• Elena92

    Rökt skinka pålägg

    Åt idag till middag kall rökt skinka den var tillverkad 9 september

    Alltså 10 dagar sedan bör jag vara orolig? Står på livsmedelsverket max 7 dagar upptäckte detta efter jag ätit. Åt ca 15 skivor.

  • Svar på tråden Rökt skinka pålägg
  • S23

    Nej du behöver inte oroa dig. Risken att du ska få toxoplamsa är minimal. Men följ rekommendationerna i fortsättningen

  • Drottningen1970

    Den var alltså tillverkad för 10 dagar sedan, den gick inte ut för 10 dagar sedan??

    Jag förstår inte problemet?.

    Även om det hade varit bäst före för 10 dagar sedan hade det inte varit nåt problem.

    Jag gjorde precis en kall sås på en ctemefresh som hade bäst före datum 1 augusti. Jag behövde inte ens lukta på den för att veta att det inte är några problem.

  • S23
    Drottningen1970 skrev 2021-09-19 18:30:36 följande:

    Den var alltså tillverkad för 10 dagar sedan, den gick inte ut för 10 dagar sedan??

    Jag förstår inte problemet?.

    Även om det hade varit bäst före för 10 dagar sedan hade det inte varit nåt problem.

    Jag gjorde precis en kall sås på en ctemefresh som hade bäst före datum 1 augusti. Jag behövde inte ens lukta på den för att veta att det inte är några problem.


    Hon är gravid (har lagt den under gravid kategori men inte skrivit det i trådstraten)
  • Drottningen1970
    S23 skrev 2021-09-19 18:36:43 följande:

    Hon är gravid (har lagt den under gravid kategori men inte skrivit det i trådstraten)


    Jag ser det. Förstår ändå inte problemet.
  • S23
    Drottningen1970 skrev 2021-09-19 18:37:43 följande:

    Jag ser det. Förstår ändå inte problemet.


    Så du har inte förstått Livsmedelverkets rekommendationer för gravida?

    Man anser att det är olämpligt att gravida äter produkter som kan innehålla toxoplamsa eller listeria. Vad är så svårt att förstå med det?
  • Minimalen
    Drottningen1970 skrev 2021-09-19 18:37:43 följande:

    Jag ser det. Förstår ändå inte problemet.


    Hon har nog skrivit fel och menar öppnad istället för tillverkad.
  • Drottningen1970
    S23 skrev 2021-09-19 18:42:54 följande:

    Så du har inte förstått Livsmedelverkets rekommendationer för gravida?

    Man anser att det är olämpligt att gravida äter produkter som kan innehålla toxoplamsa eller listeria. Vad är så svårt att förstå med det?


    Jag tycker det är överdrivet att nojja över att något varit förpackat i 10 dagar istället för 7. Riskerna är minimala.
  • Elena92

    Den var alltså packad för 10 dagar sen och jag öppnade förpackningen idag.

    Tack så mycket för alla svar. Nu kan jag känna mig lugnare.

  • Elena92

    Den var alltså packad för 10 dagar sen och jag öppnade förpackningen idag.

    Tack så mycket för alla svar. Nu kan jag känna mig lugnare.

  • S23
    Drottningen1970 skrev 2021-09-19 18:45:41 följande:

    Jag tycker det är överdrivet att nojja över att något varit förpackat i 10 dagar istället för 7. Riskerna är minimala.


    Det är många som skulle göra det och det beror troligtvis på att man inte förstår hur liten risken faktiskt är och bara lyssnar på de instruktioner man fått av bm och tror att risken är stor att bli sjuk.

    Inget konstigt med det
  • Värphönan
    S23 skrev 2021-09-19 18:58:31 följande:

    Det är många som skulle göra det och det beror troligtvis på att man inte förstår hur liten risken faktiskt är och bara lyssnar på de instruktioner man fått av bm och tror att risken är stor att bli sjuk.

    Inget konstigt med det


    Risken är väldigt liten, men skulle man mot förmodan skulle få toxoplasmos får det stora konsekvenser för bebis.

    Hade däremot inte fått panik om jag av misstag ätit något som varit förpackat ett par dagar längre än rekommendation.
Svar på tråden Rökt skinka pålägg