• Wed 22 Sep 2021 15:20
    1377 visningar
    12 svar
    12
    1377

    Hjärtaktivitet

    Halloj behöver höra om fler varit med om.

    Är i vecka 7 (6+5) var idag på ett tidigt vul pga olika anledningar.

    Men där upptäcktes ingen hjärtaktivitet. Däremot har fostret växt som det ska. Ska dit om en vecka för ytterligare ett vul och utesluta missfall.

    På sköterskan/bm som utförde det lät det inte så positivt. Är helt knäckt.

    Är det fler som varit med om liknande och det har synts ett hjärta senare?

  • Svar på tråden Hjärtaktivitet
  • Wed 22 Sep 2021 15:55
    #1
    +1

    Det kan vara i tidigaste laget. Speciellt om du räknat fel eller inte helt vet när äl inföll så du kanske är några dagar mindre långt gången. Man brukar rekommendera VUL tidigast v.8 för i den veckan ska hjärtat synas om fostret lever. Tidigare än så är osäkert och man kan aldrig tvärsäkert säga att det är m.f så länge fosterstorleken stämmer. Från v.8 och framåt kan man veta så gör ett VUL till du så håller jag en tumme!

  • Anonym (.)
    Wed 22 Sep 2021 15:57
    #2

    Hur stort var fostret?

  • Wed 22 Sep 2021 16:19
    #3

    Tack. Jo jag har läst att man ska kunna se från v 7 och framåt men efter och läst runt så känns det ju som flest sett från v 8. Blev bara så ledsen att bm pratade som det var kört och såg mkt mörkt ut. Enligt henne så är chansen väldigt liten att se hjärtaktivitet vid nästa besök och att jag kunde förbereda mig på ja missfall.

    Tyckte hon sa att fostret var 9mm.

  • Wed 22 Sep 2021 16:55
    #4
    +1

    9 mm är rätt storlek så ge inte upp än. 

  • Wed 22 Sep 2021 19:09
    #5
    +1

    Jag såg hjärnaktivitet i v6+1 men innan läkaren påbörjade vul så sa hon att jag inte skulle bryta ihop ifall man inte såg någon hjärnaktivitet då det ändå var så tidigt.

    Jag gjorde vul pga medicinska skäl så därav tidigt.

  • Wed 22 Sep 2021 19:35
    #6

    Vad skönt att du fick se hjärtaktivitet tidigt. Skönt och höra att dom ändå sa så. Önskar att den som undersökte mig hade haft lite likadan inställning att det kanske var för tidigt istället för att få det och låta som det är kört. :(

  • Wed 22 Sep 2021 19:44
    #7
    Sandrish87 skrev 2021-09-22 19:35:46 följande:

    Vad skönt att du fick se hjärtaktivitet tidigt. Skönt och höra att dom ändå sa så. Önskar att den som undersökte mig hade haft lite likadan inställning att det kanske var för tidigt istället för att få det och låta som det är kört. :(


    Ja, vissa har en tendens till att uttrycka sig så dumt.

    Första graviditeten så gjorde jag vul i v.7+ nångång och hjärnaktivitet och allt sågs, men läkaren tyckte sig se något och svabbade runt med vul-grejen och gocl helt plötsligt ut från rummet, hämtade en annan och där stod dom och utförde ett vul och pratade läkartermer och ignorerade mig totalt trotts frågor om vad som skedde.

    Till sist så sa den förste att dom sett något konstigt som dom inte förstod sig på och att jag kunde förvänta mig ett mf. Fick ny tid 5 veckor senare men ringde dagen efter när man landat i allt och var tokig, sa att dom skulle skriva i min journal att hon aldrig skulle få komma nära mig igen.

    Fick ny tid efter 2 veckor och allt såg bra ut?
  • Wed 22 Sep 2021 19:47
    #8
    +1

    Jag har aldrig bokat in VUL innan vecka 8+, just för att INTE få panik om man inte såg hjärtljud på ett ultraljud innan dess (och sedan gå med oro tills man kunna bekräfta ett missfall eller att allt såg bra ut osv). Men förra graviditeten blev det ändå ett ultraljud redan i vecka 6+något. Jag blev inlagd för hyperemisis, och rutin då är att göra ultraljud (första gången jag lagts in så tidigt). Hur som helst sa läkaren då att det fanns en risk att hon inte skulle hitta hjärtljud eftersom det var så tidigt och att jag i så fall INTE skulle få panik - så hon förvarnade alltså om det. Så syntes visserligen hjärtljud, men innan ultraljudet så lät det på läkaren som att det var minst lika vanligt att inte se hjärtljud redan då.

  • Wed 22 Sep 2021 20:41
    #9

    Herregud.... Ja snacka om att skapa mycket oro och onödigt lidande. Bra att du sa ifrån och fick bra besked därefter. Speciellt efter dom hemska orden.

    Kan känna nu när det gått några timmar att jag bara blir mer och mer irriterad över hur hon så snabbt bara ville luta sig mot missfall. Hon sa förvisso det finns ju en liten chans lite hopp men bättre att förbereda för missfall. Sen drog hon massa runt missfall . Sa t.o.m om du inte blöder ut innan vi ses nästa vecka får vi hjälpa här. Känns rätt hårt om man inte idag kunde säga till 100 känner jag. Håller tummarna att detta var för tidigt och att jag får ett pickande hjärta på ultraljudet nästa vecka.

  • LFF
    Thu 23 Sep 2021 11:02
    #10
    Sandrish87 skrev 2021-09-22 20:41:18 följande:

    Herregud.... Ja snacka om att skapa mycket oro och onödigt lidande. Bra att du sa ifrån och fick bra besked därefter. Speciellt efter dom hemska orden.

    Kan känna nu när det gått några timmar att jag bara blir mer och mer irriterad över hur hon så snabbt bara ville luta sig mot missfall. Hon sa förvisso det finns ju en liten chans lite hopp men bättre att förbereda för missfall. Sen drog hon massa runt missfall . Sa t.o.m om du inte blöder ut innan vi ses nästa vecka får vi hjälpa här. Känns rätt hårt om man inte idag kunde säga till 100 känner jag. Håller tummarna att detta var för tidigt och att jag får ett pickande hjärta på ultraljudet nästa vecka.


    Det där låter som en lika smidig person som den läkare jag träffade på när jag hade mitt första missfall. Hade åkt in till gynakuten då jag störtblödde och de först inte trodde på att jag ens varit gravid (hade rensat ut vartenda spår tydligen). Hcg-provet bevisade att jag hade varit gravid men man upptäckte en skugga på ultraljudet och misstänkte mola/druvbörd. Det visade sig vara ett myom i livmoderväggen. När jag frågade läkaren om de kunde ta bort den på en gång fick jag svaret "Då måste vi ta bort hela paketet" helt iskallt. Där låg man, tokledsen över missfallet, chockad över misstron och livrädd för sjukhus och fick ett iskallt svar om att man skulle behöva bli av med livmodern för att få bort myomet. 

    Håller tummarna för att din känslokalla BM hade fel och att du får se ett litet hjärta nästa gång. Hjärta
  • Thu 23 Sep 2021 12:02
    #11
    LFF skrev 2021-09-23 11:02:49 följande:

    Det där låter som en lika smidig person som den läkare jag träffade på när jag hade mitt första missfall. Hade åkt in till gynakuten då jag störtblödde och de först inte trodde på att jag ens varit gravid (hade rensat ut vartenda spår tydligen). Hcg-provet bevisade att jag hade varit gravid men man upptäckte en skugga på ultraljudet och misstänkte mola/druvbörd. Det visade sig vara ett myom i livmoderväggen. När jag frågade läkaren om de kunde ta bort den på en gång fick jag svaret "Då måste vi ta bort hela paketet" helt iskallt. Där låg man, tokledsen över missfallet, chockad över misstron och livrädd för sjukhus och fick ett iskallt svar om att man skulle behöva bli av med livmodern för att få bort myomet. 

    Håller tummarna för att din känslokalla BM hade fel och att du får se ett litet hjärta nästa gång. 


    Men usch vad hemskt. Stackare!!! Hur kan man bete sig så mot någon som är så skör redan. Då sitter man på fel roll.

    Graviditet är ju inget man tar lättvindigt utan det är ju en stor process för alla kvinnor.

    Jättetråkigt som sagt och höra att det var missfall. :'( Sen och ha noll stöd från vården. Nej beklagar det du fick uppleva och gå igenom verkligen :(

    Tack så mycket. Mjo skulle vilja kasta det i ansiktet på henne. Och ifrågasätta hur man kan säga som hon gjorde. Men hon kanske hade rätt får hoppas att hon inte har det.

    Positiva är ju att mina gravtecken inte minskat snarare tvärtom. Mår extremt illa och som ironi började jag spy igår och har gjort det till och från och fortsätter.

    Så håller tummarna ??
  • Thu 30 Sep 2021 17:15
    #12

    Hur gick det för dig?

Svar på tråden Hjärtaktivitet