Inlägg från: Anonym (ME) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ME)

Hur pensionssparar ni?

Anonym (Yngling) skrev 2021-09-23 11:15:25 följande:

I vuxenlivet är pensionssparande tydligen en grej. Som ekonomiskt ointresserad känns det som en djungel med alla alternativ: det ena värre än det andra.

Hur går era tankar kring pensionssparande?

Var har ni satt era pengar? Varför?

Var har ni låtit bli att ha pengar? Varför?

Hur lärde ni er om pensionssparande och hur gjorde ni för att hitta alternativet som passade er bäst?

Help a fellow Familje-livare out!

Innan jag hann hoppa på det gamla klassiska pensionssparandet så försvann den skattemässiga fördelen med det. Vi är klara med barnanskaffning och bor i hus så våra stora kostnader för vuxenlivet är redan avklarade. Men jag jobbar som tjänsteman och kommer även få en tjänstemannapension.

Privat sparar jag i ISK på olika ställen eftersom jag mest sparar i vanliga fonder eller svenska aktier.

Just nu har jag pengar sparade på Handelsbanken, Avanza, Nordnet och Lysa. Jag har även bonusar från jobbet som jag låtit bli att plocka ut och istället försöker spara till runt pensionen. Jag har lite funderingar på att även testa Opti.

Jag har inte medvetet undvikit något ställe men det är viktigt att kolla så de har insättningsgaranti.

Jag sparar mest i fonder men även lite i aktier på Avanza. Men då behöver man hänga med lite mer - vilket jag gör till och från.

Jag läser om fonder och aktier lite överallt. Men det gäller att inte tro på allt man läser. En anledning till att jag använder Nordnet är för deras Shareville där man kan följa andra sparare och få inspiration. Men annars gillar jag Avanzas sida bättre.
  • Anonym (ME)
    Anonym (Sparar på ISK) skrev 2021-10-01 09:18:31 följande:

Min man och jag sparar gemensamt på vanligt ISK (investeringssparkonto). Vi sparar i snitt 10000 per månad men det är inte bara till pension utan det är allmänt sparande där en del kommer att gå till en större bostad om två-tre år. Efter det köpet där vi förhoppningsvis ska bo resten av livet så ska vi öronmärka mer till just pension (men fortfarande på vanligt ISK, inte låst på något sätt utan vi kan ta ut pengarna om vi skulle behöva dem till något före pensionen). Efter bostadsköp räknar jag med att ca 5000 kommer att gå till pensionssparandet så 2500 per person. Vi är gifta så vi sparar tillsammans (allt kommer ju ändå delas vid eventuell skilsmässa).

Tänk på att ha egna buffertar/sparanden också på varsina konton om ni sparar gemensamt. Om någon av er dör så blir alla konton låsta som den döde står med på och det kan ta tid innan man får tillgång till gemensamma besparingar. Bara räkningar med den dödes namn kan betalas av dödsboet som jag förstått det. 
Svar på tråden Hur pensionssparar ni?