• Anonym (Gift?)

    Odlad lax från Norge

    Äter ni det? Är det farligt?

  • Svar på tråden Odlad lax från Norge
  • Anonym (Veckovis)

    Det som säljs på affären äter jag. Och säljs det odlad lax från Norge äter jag den. Brukar de sälja giftig mat på affären tror du? Enda undantaget vad gäller lax jag gjort är gravad lax som gravid.

  • Anonym (Nej och nej)

    Jag äter det inte för att jag inte tycker att det är gott. Men jag förstår inte varför du fått för dig att det är giftigt.

  • Anonym (saf)

    Odlad lax är oftast inte giftig men kolla upp vilken odling den är uppväxt på då det kan finnas närliggande kärnkraftverk.

  • klyban
    Anonym (Nej och nej) skrev 2021-09-21 15:07:11 följande:
    Jag äter det inte för att jag inte tycker att det är gott. Men jag förstår inte varför du fått för dig att det är giftigt.

    Då äter du inte lax heller då, för jag har smakat bägge och det är omöjligt känna skillnad på smaken.
    Enda är att den vilda laxen är lite mer fet, och sen har jag varit med om att den odlade ibland kan vara defekt i sin konsistens på köttet.
    Dock var det väldigt länge sedan jag testade den, så kanske de löst det kvalitetsproblemet de hade då.

    Annars är det inte odlingen och själva laxen som är problemet, utan odlingen i sig som är.
    Och har en rätt stor problematik, och därför har man pratat om landodlingar istället, och att man ska ta kontroll över odlingen och dess problem.
    Sen frågan hur väl man lyckas där.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (saf) skrev 2021-09-21 15:12:45 följande:
    Odlad lax är oftast inte giftig men kolla upp vilken odling den är uppväxt på då det kan finnas närliggande kärnkraftverk.

    Finns inga kärnkraftverk i Norge, så vilka ställen har dessa i andra länder som är aktuellt?
    Och vi ska odla på land sägs det.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (A)

    Jag äter odlad lax från Norge, det säljs i alla affärer. Affärer får inte sälja fisk som innehåller gifter, därför går det inte köpa fisk från exempelvis Östersjön i vanlig affär.

  • LadyJane
    Anonym (saf) skrev 2021-09-21 15:12:45 följande:
    Odlad lax är oftast inte giftig men kolla upp vilken odling den är uppväxt på då det kan finnas närliggande kärnkraftverk.
    Vad har kärnkraftverken med saken att göra? Och norska sådana?
  • klyban
    LadyJane skrev 2021-09-21 15:29:17 följande:
    Vad har kärnkraftverken med saken att göra? Och norska sådana?
    Och är det radioaktivitet, så är ju den galet enkel att mäta upp.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (saf)
    klyban skrev 2021-09-21 15:15:57 följande:

    Finns inga kärnkraftverk i Norge, så vilka ställen har dessa i andra länder som är aktuellt?

    Och vi ska odla på land sägs det.


    Dom finns i bergen.
    LadyJane skrev 2021-09-21 15:29:17 följande:

    Vad har kärnkraftverken med saken att göra? Och norska sådana?


    Uran är giftig.
  • LadyJane
    Anonym (saf) skrev 2021-09-21 15:31:35 följande:
    Uran är giftig.
    Ja men vad har laxodlingar med kärnkraftverk att göra?
Svar på tråden Odlad lax från Norge