverkningar det kan leda till.

Dessutom riskerar vi även vaccinresistenta mutationer. 
  • Anonym (Wow)
    Anonym (.) skrev 2021-12-05 14:06:45 följande:
    Menar du att eftersom vaccinet kanske (man vet inte) har sämre verkan så är det bättre att avstå helt?
    Jag säger att för min del, med tanke på hur mycket biverkningar som visat sig, samt att skyddet fort släpper och att det är dags för ännu en dos nu och antagligen ännu en senare och på detta vet vi inte hur detta påverkar våra kroppar på lång sikt, så väljer jag att inte ta dos 3 och mina barn kommer absolut inte i växande ålder få vaccinera sig. Ett val som bör vara frivilligt utan press och skuldbeläggande från omgivningen. 
    Sen förstår jag absolut att de som är i riskgrupp väljer att ta vaccinet. Men vi är också medvetna om att man kan bli sjuk och smittar då också och att man främst vaccinerar sig för att bli mindre sjuk själv. 
  • Anonym (Wow)
    Anonym (ja) skrev 2021-12-05 14:37:38 följande:
    Här är det ju mer intressant hur sjuka dessa 50 personer blev nu, och hur sjuka de blivit utan vaccin. Jag minns fester i början av covid där många blev smittade och hamnade på IVA. Det hör man inte om längre, bara att folk blivit smittade - men får de mer än förkylningssymtom när de är vaccinerade?
    Läste inte artikeln själv men vad jag förstod hade de milda eller inga symtom. Det kan ju vara på grund av vaccinet, absolut. Samtidigt blev alla smittade vilket tyder på att vaccinet inte förhindrade smitta för någon av dem.
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?