• Anonym (TS)

    Är du nervös under sex?

    Som rubriken lyder: Är du nervös under sex? Gäller det i så fall bara när det är en ny partner eller kan du bli nervös även med en partner du haft länge?

    Själv är jag i princip alltid nervös under sex numera, trots att jag är gift. Min partner har i princip helt tappat lusten och när det väl händer (på hens initiativ) så blir jag så stressad att göra fel, inte få hen att njuta tillräckligt mycket så att lusten minskar ännu mer, att hen inte ska tycka att det var värt det o.s.v. Vilket förmodligen bara gör mig än sämre.

    Jag som trodde att sån här nervositet och fumlighet hörde till tonåren när man är ung och oerfaren.

    Är jag ensam om det här eller finns det fler som blir nervösa även i vuxen ålder, kanske t.o.m. i ett långt förhållande?

  • Svar på tråden Är du nervös under sex?
  • Anonym (nope)

    Det låter jobbigt att ha prestationsångest när man har sex. Det är typ motsatsen till att ge sig hän, njuta osv.

  • Anonym (K)

    Gud ja. Har varit ihop med min man sen 2004 och får dunderprestationsångest.

  • Anonym (C)

    Inte ett dugg. Kan ev noja lite innan mest om jag kommer att fontäna ( svårt att bestämma i förväg) och om jag ev skulle väta ner sängen, soffan eller dyl. Men sen när man knullar så knullar man och då ger jag mig hän till 100%

    Har aldrig varit en den situation som TS beskriver men tänker att kommunikation är ju a och o. Du kan ju inte gissa dig till vad din partner gillar. Det ligger inte på dig. Det sexigaste jag vet är ju att se min partner njuta. Klart att självförtroendet sjunker om man inte riktigt känner sig tillräckligt.

    Lyssna och va lyhörd. Man ser rätt så väl när en person mår bra och njuter. Och man ser jävligt tydligt när personen inte är tillfreds.

    Tex kan man ju be sin partner visa hur den gillar att bli smekt.

  • Anonym (Linn)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-23 02:07:05 följande:

    Som rubriken lyder: Är du nervös under sex? Gäller det i så fall bara när det är en ny partner eller kan du bli nervös även med en partner du haft länge?

    Själv är jag i princip alltid nervös under sex numera, trots att jag är gift. Min partner har i princip helt tappat lusten och när det väl händer (på hens initiativ) så blir jag så stressad att göra fel, inte få hen att njuta tillräckligt mycket så att lusten minskar ännu mer, att hen inte ska tycka att det var värt det o.s.v. Vilket förmodligen bara gör mig än sämre.

    Jag som trodde att sån här nervositet och fumlighet hörde till tonåren när man är ung och oerfaren.

    Är jag ensam om det här eller finns det fler som blir nervösa även i vuxen ålder, kanske t.o.m. i ett långt förhållande?


    Jag blir också nervös trots att jag är gift sen länge. Nervös att inte kunna leverera, att inte få upp lusten tillräckligt mycket för att kunna ge det där extra. Vill ju inte bara ligga missionär i 5 min utan vill ju kunna få till den där passionen också. Rädd att framstå som fånig (min man säger att jag är fånig som ens resonerar så och att han skulle älska att jag tog för mig- men jag är för osäker).

    Tyvärr så går min hjärna på högvarv under sex. Tusen tankar virvlar runt, skitjobbigt. Därför älskar jag fredag och lördagssex efter ett eller två glas vin för då lugnar sig tankarna och jag vågar ta för mig.

    Men jag tror att det beror på att sex är så intimt och kopplat till integritet. Det är ett känsligt område! Allt man kan göra är att kommunicera och få in bra rutiner.
  • Anonym (Nervo)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-23 02:07:05 följande:

    Som rubriken lyder: Är du nervös under sex? Gäller det i så fall bara när det är en ny partner eller kan du bli nervös även med en partner du haft länge?

    Själv är jag i princip alltid nervös under sex numera, trots att jag är gift. Min partner har i princip helt tappat lusten och när det väl händer (på hens initiativ) så blir jag så stressad att göra fel, inte få hen att njuta tillräckligt mycket så att lusten minskar ännu mer, att hen inte ska tycka att det var värt det o.s.v. Vilket förmodligen bara gör mig än sämre.

    Jag som trodde att sån här nervositet och fumlighet hörde till tonåren när man är ung och oerfaren.

    Är jag ensam om det här eller finns det fler som blir nervösa även i vuxen ålder, kanske t.o.m. i ett långt förhållande?


    Vad glad jag är att du startade den här tråden. Jag liksom du har länge gått och undrat om jag är själv i dessa tankar. Många här på FL verkar vara så självsäkra och säger att det bara är att slappna av, men så är det verkligen inte för många av oss. 
    Jag har också prestationsångest vid sex. Jag och min fru sen 9år tillbaka har pratat om detta men vi har hamnat i något slags trevande mot varandra. 
    Anonym (Linn) skrev 2021-09-23 10:18:09 följande:
    Jag blir också nervös trots att jag är gift sen länge. Nervös att inte kunna leverera, att inte få upp lusten tillräckligt mycket för att kunna ge det där extra. Vill ju inte bara ligga missionär i 5 min utan vill ju kunna få till den där passionen också. Rädd att framstå som fånig (min man säger att jag är fånig som ens resonerar så och att han skulle älska att jag tog för mig- men jag är för osäker).

    Tyvärr så går min hjärna på högvarv under sex. Tusen tankar virvlar runt, skitjobbigt. Därför älskar jag fredag och lördagssex efter ett eller två glas vin för då lugnar sig tankarna och jag vågar ta för mig.

    Men jag tror att det beror på att sex är så intimt och kopplat till integritet. Det är ett känsligt område! Allt man kan göra är att kommunicera och få in bra rutiner.
    Min hjärna går också på högvarv och tycker också om fredags och lördagssex efter något glas vin. Men ibland känns det tragiskt att man ska behöva alkohol för att kunna slappna av ordentligt när man har sex med sin livspartner.
  • Anonym (EN)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-23 02:07:05 följande:

    Som rubriken lyder: Är du nervös under sex? Gäller det i så fall bara när det är en ny partner eller kan du bli nervös även med en partner du haft länge?

    Själv är jag i princip alltid nervös under sex numera, trots att jag är gift. Min partner har i princip helt tappat lusten och när det väl händer (på hens initiativ) så blir jag så stressad att göra fel, inte få hen att njuta tillräckligt mycket så att lusten minskar ännu mer, att hen inte ska tycka att det var värt det o.s.v. Vilket förmodligen bara gör mig än sämre.

    Jag som trodde att sån här nervositet och fumlighet hörde till tonåren när man är ung och oerfaren.

    Är jag ensam om det här eller finns det fler som blir nervösa även i vuxen ålder, kanske t.o.m. i ett långt förhållande?


    Aldrig. Varför i hela världen skulle jag vara nervös med min partner? Har aldrig varit direkt nervös vid sex. Sex är kul och skönt och när man knullar så knulkar man och ligger inte och funderar :)
  • Anders 386

    Känner igen. På senare år har jag fått problem med potensen, och dessutom blir det sex lite för sällan. Man går liksom o laddar upp innan, sätter förväntningarna lite högt samtidigt som jag får prestationsångest..

    Men det var nog lite så när jag var yngre också, tror det ligger i personligheten Det finns väldigt många andra situationer som gör mig nervös förutom sex.

    Vi får liksom stå ut med oss själva o försöka gilla läget. Glad
    (Jag är en sån person som aldrig kan ta blodtrycket på en sjukvårdsinrättning utan måste låna hem en blodtrycksmätare.)

  • Anonym (Kvinnan)

    Ja, o ja.

    Ofta för att inte komma tillräckligt fort, att det blir stor press på att komma.

Svar på tråden Är du nervös under sex?