• Tow2Mater

Ska ni vaccinera era barn?

Anonym (Moa) skrev 2021-09-18 19:19:07 följande:
    Vad menar du nu?

Har du belägg för att FHM tagit beslut om längre tid mellan doser pga ekonomi och att folk ska kunna resa? Är det vad du försöker säga?

Du får ju tala ur skägget vad det nu är du beskyller FHM för.
    Vet att de beaktar mycket på sin poulationsnivå. Det är inget jag är intresserad av på min individnivå.

Jag menar att om alla från dag ett hade kunnat och bestämde sig for att folja tillverkarnas rekommendationer, hade man inte haft det underlag man har, det skulle tagit ännu längre tid att få fram.
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-18 20:14:03 följande:

Om detta är din anledning till att tycka att allt som FHM skriver är citat 'råd' som inte intresserar dig så är det väldigt många länders 'råd' du helt avfärdar.

Följande är från mars 2021. British Columbia. Så tidigt som mars ändrade inte FHM på intervallet mellan doserna. Det kom senare. Men du ser i texten nedan att andra ändrade intervallet och varför.

bcmj.org/sites/default/files/BCMJ_Vol63_No2-complete.pdf

"BC?s public health officials have proposed a delay between the primary vaccination and booster to 35 days from the recommended 21
    ...
    While new data may arise in the future that will challenge these conclusions, based on our analysis of currently available data, we support British Columbia?s decision to extend the dosing interval of Pfizer-BioNTech and Moderna vaccines from 21/28 days to 35 days for the following reasons:

There are inadequate vaccine supplies to maintain the maximum rate of primary vaccinations while adhering to strict approved dosing schedules for those who have already received the first dose. Partial immunity is granted after the first vaccine dose, as demonstrated in clinical trials. Organization In favor of extending dosing interval In favor of maintaining dosing as recommended by manufacturer Pfizer-BioNTech2 ?The safety and efficacy of the vaccine has not been evaluated on different dosing schedules as the majority of trial participants received the second dose within the window specified in the study design

There is no data to demonstrate that protection after the first dose is sustained after 21 days.? British Society of Immunology10 ??delaying a second ?booster? dose of a protein antigen vaccine (such as the two approved COVID-19 vaccines [Pfizer-BioNTech and AZN]) by 8 weeks would be unlikely to have a negative effect on the overall immune response post-boost.?

US FDA15 ?The second dose should be administered as close to the recommended interval as possible,? i.e., 21 days and 28 days respectively.
    WHO13 ??the interval between doses may be extended up to 42 days (6 weeks), on the basis of currently available clinical trial data.?
    European Medicines Agency9 ??the maximum interval of 42 days between the first and the second dose of the Pfizer-BioNtech vaccine should be respected to obtain full protection.?
    US CDC14 ?There is no maximum interval between the first and second doses for either vaccine.
    Therefore, if the second dose is administered >3 weeks after the first Pfizer-BioNTech vaccine dose or >1 month after the first Moderna vaccine dose, there is no need to restart the series.?
    Government of Canada16 Pfizer-BioNTech minimum interval?19 days, authorized interval? 21 days, alternate interval?28 days Moderna minimum interval?21 days, authorized interval?28 days, alternate interval?none

Government of Quebec18 ?Les experts ont devoilé que la deuxième dose du vaccin soit administrée entre 42 et 90 jours après la première dose? Experts have recommended that the second dose of the vaccine be administered between 42-90 days after the first dose.

Government of Ontario19 Extend doses up to 42 days for some recipients of Pfizer-BioNtech.

Long-term care residents, high-risk retirement home residents and their essential caregivers, and concurrently vaccinated staff: second dose of Pfizer-BioNtech vaccine in 21 to 27 days. · All other recipients of the Pfizer-BioNtech vaccine: second dose 21 - 42 days · Moderna vaccine: 28 days Government of Alberta20 Second doses of COVID-19 vaccine will be offered within 42 days of the first dose Government of British Columbia17 Extend second dose to 35 days. ?A 35-day interval aligns with the operational reality that vaccine supplies will be back-end loaded with more vaccine scheduled to arrive in February and March 2021 than in December 2020 and January 2021 so everyone vaccinated will receive their second dose as scheduled in the coming weeks.? Table. Dosing interval recommendations for mRNA COVID-19 vaccines from a variety of international and Canadian jurisdictions. Tauh T, Mozel M, Meyler P, Lee SM Clinical 70 BC Medical Journal vol. 63 no. 2 | march 2021 Clinical

Immunity does not appear to wane for the duration studied (up to 42 days).

There is no obvious biological basis to believe that the long-term efficacy of the booster dose will be negatively affected by a short delay in receiving it. In an ideal world, there would be ample vaccine and adequate logistical machinery to mass vaccinate the entire population using approved, clinical-trial tested dosing intervals. Unfortunately, jurisdictions around the globe are facing shortages that require us to face the inequities of vaccine distribution, balance the ethical principles of beneficence, non-maleficence, and justice.

While there are no large clinical trial published data to guide prolonged delays of the second dose, there are data to suggest that delaying the second dose likely preserves the long-term boost in immunity without an unacceptable decrease in immunity in the intervening period between doses. Therefore, delaying the second dose, which allows for wider primary vaccination (and therefore a faster route to immunizing the most vulnerable members of our population), seems a reasonable option in situations of vaccine shortage, such as what we are currently facing in BC, throughout Canada, and around the world."

Jag ser de ändrade intervallet for att de inte hade tillräckligt många doser, for att befrämja populationen på bekostnad av individen, individuell immunitet sjonk men ansågs ändå acceptabel just for att främja populationen; "without an unacceptable decrease in immunity in the intervening period between doses". 
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-19 07:22:27 följande:
    Du tolkar det fel.

Det står without.
    Individen får såklart vänta längre på ett fullt skydd, vilket ju är 2 veckor efter andra dos, men för individen kommer det bli ett fullt skydd vid dos 2. Det förstörs inte för individen.
    Jag vet vad du säger, och jag tolkar det rätt. Man tog beslut på populationsnivå, inte indivinivå. Skyddet mellan doserna skulle varit högre med det intervall tillverkaren rekommenderade.Jag säger heller inte Sverige var först.

Det har var bara ett exempel, du behöver inte skjuta ut klorna för att försvara FHM. Vill du tro de ger de bästa rekommendationerna för just dig, gör det.
  • Tow2Mater
    Drottningen1970 skrev 2021-09-19 10:56:28 följande:
    Det ändrade intervallet för pfizer har ju nu visat sig ge ett bättre långvarigt skydd än med kortare intervaller.
    Ja jag har inte sagt annat.

Men har de data for att visa det även gäller t ex barn nu?
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-19 09:51:48 följande:

Det ska ju ställas mot risken att inte erbjuda vaccinet. Underlaget får vi om några dagar.

Hur många under 18 har hitills fått Covid? Då kan vi räkna ut andelen av dem som fått MIS-C.

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/september/allman-vaccination-mot-covid-19-fran-12-ar/

"Detta gäller framför allt ett tillstånd kallat MIS-C (Multisystem Inflammatory Syndrome in Children), som innebär hyperinflammation med hög feber och i vissa fall påverkan på ett eller flera organ i kroppen. Under pandemin har hittills drygt 250 barn under 18 år i Sverige drabbats av MIS-C.
    ...

Folkhälsomyndigheten kommer att publicera underlaget för beslutet inom några dagar."

MIS-C (hyperinflammation)

www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/vad-ar-hyperinflammation-hos-barn/

"Hyperinflammation påverkar hela kroppen. Barn som har hyperinflammation är mycket sjuka och behöver intensivvård på sjukhus.

...
    Barnet behöver behandling med olika slags antiinflammatoriska läkemedel.

Barn som har haft hyperinflammation blir kallade till uppföljande undersökningar i ett par år efteråt, för att se hur kroppen återhämtar sig."

Hjärtmuskelinflammation:

www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/inflammation-och-infektion-i-hjartat/hjartmuskelinflammation/

"Sjukdomen går oftast över av sig själv, men ibland behöver du få behandling.
    ...

Det är vanligt att bli inlagd på sjukhus under några dagar för att hjärtats funktion behöver kontrolleras.

...

Du bör undvika all krävande fysisk aktivitet om du har en hjärtmuskelinflammation. Det är vanligt att behöva avstå från krävande fysisk aktivitet upp till sex månader efter att du har blivit sjuk."

Posta gärna när det kommer. Måste de manipulera det forst, eller varfor tar det sån tid att delge underlaget? De kan ju inte skylla på semestertider längre.
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-19 14:08:23 följande:
    Det gagnar såklart hela befolkningen, varje individ, om smittspridningen i samhället kan hållas nere, eller anser du något annat?

Vad tycker du Sverige skulle ha gjort med det antal doser som fanns att tillgå?
    Jag har inget intresse att diskutera vad som skulle gjorts, etc - det har diskuterats till leda i allehanda trådar. Jag har sagt att eftersom vissa gjorde som de gjorde, fick vi mer dataunderlag vi inte annars inte skulle haft inom sama tidsram, så det var ju bra.

Jag har ett individuellt dilemma på individnivå, om vacciantionen eller inte for 12-13 åringar, det är mitt främsta intresse.
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-19 14:25:06 följande:

Samtidigt säger du att du inte vill ha någon som helst länk som går till FHM när det gäller det, för det intresserar dig inte.

Indirekt har du också sagt att det är väldigt många länders hälsovårdsmyndigheter du inte är ett dugg intresserad av vad de säger.

För mig mycket ologiskt, och onödigt att sprida sådant i en svensk tråd.

Vad vill du uppnå med det kan man undra. Tycker du svensken i allmänhet inte bör lite på sin hälsovårdsmyndighet?

Det är upp till var och en hur mycket man vill lita på diverse myndigheter. Ofta kan det vara bra att ta in information från olika håll och inte lita blint på vad en myndighet säger, då de som jag redan sagt ofta beaktar många olika aspekter i sina rekommendationer/beslut.

Vad jag vill uppnå är mer underlag angående individuell vacciantion eller inte av 12-13 åring. Vad FHM säger vet jag redan.
  • Tow2Mater
    Anonym (förälder till både son och dotter) skrev 2021-09-19 17:10:58 följande:
    Jag vet inte vad det är nu men i februari redovisade Astrid Lindgrens barnsjukhus att 214 barn behandlades för långtidscovid enbart i Stockholms området.
    Av dessa kunde vissa gå i skolan och vissa var  helt sängliggande.
    Snitt åldern är 11-13 år.

Som jag skrivit tidigare har 275 barn drabbats av allvarlig hyperinflammation och 60 barn har behandlats på intensiven.

Studier visar också att covid kan ge hjärtmuskelinflammation.
    " Det är en blandad grupp av barn, vissa går i skolan och andra kommer knappt ur sängen. Det är vanligt med trötthet och återkommande infektionssymtom som halsont och feber. Vissa upplever hjärtklappning och en del har ont i kroppen. Vissa barn har haft hudutslag och en del har påverkan på lukt och smak. Det ser lite olika ut från person till person. Symtomen är ju inte specifika för covid så det innebär inte att man kan  bevisa att det är långtidseffekter av det. Man får titta på andra samband."

www.aftonbladet.se/family/a/OQjPnk/lakaren-om-langtidssjuka-barn-sa-vanligt-ar-det
  • Tow2Mater
    Anonym (?) skrev 2021-09-26 03:02:15 följande:

Jag bor i USA och det ser ut som att barn från fem år antagligen får vaccineras inom ett par veckor.

Vi kommer stå först i kön. Jag vill inte att grabben (6) ska få långtidscovid eller missa en massa skola.

Och vi avvaktar ännu med tonåringen. Det märks att de gor allt de kan forutom att kräva det, men det kommer väl snart. Forst i skolan var det krav på 10 dagar karantän om de var i kontakt med någon med konstaterad covid, men hade man haft mask vid kontakten var det helt ok att komma till skolan utan karäntan. Sen tvingade de alla att ha mask (de insåg for många barn hade inte mask och blev hemma i karantän), men det varade bara ett par veckor, nu är det nya direktiv som kräver både mask OCH specifika negativa test om de varit nära någon med covid om de ska tillbaka till skolan, 10 dagar karantän om test visar positivt eller om man inte vill testa. Bah.
  • Tow2Mater
    Anonym (Japps) skrev 2021-09-26 15:19:39 följande:

Mina barn är 6 och 9, men skulle det bli aktuellt med vaccination för dem så är jag positiv (men bara pfeizers eller modernas). Vaccinet verkar hittills inte ge några negativa effekter men det finns barn med postcovid som påverkas i sitt vardagsliv. Jag förstår att man inte riktigt vågar ge sprutan till det finaste man har, men vilken risk anser man är störst? En eventuell biverkning av vaccin eller av covid?

Tydligen anser Sveriges styrande att man låter andra länder offra sina barn på biverkningarnas altare och ser hur det går först, innan man vill riskera vaccin till sitt eget lands barn.
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-26 19:59:50 följande:
    Sverige bestämmer inte över andra länders regler och Sverige har därför inte offrat andra länders barn.
    Du tänker heltokigt när det gäller detta.
    Eftersom man inte vill ge det innan man vet mera och inväntar andra länders resultat, blir det ju absolut så att man tar del av resultatet av andras offer utan att bidra själv.
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-26 21:22:56 följande:
    Återigen Sverige har inte bestämt hur andra länder ska göra.
    Om inga länder hade startat vaccination för 12-15 åringar hade kanske Sverige väntat ännu längre med beslut, då Sverige inte tvingar andra länder till någonting. Men Sveriges beslut är ju Sveriges och hade inte tillräcklig data funnits, hade Sverige kanske inväntat större studier.

Du tänker helt tokigt när det gäller detta. Sverige har inte alls, inte på något sätt, offrat andra länders barn.
    Det har jag ju inte heller påstått. Sverige utnyttjar andra länders barn utan att bidra själv. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Q) skrev 2021-09-28 17:50:00 följande:

Det är ingen vits med att vaccinera sig då du efter drygt 7 månader bara har ca 10-15 % skydd kvar

Så fungerar ju vanliga influensavaccin också, vad är problemet? I många andra länder rekommenderas alla att ta det varje år, vet inte varfor de inte gor det i Sverige (bara till riskgrupper och äldre tydligen).
  • Tow2Mater

Och nu kommer Omicronvarianten, och vaccinerna ska tydligen modifieras av vad jag läser. Så nu får man även väga alternativet "vaccinera nu innan vaccinmodifikationen sker med det vaccin som tagits av många andra barn" mot "vänta och vaccinera senare med ett modifierat vaccin". Det senare vaccinet (när det kommer) kanske fungerar bättre mot den nya virusvarianten, men är då modifierat i jämforelse med det tidigare vaccinet som kan anses mer testat.

• Tow2Mater
    Anonym (Wow) skrev 2021-11-28 19:41:11 följande:

Till er som väljer att vaccinera era barn kan jag bara säga: era dårar! För det första blir barn sällan allvarligt sjuka i covid och för det andra, hur kan man då riskera hälsan på det finaste man har för allmänhetens skull? Nej, vaccinera riskgrupper och ge fan i resten när det gäller ett så obeprövat vaccin som dessutom visat sig ge biverkningar som gjort man begränsat gällande åldersgrupper. Vi har tydligt sett hur förhastat detta var i efterhand. 

Du bidrog med inlägg av absolut noll värde till oss som är i valet och kvalet angående vaccination av barn. Bara så du vet.
  • Tow2Mater

Vaccinerade 13-åringen med första dosen. Vi hade kommit överens, fast väl där ville han inte, men jag "tvingade" honom. Hade han gått ut därifrån hade vi ju fått fundera mera, men hur det ska bli en andra dos vet jag inte ännu.

Tre dar senare efter lite ont i armen initialt, och lite "pirrande nerv" eller vad man ska kalla det, i benet dag två, inga andra biverkningar ännu iallafall verkar det som. Han höll på att svimma (han svimmade vid senaste vaccinsprutan han fick i våras, men gjorde det inte tack o lov - han fick försöka koncentrera sig på sin telefon och dricka en flaska vatten och det funkade okey.

Min motivering var att
    1) Just nu innan jul funkar att ta vaccin för oss eftersom det är innan vårens intensiva sportsäsong börjar, och speciellt pojkar ska ju ta det lite lugnt i iallafall någon vecka efteråt.
    2) Planerar vi resa till nästa sommar, vet ingen om det kommer vara vaccinkrav eller inte (alla länder kan ju ändra sina krav över natten), och att om kravet väl kommer, att då börja med dos ett kan vara för sent för att kunna göra resan.
    3) Vaccinen anpassas efter nya varianter; blir då återigen mer osäkerhet kring hur och vilka biverkningar uppkommer på populationsnivå; att ta vaccinet nu innan med den sort som iallafall tagits av ganska många tonåringar i ett par månaders tid känns bättre för min del.

• Tow2Mater

Så, vad gör ni om era yngre tonåringar vägrar vaccinera sig? Om resonemang om fördelarna och mutor inte fungerar. Ge mig tips.

• Tow2Mater
    Anonym (Isabell) skrev 2021-12-15 09:08:37 följande:
    Jag skulle uppmuntrat tonåringarna att lyssna till sin magkänsla. Känns det inte rätt och dem inte vill i dagsläget, kanske vill fundera ett tag till - låt dem vänta.
    De är inte i riskgrupp överhuvudtaget och den absoluta majoriteten av alla tonåringar får bara milda symtom. 

Aldrig i mitt liv att jag skulle ens försöka tvinga på någon något sådant
    Spucks skrev 2021-12-15 09:18:44 följande:
    Varför vill han inte?
    Om det var så enkelt vore det inte ett problem.

Den andra foräldern är emot vaccinet (fast den nu tvingats vaccinera sig) men är nu ok med att barnet också vaccineras. Men med allt tal både hemma, i skola (kompisar vaccinerar inte) och på TV  etc om biverkningar, att det inte hjälper mot senaste mutationen, etc etc och att barnet nästan svimmade av forsta dosen (av ett annat vaccin han fick sist svimmade han faktist) vill han inte ta andra dosen.

Kunde det bara vänta vore det inget storre problem, men jag forsoker forbereda for resa till sommaren och med all sport under våren/forsommaren och att vaccinen nu kommer modifieras igen mot varianter skulle det inte vara optimalt att vänta. Men det kanske måste bli så iallafall. Pga att inreserestriktioner etc ändras med kort varsel går det inte att vänta for länge heller, det måste goras. Vill inte stå på flygplatsen den dag de ändrar reglerna till att alla som ska komma in i ett land måste vara fullvaccinerade sedan två veckor tillbaka, eller ha en veckas isoleringskrav om man inte är fullvaccinerad.

• Tow2Mater
    Drottningen1970 skrev 2021-12-21 10:02:41 följande:
    Jag har svårt att relatera till att detta skulle hända då min tonåring är ganska smart. En 13 åring tar man ju inte under armen och bär i väg med som med en tvååring, så om barnet verkligen vägrar är det svårt.
    Om det inte funkade att resonera, skulle jag i andra hand försöka muta. I tredje hand skulle jag hota med att dra in förmåner.
    Hmmm..... menar du då indirekt att min tonåring inte är smart pga han inte vill vaccinera?
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?