Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Ska ni vaccinera era barn?

Ja jag ska vaccinera min 13 åriga grabb.

Ska erkänna att det inte känns lika självklart som när det gäller vaccination för egen del, men jag tror att nyttan övervägar riskerna.

• Drottningen1970
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-17 08:13:00 följande:

Ni som svarat ja, hur ser ni på riskerna för hjärtmuskelinflammation mot riskerna för att barnet blir sjukt allvarligt i covid, vilket jag förstått är betydligt lägre. Gör ni det för barnet eller för andras skull?

Är fullvaccinerad själv men den riskbedömningen var för mig och inga 1-på-5000-risker fanns flaggade då heller.

Anledningen till att det nu rekommenderas för barn är ju att man nu sett att riskerna med vaccinet är mindre än riskerna med vaccin så det blir en ickefråga.
  • Drottningen1970
    Anonym (Nej tack!) skrev 2021-09-18 19:52:56 följande:

Nej. Jag skulle inte ge detta outforskade MRna-preparat till mina barn även om de var över 12. Fast rekommendationerna kommer snart att även gälla mindre barn, precis som dos 3, 4 och 5 för vuxna.

I mina ögon är detta helt sanslöst hur exempelvis Tegnell kan stå i tv och säga att detta är helt säkert för båda barn och gravida att injicera, då man inte kan veta detta i nuläget. Det kan vi först veta om 5-10 år, då vi kan se långtidseffekterna.

Ska man ta ett medicinskt preparat så bör man värdera riskerna för biverkningar mot fördelarna med att ta det. När det kommer till Corona så är riskerna att barn och ungdomar ska drabbas allvarligt väldigt små, däremot finns det stora risker för biverkningar, samt det man ännu inte känner till.

En annan paradox i detta är att MRna-injektionerna inte gör dig immun och förhindrar heller inte smittan av Corona mellan människor. Det sägs bara göra dig mindre sjuk. Detta gör att du sprider smittan även om du tagit sprutan. Så du bör inte ta den för att vara solidarisk mot någon annan utan enbart göra det för din egen skull.

Fast om du blir mindre sjuk och har lägre virisnivåer är du heller inte lika smittsam.
  • Drottningen1970
    Anonym (Nej tack!) skrev 2021-09-18 22:37:48 följande:

Men det smittar ändå, så att ta injektionen för någon annans skull är bara dumhet. Framförallt för barn som har en otroligt liten risk att dö av detta virus. Däremot så finns risk för allvarliga biverkningar och ingen kunskap om långtidseffekterna.

Visserligen ska barn ges vaccination för sin egen skull främst. Men jag kan inte hålla med om att det är dumt att ta vaccination även som ett samhällsansvar. Det hjälper oss alla. Och även om man kan smitta som vaccinerad om man drabbas av covid, så är man som sagt ändå mycket mindre smittsam vilket hjälper till att skydda de sköraste. Jag anser att den aspekten är extremt viktig i sammanhanget. Inte alls dumt.
  • Drottningen1970
    Tow2Mater skrev 2021-09-18 23:20:10 följande:

Jag ser de ändrade intervallet for att de inte hade tillräckligt många doser, for att befrämja populationen på bekostnad av individen, individuell immunitet sjonk men ansågs ändå acceptabel just for att främja populationen; "without an unacceptable decrease in immunity in the intervening period between doses". 

Det ändrade intervallet för pfizer har ju nu visat sig ge ett bättre långvarigt skydd än med kortare intervaller.
  • Drottningen1970

Vaccinerade min unge igår. Ännu så länge inga biverkningar eller reaktioner. Fanns en gnutta osäkerhet då modernas vaccin drogs in där i samma veva, men å andra sidan är risken för hjärtmuskelinflammation extremt liten och även om man drabbas så är det nästan aldrig nåt som ger nåt allvarligare symptom. Så jag känner mig nöjd med beslutet.

Det känns obehagligare att inse att vi var på karolinska samtidigt som det tydligen sprang omkring en maskerad fejkläkare som egentligen var en dömd brottsling i lokalerna.

• Drottningen1970
    Kråksången skrev 2021-10-09 15:33:12 följande:

Det ni gör är fullständigt oansvarigt. Hur fan kan ni riskera era barns hälsa pga grupptryck. Skäms på er.

Om man ansåg att man riskerade sitt barns hälsa så skäms man antagligen utan att du behöver uppmana till det.

Själv anser jag ju att jag skyddar både mitt barn och samhället genom att låta vaccinera mitt barn. Jag har noga övervägt skydd och risker och bedömer att det enda rimliga är att vaccinera. Jag känner mig helt trygg i mitt beslut och har således inte ett spår av skam gällande mitt val.

Jag har resonerat med mig själv gällande det faktum att vaccinet är nytt och att det givetvis inte finns några garantier gällande komplikationer som kanske dyker upp om 10 år. Det gäller detta vaccin precis som så mycket annat här i livet. Jag landar dock i slutsatsen att även om vi inte vet hur det ser ut om 10 år så vet vi i alla fall hur det ser ut idag och vilka risker och konsekvenser covid har fört med sig både på individnivå och på samhällsnivå.

så därför utgår jag ifrån vad vi faktiskt VET idag istället för att låta bli att vaccinera pga nåt som kanske eventuellt möjligtvis inträffar om 10 år.

Det är klokt att i alla åldersgrupper försöka vaccinera bort så mycket covid som möjligt eftersom ju större spridning ju större risk för att farligare mutationer dyker upp. Nästa mutation kan vara en som är 100 gånger mer smittsam och dödlig.

Du verkar ganska känslostyrd i ditt resonemang.
  • Drottningen1970
    Tow2Mater skrev 2021-12-14 15:56:47 följande:

Så, vad gör ni om era yngre tonåringar vägrar vaccinera sig? Om resonemang om fördelarna och mutor inte fungerar. Ge mig tips.

Jag har svårt att relatera till att detta skulle hända då min tonåring är ganska smart. En 13 åring tar man ju inte under armen och bär i väg med som med en tvååring, så om barnet verkligen vägrar är det svårt.

Om det inte funkade att resonera, skulle jag i andra hand försöka muta. I tredje hand skulle jag hota med att dra in förmåner.
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?