• MidnightCami

    Ni som har hus men INTE landställe hur spenderas somrarna?

    Ska flytta från lägenhet med villa som har pool, vi har inget landställe, inte inom familjen heller så ingenstans att åka till om somrarna.

    Undrar hur andra som bor i hus spenderar sina somrar, hur mycket åker ni bort och var åker ni isåfall? Hyr en stuga, åker till camping eller annat? Hur mycket av semestern spenderas i huset?

    Svar som ?svärföräldrarna har en sommarstuga där vi är hela sommaren? undanbedes ;) vill veta hur folk som inte har tillgång någon sommarstuga alls gör

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Ni som har hus men INTE landställe hur spenderas somrarna?
  • Anonym (Yya)

    Hur har ni gjort när ni bodde i lägenhet utan sommarställe?

  • Anonym (k)
    MidnightCami skrev 2021-09-21 12:42:34 följande:

    Ska flytta från lägenhet med villa som har pool, vi har inget landställe, inte inom familjen heller så ingenstans att åka till om somrarna.

    Undrar hur andra som bor i hus spenderar sina somrar, hur mycket åker ni bort och var åker ni isåfall? Hyr en stuga, åker till camping eller annat? Hur mycket av semestern spenderas i huset?

    Svar som ?svärföräldrarna har en sommarstuga där vi är hela sommaren? undanbedes ;) vill veta hur folk som inte har tillgång någon sommarstuga alls gör

    Tack på förhand!


    man får snällt ta och köpa en sommarstuga alternativt hyra. en hel del människor köper annars husvagn/ husbil och man nu gillar sånt. 
  • MidnightCami

    Då har vi ju hyrt stugor, åkt till hotell mm, men jag är nyfiken på hur stort behovet är när man skaffat hus, därav frågan

  • MidnightCami
    Anonym (k) skrev 2021-09-21 12:57:15 följande:

    man får snällt ta och köpa en sommarstuga alternativt hyra. en hel del människor köper annars husvagn/ husbil och man nu gillar sånt. 


    Jag är mer intresserad av hur stort behovet blir att åka bort när man har hus, om det minskar eller är oförändrat.
  • LadyJane
    MidnightCami skrev 2021-09-21 13:00:07 följande:
    Jag är mer intresserad av hur stort behovet blir att åka bort när man har hus, om det minskar eller är oförändrat.
    Det beror ju helt på.
    Livet ser olika ut i olika skeenden.
    Två hus och studera är på tok för mycket, två hus och småbarn är är inte mycket bättre för hus är jobb, det kommer man aldrig undan.  Och livet måste handla om mer än att bara bo och arbeta för att boet ska fungera som man tänker det.
    Men hur stort behovet är kan bara du svara på för det handlar om ditt liv och din livssituation.

    Idag har vi båt istället och ungefär lika mycket jobb i alla fall. Vet inte om det är särskilt mycket bättre men gillar man att jobba så...
  • Anonym (Myran)

    Vi bor i hus och spenderar 3 av 4 veckor på sommaren på resande fot. Vi bor i stuga, tält eller hotell beroende på vad vi känner för och vart vi åker. Vi brukar däremot åka bort på vissa helger också under resten av året. Brukar bo bortifrån mellan 25-50 nätter per år beroende på vad vi känner. Då bör vi alltid i ovan nämnda tält,stuga eller hotell.

  • Cecese
    MidnightCami skrev 2021-09-21 13:00:07 följande:
    Jag är mer intresserad av hur stort behovet blir att åka bort när man har hus, om det minskar eller är oförändrat.
    Det beror på hur man är som person och bara ni kan svara på vilka behov ni har. Jag bor i lägenhet och åker aldrig bort på sommaren. När jag bodde i hus hade vi sommarstuga (hörde till exmakens släkt) men jag åkte sällan dit. Jag är en person som trivs bäst hemma och vill helst inte åka nånstans. Det spelar ingen roll hur jag bor, jag vill vara hemma. 
  • Mandel

    Bott i hus sedan jag var 25 år.
    Tidigare i livet var jag gift med en arbetsnarkoman och kom såldes aldrig hemifrån. Några gånger hyrde jag stuga på semesterort eller tog in på hotell med barnen.
    Jag köpte sedan husvagn så barnen och jag åkte husvagn medans han var hemma och jobbade. Ibland var han med, men med telefon och dator i händerna mest hela tiden i alla fall.
    Brukade åka ihop med ett par kompisar ca 5 dagar i streck och även någon enstaka helg med dem och några dagar var den kvinnan och jag med alla barn på camping medans männen var hemma och jobbade.
    I samband med att jag skilde mig sålde kompisarna sin husvagn och mina tonårsbarn ville inte följa med längre så med sorg i hjärtat fick jag lägga ned husvagnslivet.

    Och i samband med skilsmässan försvann även alla vänner....

    Tonåringarna vill aldrig hitta på något så nu sitter jag mest ensam hemma i mitt hus året runt. Försöker sommartid att tvinga med dem till badstranden 350m från huset, men det går sällan bra. Muta dem med cykeltur med glass/pizza som belöning fungerar inte heller.

    Min högsta önskan är att träffa någon vän eller partner, som kan tänka sig att hänga med på lite äventyr och då inte bara sommartid utan även weekends här och där. 
    Inga flådiga storstadsweekends utan jag nöjer mig gott med en promenad i svampskogen... men inte ens den enkla drömmen går i uppfyllelse.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • BuoBä

    Innan vi hade barn brukade vi åka utomlands en vecka, och tillbringa 1-2 veckor med att besöka vänner eller släktingar.

    Efter vi fick barn har vi inte varit utomlands, utan har mest besökt släktingar och i övrigt gjort kortare utflykter med hemmet som bas. Men de två senaste åren räknas nästan inte pga Corona...

    Vi har funderat på sommarstuga, men vi har fullt upp att fixa med det hus vi har, så ett till hus som kräver skötsel lockar inte alls just nu.

  • Anonym (Eh)
    Anonym (Yya) skrev 2021-09-21 12:53:15 följande:

    Hur har ni gjort när ni bodde i lägenhet utan sommarställe?


    Undrar också det.
Svar på tråden Ni som har hus men INTE landställe hur spenderas somrarna?