Inlägg från: Postman |Visa alla inlägg
  • Postman

Hur pensionssparar ni?

Vi har aldrig pensionssparat. Har aldrig funnits pengar över till det. Sen är jag skeptisk till att låsa in pengar på det sättet också. Dessutom tycker jag det på ett sätt heller inte är bra att befolkning kör ett eget pensionssparande (även om jag också förstår det). Ju mer våra politiker ser hur vi sparar själva desto mer kan de då också försämra statens ansvar för pensioner.

• Postman
    Anonym (E) skrev 2021-09-27 15:58:59 följande:
    Man låser inte in pengarna, du sparar dom var du vill.

Det finns massor med människor som har ett bra sparande, det avgör inte hur mkt man får i pension. Det som avgör storleken på pensionen är din lön samt antal år du arbetat. 

Man får göra som man vill, men man ska inte klaga sedan när det är dags att plocka ut pension, att den är liten. De allra flesta har haft många år på sig att spara. Vi har hört sedan massor av år tillbaka att man får mindre i pension än vad man har i lön. 
    Ja kan man spara dom som man själv vill så är det ju självklart det bästa, ska man låsa in dom tills man går i pension är det ju betydligt sämre. Det kan hända väldigt mycket långt innan man blir pensionär som gör att man vill ha sina pengar.

Jag vet mycket väl vad som avgör pensionens storlek och har man inte råd att spara så har man liksom inte, alla sitter inte med direktörslöner.

Ja man får göras som man vill, precis, men man ska inte klaga sen när regeringen försämrar folkpensionen allt mer i och med att de ser att befolkningen kan lösa det själva. Vill staten inte ta ansvar för pensionerna då tycker jag det är ärligare att de säger det och sen minskar skatten så pass så gemene man får lösa pensionen själv.

Jag tycker det är uselt av våra politiker att alltjämt försämra pensionen som de har gjort de senaste årtiondena. Vad fn får vi för våra skattepengar liksom, inte är det en dräglig pension trots att folk har varit en god skattebetalare i hela sina arbetsliv trots sina låga löner.
  • Postman
    Anonym (E) skrev 2021-09-27 21:24:05 följande:
    Så du tror man behöver en direktörslön för att spara?

I andra trådar tycker du att kvinnor får skylla sig själva för att de har sämre ekonomi pga de jobbar inom t ex vården. Så jag säger som du gör, man väljer själv vad man vill jobba med och vad man vill tjäna. Gnäll inte, gör något åt det istället.
    Nej det tror jag inte, det var självklart lite tillspetsat men alla har inte utrymme att spara eller alternativt vill leva lite i nuet istället.

Nej jag gnäller inte, däremot har jag en åsikt i frågan, lär dig se skillnaden i det.
  • Postman
    Anonym (E) skrev 2021-09-28 12:56:44 följande:

Fast du baserar din åsikt på en konspirationsteori om att det är farligt att spara till pensionen får då sänks pensionerna.

Det är smart att spara till sin pension, speciellt om man vet att man får dålig pension. Men det är ju ett val man gör (för de allra flesta). 

Nej farligt har jag inte sagt, det kommer från dig men däremot att det finns anledning att fundera för att våra politiker kan då besluta om annat tex en sänkning av pensioner. Vi betalar ju skatt idag av en anledning, bland annat för att vi ska få en dräglig pension och särskild för de som inte har råd att pensionsspara.
Svar på tråden Hur pensionssparar ni?