• Anonym (TS)

Har plötsligt fått plattbaggar i skafferiet

Jag upptäckte för några veckor sedan ett kryp i skafferiet som jag plockade bort men inte tänkte så mycket vidare på. Men jag fortsatte att hitta nån enstaka då och då, bl.a. i skafferiet men även på köksbänken. Hittade en i en förpackning med buljongtärningar i kryddskåpet. 

Hade under tiden börjat ta reda på vad det var och det verkar då vara plattbaggar! Har aldrig haft detta innan så det är nytt. Jag började gå igenom hela skafferiet och öppnade förpackningar men hittade inga kryp nånstans. Köpte massa konserveringsburkar som jag lade alla skafferivaror i så att inga kryp kan ta sig in nånstans.

Hur vet jag vilken/vilka varor plattbaggarna kommer ifrån om jag inte ser några? Går de på ytan av mjölet tex så att de tydligt syns eller måste man gräva runt i mjölet för att upptäcka dem? 

Det har gått 2 veckor sedan jag lade allt i konserveringsburkarna men så idag hittade jag en plattbagge på köksbänken igen. Kollade lite snabbt i skafferiet och såg en till där. Jag förstår inte vart de kommer ifrån. Tycker att jag borde ha upptäckt några när jag kollat igen allt?

Vad jag kan läsa mig till på nätet så kommer de hem via matvaror. De enda nya matvaror jag ställt i skafferiet runt tidpunkten för när dessa plattbaggar började dyka upp är en del varor från en rawfood shop som jag beställt via nätet. Jag har kollat extra noga på dessa varor men hittar inget konstigt med dem. Annars är det endast konserver, glasburksförpackade varor och tetrapack med bönor som är nytt men det känns inte som plattbaggarna kan komma från dem eller har jag fel? Jag förstår inte var de kommer ifrån!

Fler som haft plattbaggar och kan dela med sig av sina erfarenheter? 

• Svar på tråden Har plötsligt fått plattbaggar i skafferiet
  • LaFontaine

Vi hittade baggar för några veckor sen. Synligt angripna varor slängde vi. Allt annat fick bo i frysen en vecka innan det flyttades till täta burkar. Skafferiet städades också väldigt noga, alltså på den nivån att vi skruvade bort skenorna till lådorna. I skenorna satt dessutom två baggar. Vi hittade för övrigt flera stycken i "invikningarna" i botten av tetror med bönor till exempel. 

Nu har det gått några veckor och jag har inte hittat fler. 

• Anonym (TS)
    LaFontaine skrev 2021-09-22 14:43:29 följande:

Vi hittade baggar för några veckor sen. Synligt angripna varor slängde vi. Allt annat fick bo i frysen en vecka innan det flyttades till täta burkar. Skafferiet städades också väldigt noga, alltså på den nivån att vi skruvade bort skenorna till lådorna. I skenorna satt dessutom två baggar. Vi hittade för övrigt flera stycken i "invikningarna" i botten av tetror med bönor till exempel. 

Nu har det gått några veckor och jag har inte hittat fler. 

Tack för svar!
    Det som ni såg var angripet, var det sånt som ni såg så fort ni tittade på varan eller behövde ni gräva runt och undersöka mycket noggrannare? Vad var det för varor som var angripet hos er? 

Jag ska kolla på mina tetrapack med bönor, tack för tipset! Önskar att jag hade stor frys så att jag kunde frysa in allt också men kan tyvärr inte det.
  • LaFontaine
    Anonym (TS) skrev 2021-09-22 16:55:22 följande:

Tack för svar!

Det som ni såg var angripet, var det sånt som ni såg så fort ni tittade på varan eller behövde ni gräva runt och undersöka mycket noggrannare? Vad var det för varor som var angripet hos er? 

Jag ska kolla på mina tetrapack med bönor, tack för tipset! Önskar att jag hade stor frys så att jag kunde frysa in allt också men kan tyvärr inte det.

Vi silade allt. Många satt inne i innehållet och tyvärr inte bara utanpå.
  • Anonym (A)

Vi kastade massor, tömde alla skåp och så kom anticimex och sprayade hela köket.

• Anonym (H)

Kom en bagge på köpet när jag beställde från Coop.se. Kröp ut från påsen och runt på golvet. Inte så trevligt.

• Anonym (Ja)

Hade massor av såna ett tag. Det enda som hjälper är att kasta alla torrvaror och städa grundligt. Sedan lägga nya torrvaror i tättslutande glasburkar där de inte har en chans att komma in. Inga smulor, socker mm får finnas. Vidrigt är det och svårt att ha i hjäl dem. Våra kom ursprungligen från rispaket och spridde sig.

• Anonym (TS)
    LaFontaine skrev 2021-09-22 17:13:00 följande:
    Vi silade allt. Många satt inne i innehållet och tyvärr inte bara utanpå.
    Oj, att jag inte tänkte på att sila! Det får jag nog ta och prova faktiskt. Kanske är därför jag inte hittat några i förpackningarna.
    Men vad äckligt!
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2021-09-22 17:15:09 följande:

Vi kastade massor, tömde alla skåp och så kom anticimex och sprayade hela köket.

Hur stort problem ska man ha för att anticimex ska komma? Funkade deras spray bra?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2021-09-22 17:49:39 följande:

Hade massor av såna ett tag. Det enda som hjälper är att kasta alla torrvaror och städa grundligt. Sedan lägga nya torrvaror i tättslutande glasburkar där de inte har en chans att komma in. Inga smulor, socker mm får finnas. Vidrigt är det och svårt att ha i hjäl dem. Våra kom ursprungligen från rispaket och spridde sig.

Problemet med att kasta allt är att det blir så himla dyrt! Jag har massor med skafferivaror så känns inte som något jag kan göra. 
    Jaså dem gillar ris också!?
  • Anonym (A)

Vi hade ett gäng men inte så det kryllade. Sprayen var så pass stark att jag och dottern ombads sova borta en natt. Kom inte en bagge efter de varit där.

Svar på tråden Har plötsligt fått plattbaggar i skafferiet