• fancyr

    min son förstår inte att han gör det svårt för sig i skolan

    Har en son på 10 år som de senaste åren haft det jobbigt i skolan. Mellan 1-3 har han haft en lärare som har varit väldigt old school och vill att alla barn ska sitta som ljus på sin bänk och vara tyst. Hon har inte stöttat honom på ett respektfullt sätt eller utvecklande sätt. Hon blev överlycklig när vi sa att vi kunde starta en utredning på sonen. 

    Vi vet att sonen har koncentrationssvårigheter som gör att han får svårt att göra ämnen helt på fri hand. Han behöver ofta stöttning för att komma tillbaka på banan igen. 
    Detta har medfört att han inte klarat av målen i matematik och svenska i trean. Lärarens svar på hans problem var att ge han mer tid men då han har svårt att fokusera så hjälper inte enbart mer tid på tex nationella proven. 
    Nu i 4an har han bytt skola pga flytt och därmed fått en ny lärare. Hon är helt fantastisk vad vi sett hittills. Vi har ett bra samarbete. 
    Dock lämnas vi med information ofta om att vår son kan bli väldigt ledsen när han tycker saker är orättvist och han hamnar ofta i mindre enklare konflikter med andra barn. Sonen är även väldigt lättkränkt och då blir man inte bara lite ledsen utan mycket ledsen.. 
    Han får mycket stöd i klassrummet och det syns då hans svenska blivit mycket bättre och även engelskan. 

    Vi funderar på om det kan vara adhd men känns inte så. Någon som har liknande problem och vill dela med sig?
    Det känns tråkigt för sonen att alltid hamna i någon form av dispyt eller ha det svårt i skolan. 

    Det är inte så att han är osmart utan han kan faktiskt väldigt bra men han kan bara inte fokusera/koncentrera sig tillräckligt länge eller mycket. 

  • Svar på tråden min son förstår inte att han gör det svårt för sig i skolan
  • neverpreggo

    Sonen är 10 år. Diagnos eller inte så kallar man inte sina känsliga barn som uppenbarligen har svårigheter för lättkränkta...Han har haft en lärare vars arbetssätt inte fungerat alls vilket gjorde att han missade målen (inte enbart lärarens ansvar om någon vill hoppa på mig för det) vilket känns som en logisk konsekvens.


    Det är för lite info för att ens gissa en diagnos. Men så är det inte viktigt alls för oss att göra det. Ni jobbar på. Ni får bättre resultat. En 10åring är långt ifrån mogen och vad det än är brukar mycket lösa sig med tid.

  • AndreaBD

    Varför skulle det inte vara ADHD? Jag har själv två barn med ADHD och, som dock hängde med i skolan ändå. Jag jobbar också som lärare med såna barn. Om ditt barn inte uppnår målen redan i 3:an/4:an då är det dags att göra något. Antagligen sitter hen och gör inte särskilt mycket i skolan. 

    Min son fick ju en egen assistent, men han var verkligen så hyperaktiv att han inte stod ut att ens vara i klassrummet länge. Där hade han inte fått något gjort. Ändå så har vi ofta haft en del att ta igen hemma, som inte blev gjort i skolan. Vi har förhört honom på multiplikationstabellen och på glosor, ibland vid matbordet, när han inte förväntade sig det. Annars hade det aldrig gått. Där måste du vara beredd på att göra en del hemma med ditt barn. Dock tycker jag att hen också kan behöva sitta lite enskilt, åtminstone i en mindre grupp. Har man försökt något sånt?


    Hur ser det ut med åtgärdsplaner? Vilka mål och varför har inte det hjälpt?

    Utredning bör göras snarast. 

  • Mortiscia80

    Jag vill börja med att påpeka din rubrik: det är inte din son som gör det svårt för sig, han har det svårt i skolan, och vad det beror på behöver utredas. Alla barn har rätt till bra stöttning och åtgärder i skolan men om det skulle visa sig att han har en diagnos finns det ofta ytterligare lite resurser att ta till.

  • fancyr
    neverpreggo skrev 2021-09-22 12:47:58 följande:

    Sonen är 10 år. Diagnos eller inte så kallar man inte sina känsliga barn som uppenbarligen har svårigheter för lättkränkta...Han har haft en lärare vars arbetssätt inte fungerat alls vilket gjorde att han missade målen (inte enbart lärarens ansvar om någon vill hoppa på mig för det) vilket känns som en logisk konsekvens.


    Det är för lite info för att ens gissa en diagnos. Men så är det inte viktigt alls för oss att göra det. Ni jobbar på. Ni får bättre resultat. En 10åring är långt ifrån mogen och vad det än är brukar mycket lösa sig med tid.


    ja jag visste inte hur jag skulle formulera det men han är väldigt känslig, åt båda hållen. Han är väldigt mycket känslor, väldigt kärleksfull och omtänksam men samtidigt svårt att ta emot kritik, både negativ och posititv. försökte fråga han igår om hur det var i skolan allmänt. han blev defensiv på en gång, allt var dåligt i skolan och sen ville han inte prata om det mer. 

    Han har definitivt haft en lärare med ett arbetssätt som inte fungerat som gjort att han inte klarat målen. Hon har varit negativt inställt mot honom från dag 1, hon blir lätt arg på honom, hon talar över hans huvud på möten, hon kränker honom direkt men på ett sätt som han inte förstår är en kränkning men som vi förstår är det, tex "men X, du förstår ju att det här är helt fel, du kan ju inte det  här, ellerhur? varför har du ens försökt"... han tittar ner och håller med.. 
    han har själv kommit på att det bästa för han när det blir för mycket är att lämna rummet i någon minut och sen komma tillbaka, som han gör. detta har hon totalt förbjudit. 
  • fancyr
    AndreaBD skrev 2021-09-22 12:53:38 följande:

    Varför skulle det inte vara ADHD? Jag har själv två barn med ADHD och, som dock hängde med i skolan ändå. Jag jobbar också som lärare med såna barn. Om ditt barn inte uppnår målen redan i 3:an/4:an då är det dags att göra något. Antagligen sitter hen och gör inte särskilt mycket i skolan. 

    Min son fick ju en egen assistent, men han var verkligen så hyperaktiv att han inte stod ut att ens vara i klassrummet länge. Där hade han inte fått något gjort. Ändå så har vi ofta haft en del att ta igen hemma, som inte blev gjort i skolan. Vi har förhört honom på multiplikationstabellen och på glosor, ibland vid matbordet, när han inte förväntade sig det. Annars hade det aldrig gått. Där måste du vara beredd på att göra en del hemma med ditt barn. Dock tycker jag att hen också kan behöva sitta lite enskilt, åtminstone i en mindre grupp. Har man försökt något sånt?


    Hur ser det ut med åtgärdsplaner? Vilka mål och varför har inte det hjälpt?

    Utredning bör göras snarast. 


    fast han gör sakerna i skolan och hemma. det är när han inte har stöttning vid uppgifterna som han inte kan fokusera på egen hand. 

     I gamla skolan fick han aldrig gå ifrån klassrummet och sitta i litet rum.
    I nuvarande skola har han denna möjlighet och även extra tid med läraren. Dock har det då tillkommit ett problem. Att han inte vill dela med sig av läraren till andra. Han blir sur när hon behöver hjälpa resten av klassen också. 

    Hemma gör vi allt vi blir tillsagda och är verkligen i ett samarbete med skolan. 
  • AndreaBD
    fancyr skrev 2021-09-22 13:21:45 följande:
    fast han gör sakerna i skolan och hemma. det är när han inte har stöttning vid uppgifterna som han inte kan fokusera på egen hand. 

     I gamla skolan fick han aldrig gå ifrån klassrummet och sitta i litet rum.
    I nuvarande skola har han denna möjlighet och även extra tid med läraren. Dock har det då tillkommit ett problem. Att han inte vill dela med sig av läraren till andra. Han blir sur när hon behöver hjälpa resten av klassen också. 

    Hemma gör vi allt vi blir tillsagda och är verkligen i ett samarbete med skolan. 
    Det finns barn med ADHD som både gör det de ska och t.o.m. ensamma. Och det finns de som inte får något gjort. Det är ju fråga om hur svår ADHD. Dessutom vet man ju inte om det finns andra problem så som relativt låg IQ eller dyslexi. Det kan man ju ta reda på, så att man vet var problemen ligger. Om någon har ADHD, lätt eller svårt, det kan man först bedöma om man har gjort ett WISC-test. Man kan säga att det är ett IQ-test för barn, men egentligen är det mycket mer som ingår, t.ex. korttidsminne, logiskt tänkande, hur snabb man är, m.m.

    Och ni bör inte ge efter i allt som sonen vill. Självklart behöver andra barn också hjälp av läraren. 
Svar på tråden min son förstår inte att han gör det svårt för sig i skolan