• AgnetaR

    Bostadsbidrag under föräldrarledighet

    Hej!

    Jag har en fråga angående att söka bostadsbidrag när jag är föräldrarledig.

    Det är nämligen så att jag och min sambo ska separera och jag har nu 4månader kvar av föräldrarledigheten.

    När vi planerade föräldrarledigheten utgick från att vi skulle leva med varandra, jag skulle ta all föräldrarledighet då sambon tjänar mer.

    Så nu i slutet får jag ut ca 14.000/månad.

    Nu när vi ska separera vägrar han hjälpa mig ekonomiskt, och bara hyran är på 11.000?

    O tro mig vi har diskuterat, bråkat o pratat om saken!!!

    Jag har nu sökt bostadsbidrag, tänkte att det kan vara till hjälp under dessa 4månader?

    Men min största rädsla är nu att bli återbetalningsskyldig!!!

    Har ni någon erfarenhet av att få bostadsbidrag för några månader under föräldrarledighet?

  • Svar på tråden Bostadsbidrag under föräldrarledighet
  • Anotherone

    Jag fick det, vi separerade och min ekonomi ändrades drastiskt från en dag till en annan. Jag tycker du ska söka, det skadar aldrig.
    I mitt fall slutade med att jag blev återbetalningsskyldig. För jag fick bidraget under första halvåret men sen blev det att jag sålde en bostad och flyttade i november-december och gjorde en kapitalvinst.
    I min värld borde jag fått behålla pengarna. För i det läge då jag sökte dem och blev beviljad hade jag ju ingen aning om att jag senare samma år skulle göra en liten vinst på en lägenhetsförsäljning. Jag är inte synsk. Och jag kan inte i mars månad betala mina räkningar för pengar som jag får på kontot i december....

    Det vore en annan sak om jag söker bidrag och blir beviljad, och sen så blir min inkomst under de aktuella månaderna högre än jag trott och angett. Då ska jag förstås inte ha några pengar utan ska kontakta FK och be att få justera mina uppgifter så att bidraget räknas ner (om jag ens ska ha något). 

  • Norrländskan123

    Jag flyttade från min dotters pappa i mars. Har ut ungefär 9-10 tusen i månaden med barnbidrag, underhållsbidrag, FP, hade även från AFA genom jobbet men inte längre (ca 1000kr).

    Ansökte direkt om bostadsbidrag. Först fick jag 2500kr i månaden och i juli ökades det till 3250kr. Får det tom december.

    Hade jag inte fått bostadsbidrag hade jag fått leva på skorpor.

    Har ungefär halva hyran av det du har så jag skulle säga att vi har det ganska gott ställt för att vara ensamstående och föräldraledig.

    Du kan räkna ut på försäkringskassans hemsida. Dom baserar det på totala årsinkomsten.

  • AgnetaR

    Tack för svaren!

    Det är nämligen så att jag kommer leva på föräldrar penning enbart i 4mån och sedan börjar jag jobba och då kan jag betala hyran och får bättre ekonomiskt!

    Så det känns dumt att flytta enbart för att det blir knapert i 4mån?

    Men visst måste jag vara snabb med att själv meddela fk om när jag börjar jobba?så de inte betalar ut och jag blir återbetalningsskyldig!!!!

    Tack

  • Norrländskan123

    Jag börjar jobba i nov och kommer jobba heltid i dec men kommer ändå få bostadsbidrag den månanden. Just för att dom räknar årsinkomsten och inte månadens inkomst. Alltså, räkna ut hur mkt inkomst du har hela detta år, sen räknar fk ut hur mkt du ska ha i bidrag. Lycka till!

    Tror det är just över 300.000 i årsinkomst, sen får man inget bostadsbidrag.

Svar på tråden Bostadsbidrag under föräldrarledighet