Era impopulära åsikter
Jag gillar true crime och tycker att svenska dokumentärer om det är mycket bättre än amerikanska. Men tittar på fler amerikanska eftersom man vet det mesta om de svenska fallen redan (och de är ju inte ens en bråkdel så många).
Varför? Jo för att i amerikanska program viks det väldigt mycket tid åt att den mördades anhöriga ska gråta och prata om vilken underbar människa det var och saknaden.
Det förstår jag till hundra procent och lider med dem, men det är helt enkelt inte särskilt intressant att titta på.
Man vill ju mera höra om sjuka detaljer i mördarens tankegångar, hur denne utförde mordet, polisutredningen i detalj. Även fakta om offret och vad det var för person.
Det känns ibland som att i U.S så arbetar polisen hårdare för att lösa ett mord om föräldrarna eller andra anhöriga är på dem och sätter upp lappar och internetsidor för att fallet inte ska kallna.
Med andra ord arbetar de sämre för att lösa mord där inga anhöriga drabbats, vilket är sjukt.
Allt handlar ju inte om de anhörigas väl och ve. Det har begåtts ett mord! Det är lika illa oavsett och lika viktigt att spärra in mördaren.
Dessutom är inte polisens jobb att i huvudsak tillfredsställa anhöriga, utan att lösa ett brott och spärra in en fiende till landet som gjort det hemskaste av brott.
I U.S får anhöriga till offren vara med under avrättningen och gråta ut dramatiskt i rätten, vilket påverkar juryn känslomässigt mer än om offret saknar anhöriga. Att de får närvara vid avrättningen är ju bara det sjukt att vilja, men det ger lite signalen om att det inte är en mördare som tagits ifrån sin frihet (eller liv, vilket jag är helt emot) för att aldrig göra detsamma igen och för att det är fel i ett samhälle, som är det huvudsakliga. Utan att anhöriga ska få "upprättelse".
Oavsett om man gräver djupt i amerikanska true crime genren så är det väldigt svårt att hitta fall där inga, eller få "obetydliga"(?!) anhöriga finns. Folk verkar inte bry sej om de fallen. Och det är rätt tragiskt.
Det är väl lite liknande här hemma, men inte alls i närheten av lika extremt!