• Anonym (Blivande mor)

Döpa dotter till Super-Nova?

Jag kom på ett kanske lite udda namn till våran dotter. Super-Nova eller Supernova. Jag tänker att det kan vara lite tråkigt att heta något som många andra heter, som exempelvis enbart Nova som namn.

Vad tänker ni om namnet? Tror ni att det blir godkänt av skatteverket? Gränsen för vad man får heta har ju lättats det senaste året/åren och öppnat upp för många fler namnmöjligeter. Borde inte vara omöjligt eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-17 15:33
    Nu såg jag att det finns 2 män i Sverige som heter Superman. OM man nu inte får heta Super-Nova så är det ojämställt att pojkar/män får ha ett liknande Super-namn men inte flickor/kvinnor.

• Svar på tråden Döpa dotter till Super-Nova?
  • Anonym (freeeedag)

Haha good try Glad

Jag tror nog att det blir utmärkt att döpa ett barn till Nova men i så fall kalla henne för "min lilla supernova"  som ett gulligt smeknamn. 
    Det kan dock förpliktiga sen i tonåren, om man inte är så "super" på något. 

• Anonym (Anonym)

Varför inte döpa henne till något ovanligt men ?normalt? namn. Tror inte det är någon som vill heta det? Man har ju namnet resten av livet, (om man inte byter) och då kan de ju vara en fördel om det passar mer än bebistiden.

Sen kan man ju hoppas du inte menar allvar.

• Anonym (L)

Eftersom Nova numera är så etablerat som namn så kommer andra barn att uppfatta det på samma sätt som Super-Alva eller Super-Emma; det är som vilket namn som helst med ordet super framför. Barn i förskolan och yngre skolåldern känner ju ofta inte till vad en supernova är för någonting. Så fundera på om det är något du vill att din dotter ska behöva hantera!

• Anonym (Löjrom)

Tråkigt att heta något som andra heter? Så tänker inte barn. Däremot kan dom önska att dom hade ett vanligt namn som alla andra. Ta det som ett mellannamn om du prompt ska förverkliga dina märkliga idéer genom ditt barn.

• Anonym (Löjrom)

Men å andra sidan efter att ha läst den tilläggskommentaren kan ju inte detta vara på riktigt...

• Anonym (Supersnällasilversara)

Det är ett barn du ska få, inte en seriefigur som du kan fantisera kring och leka med. Ge ditt barn ett vackert funktionellt namn som hon inte kommer att varken behöva försvara, skämmas för eller förklara.

• Anonym (Supersnällasilversara)

Precis som Superman förmodligen har gjort står det dig fritt att själv ta dig namnet Supernova.

• Frontline

Kan vara gulligt när barnet är liten, men även dom växer upp..
    Vi som har lurar på jobbet och ropar på varandra där alla hör, det skulle låta otroligt löjligt om man ropar Supernova kom..
    Ännu larvigare om man skulle stava det Super-Nova jag får ju inte dricka på jobbet men Nova får.

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (.......)

Stackars barn. Dimper ner en jobbansökan från 35 åriga Super-Nova....

Hej jag har träffat en flickvän, Supernova heter hon!

Eller ännu värre, åker utomlands och visar upp sitt namn Supernova i passkontrollen.

• Spucks

Menar du allvar? Du vill verkligen kallar ditt barn för Supernova? Nova heter ju typ varannan flicka, är din lilla prinsessa inte mer värt? Hur kan du ens fundera över att ge henne ett namn där hälften är så pass vanlig?
    Kan du inte ge henne ett ordentlig unik namn, som Super Trouper? Då har hon tom sin egen sång!

• Anonym (Huvva)

Spucks: 6920 har Nova som tilltalsnamn. 10 av dom är män. Medelåldern för kvinnorna är 9 år och för männen 28. 10 stycken heter Nova i efternamn. 

Ts: du med oss skämta aprilo tror jag.

• Spucks
    Anonym (Huvva) skrev 2021-09-17 18:36:18 följande:

Spucks: 6920 har Nova som tilltalsnamn. 10 av dom är män. Medelåldern för kvinnorna är 9 år och för männen 28. 10 stycken heter Nova i efternamn. 

Ts: du med oss skämta aprilo tror jag.

Sa jag ju, nästan varannan flicka! TS borde skämmas, som vill ge sin unik dotter ett namn som så många har.
  • Anonym (?)

Hoppas vid gud att detta är ett skämt...

• Blue Waffle

Fredagstråd

Nej, du får inte ha "super" som ett namn då det har en annan betydelse på svenska. Skatteverket godkäbber inte det.

Bara för att det finns 2 som har Superman som namn innebär det inte att de är födda i Sverige.

• Anonym (Hej)

Ibland tror jag vårdnadshavare behöver chilla lite med det här "unika-namn-hysterin". Det känns ibland som att det blivit en tävling om art skapa de mest udda eller ja "egendomliga" namnen till sina barn. Tyvärr tror jag vissa barn i tonåren kan få svårt att bära namnen.

Jag tror vuxna behöver tänka art lilla Supernova eller ja för all del Lucifer mm mm mm,en dag inte är 1 år,10 år, 20 år. En dag vill kanske också dessa barn söka sig ut på arbetsmarknaden och likväl som Muhammed och Aisha kan ha svårt att få arbete (förjävligt BTW), kan också dessa namn skapa svårigheter.

Jag personligen skulle ganska mycket hellre ta in både Muhammed och Aisha till arbetsintervju än Supernova, Lucifer, Dörrpost, Seven, Star eller vad för underliga namn nu barn döps till.

Ovanliga namn finns historiskt, namn som idag bara den äldre generationen bär. Men det är också namn som fungerar genom hela livet. Däremot "roliga" namn som mellannamn är en annan sak...

Svar på tråden Döpa dotter till Super-Nova?