• Anonym (.)

Ska ni vaccinera era barn?

Anonym (Wow) skrev 2021-12-05 08:44:49 följande:

"Under augusti var 8 procent av alla covidpatienter fullvaccinerade. Under september ökade det till 23 procent. Under oktober var 31 procent fullvaccinerade och under november var det hela 40 procent av alla covidpatienter på iva som fått båda sprutorna med vaccin."

Sista stycket är en artikel från SVT-nyheter från 2/12. 

Min text klumpa ihop sig nu iom jag klistrade in detta stycke. Hoppas det går att läsa ändå. 

Man måste förstå vad de här siffrorna betyder.
    Om jag inte sett helt fel vårdades ett drygt 40-tal på IVA både i augusti och november. 40% av 45 st är 18st fullvaccinerade IVA-patienter. 27st var ovaccinerade

November
    Antal fullvaccinerade 2021-11-30 var  7 134 359 st. 40% av 45(patienter på IVA). Andel av fullvaccinerade IVA-patienter är 18st av 7 134 359 = 0.000 00252

Antal ovaccinerade sista november är 10 435 447-7 134 359=3 301 088. Andel på IVA är 27/3 301 088 =0.000 00818

Sett på hela populationen är ovaccinerade mer än 4 gånger så vanliga som IVA-patient.

Man kan gå vidare och kolla på augusti också men jag tror att du förstår min poäng, att säga att antal vaccinerade ökat som IVA-patient inte säger någonting därför att du bortser från faktorer som att den van vanligaste patienten är 60+ och det är välkänt att alla vacccin, oavsett vad det är, har sämre verkan ju äldre du blir.
  • Anonym (.)
    Anonym (Wow) skrev 2021-12-05 12:23:12 följande:
    Så du påstår att obligatorisk vaccination och tvångsvaccination inte är samma sak? Obligatorisk vaccination är ett sätt att pressa folk till att göra något de inte själva vill, genom eventuella konsekvenser om man nu skulle vägra.  

Jag har inte alls fastställt hur bra de fungerar, i artikeln nämner de ju hur vaccinerade kraftigt ökat på IVA, var ju hela poängen med mitt inlägg. Är det en mindre skillnad gällande smitta, varför då vaccinera mig? Dessutom om genomgången sjukdom eventuellt ger bättre skydd mot mutationer.

En annan intressant läsning:

lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/arti.../

Jag förstår din poäng och uppskattar förklaringen för denna kunskapen hade jag inte innan. 

Däremot verkar det ju ändå som att skyddet kraftigt börjat avta för vaccinerade och därav behövs en tredje dos. Denna vet vi ju inte ens om den fungerar på nya mutationer. Tänker på de 50 fullvaccinerade i Norge som blev smittade allihop.
    Menar du att eftersom vaccinet kanske (man vet inte) har sämre verkan så är det bättre att avstå helt?
  • Anonym (.)
    Anonym (Wow) skrev 2021-12-05 13:53:36 följande:
    lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/09/vacc.../#comments
    Är det bättre att många, tusentals, dör och får riktigt svåra kroniska skador av covid än att ett fåtal barn blir sjuka av vaccinet?
    För du ska vara medveten om att ju färre som är vaccinerade desto fler mutationer uppstår. Ju fler mutationer så ökar risken att det kan bli riktigt farligt.

Vad väljer du?
  • Anonym (.)
    Anonym (Wow) skrev 2021-12-05 14:28:06 följande:
    Det handlar inte om att ett fåtal barn kan bli sjuka av vaccinet. Det handlar om att vi inte har en aning om vad för effekter vaccinet kan ge framöver på barn. Du ser ju att även läkare har inställningen att man inte bör vaccinera barn. Sen är det knappast flera tusen som dör av covid i dagsläget i Sverige och helt ärligt, hur vet vi om det är på grund av vaccinet eller för att väldigt många hann få corona innan vaccinet kom? Kanske har vi blivit såpass exponerade att vi fått ett relativt bra skydd i samhället av genomgången smitta och att om några år kommer vi reagera på detta som vanliga influensan då våra kroppar exponerats och vant sig. Att vaccinera sig mot corona är inte som att vaccinera sig mot t.ex. mässling där du faktiskt blir immun. Så ska barnen få ett obeprövat vaccin 2 gånger om året då?
    Och självklart kommer det alltid finnas svaga som bör överväga att vaccinera sig, både vuxna och barn om man tycker nyttan överväger riskerna men att tycka alla barn bör vaccineras tycker jag är vansinne när vi inte vet vilka biverkningar det kan leda till.

Dessutom riskerar vi även vaccinresistenta mutationer. 
    Jo det handlar om ett fåtal barn.

15000 har dött i Sverige i covid. 5 miljoner i världen.  Det är fakta du inte kommer runt.

Du kanske inte förstod artikeln men de läkarna ansåg att oavsett hur många som dör så är det värre att ett fåtal barn blir sjuka.

Så vilka dömer du till döden, ett antal tusen vuxna eller att några barn och vuxna får vaccinationsskador. Det är faktiskt ett val du har. Vilket gör dU?

Nej, du behöver inte svara för du svarar med din argumentation att du anser att det är bra att tusentals och miljoner människor dör.
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?