• Bumppaa

    Abort hemma, vad är bra att ha hemma?

    Kommer göra abort inom den närmaste dagarna. Har aldrig gjort det förut.

    Vad är bra att ha hemma? Behöver jag inhandla vetekudde? Hur mycket bindor behöver man? Och av vilken storlek? Behövs många värktabletter? Kan man ens äta något under tiden ? (Menar pga smärta och illamående). När kan man återgå till jobbet efteråt? Finns det något annat som är bra att ha hemma??

  • Svar på tråden Abort hemma, vad är bra att ha hemma?
  • Anonym4848
    Bumppaa skrev 2021-09-17 23:54:49 följande:

    Kommer göra abort inom den närmaste dagarna. Har aldrig gjort det förut.

    Vad är bra att ha hemma? Behöver jag inhandla vetekudde? Hur mycket bindor behöver man? Och av vilken storlek? Behövs många värktabletter? Kan man ens äta något under tiden ? (Menar pga smärta och illamående). När kan man återgå till jobbet efteråt? Finns det något annat som är bra att ha hemma??


    Förlossningsbindor, stooora, finns på apoteket.

    Vetekudde hjälpte mig mycket.

    Du fick väl med värktabletter att ta?

    Jag drack bara smoothies den dagen.

    Beror ju på vad du jobbar med.. jag jobbade igen typ tredje dagen efter, med förlossningsbinda för säkerhets skull.

    Bra om någon annan är hemma, jag svimmade tex. Godis, bra serier. Lycka till!
  • MammAmma

    Det är väldigt olika hur man reagerar. Många får väldigt ont och mår illa, kanske svimmar, etc. Men långt ifrån alla. Det viktigaste är att du inte är ensam, just utifall att du skulle svimma eller få en störtblödning.

    Som sagt så är det otroligt individuellt, men i regel blöder man som värst de första 1-2 dygnen, därefter minskar det till ungefär som en vanlig mensblödning. Kan dock hålla i sig i allt från en vecka till typ 4-5 veckor, beror lite på vilken vecka aborten utförs också.

    Jag gjorde en väldigt tidig hemabort just efter 6 fulla veckor. Var tvungen att ta alla Cytotectabletterna eftersom de första 4 inte hade någon effekt, men kände sedan när det kom igång och satte mig på toaletten. Det mesta kom ut där redan under den första halvtimmen. Hade dock tur och hade knappt ont och mådde inte illa. Tog bara Alvedon till natten (fick Naproxen med hem, men den bränner hål i magen på mig). Var hemma dagen efter och återgick till jobbet sedan. Jag blödde ganska länge däremot (inga mängder), minns inte exakt men flera veckor iaf, trots så tidig abort.

    Jag använde faktiskt sonens blöjor de där första två dagarna, haha... Därefter vanliga nattbindor.

  • Bumppaa

    Om jag skulle i bästa fall återgå till jobbet dagen efter, eller efter 2 dagar., jobbar på ett jobb där jag endast kan gå toaletten på lunchrasten. Visst finns möjlighet till att gå på toa emellan. Men i så fall endast 1 gång . Hur ofta behöver man byta bindor efter 1 till 2 dygn?

  • Anonym4848
    Bumppaa skrev 2021-09-18 07:07:20 följande:

    Om jag skulle i bästa fall återgå till jobbet dagen efter, eller efter 2 dagar., jobbar på ett jobb där jag endast kan gå toaletten på lunchrasten. Visst finns möjlighet till att gå på toa emellan. Men i så fall endast 1 gång . Hur ofta behöver man byta bindor efter 1 till 2 dygn?


    Jag har också bara tillgång till toa på rasten och jobbade som sagt typ dag 3. Så jätteindividuellt som sagt, men typ som vanlig mens fast med mer klumpar, därför skönt med stor binda.
Svar på tråden Abort hemma, vad är bra att ha hemma?