Hur pensionssparar ni?
I vuxenlivet är pensionssparande tydligen en grej. Som ekonomiskt ointresserad känns det som en djungel med alla alternativ: det ena värre än det andra.
Hur går era tankar kring pensionssparande?
Var har ni satt era pengar? Varför?
Var har ni låtit bli att ha pengar? Varför?
Hur lärde ni er om pensionssparande och hur gjorde ni för att hitta alternativet som passade er bäst?
Help a fellow Familje-livare out!
Privat sparar jag i ISK på olika ställen eftersom jag mest sparar i vanliga fonder eller svenska aktier.
Just nu har jag pengar sparade på Handelsbanken, Avanza, Nordnet och Lysa. Jag har även bonusar från jobbet som jag låtit bli att plocka ut och istället försöker spara till runt pensionen. Jag har lite funderingar på att även testa Opti.
Jag har inte medvetet undvikit något ställe men det är viktigt att kolla så de har insättningsgaranti.
Jag sparar mest i fonder men även lite i aktier på Avanza. Men då behöver man hänga med lite mer - vilket jag gör till och från.
Jag läser om fonder och aktier lite överallt. Men det gäller att inte tro på allt man läser. En anledning till att jag använder Nordnet är för deras Shareville där man kan följa andra sparare och få inspiration. Men annars gillar jag Avanzas sida bättre.