• Norrlanskvinna

    Låg temperatur och ingen ägglossning

    Jag och min sambo har försökt bli gravida väldigt länge nu. Och i perioder så försvinner mins mens och jag får väldigt låg temperatur.

    I vanliga fall så ligger min temperatur på 36,6 och då har jag mens mellan dagarna 33-37 väldigt svajig. Under den tiden så ökar tempen och bekräftar ägglossning.

    Men som nu i någon månad så ligger jag på en temperatur på 36,25 och ingen ägglossning alls.

    Någon mer som varit med om det?

    Vet ni i så fall vad det beror på?

    Tacksam om tråden inte kommer att handla om höjning efter ägglossning, eftersom det inte är frågan ??

  • Svar på tråden Låg temperatur och ingen ägglossning
  • Anonym (Försökafåbarn38år)

    Det blir kallt - För att du bor i Norrland. Skämt åsido.

    Njae men hur gammal är du har du varit på utredning? Hur länge har ni försökt?

    / en som försöker få till en graviditet

  • Norrlanskvinna

    Haha skulle kunna vara det????

    Jag är 31 år och vi har försökt i ca 2 år.

    Jag har några kilo kvar för att få utredas för ofrivillig barnlöshet

  • MAKL

    Jag kan börja med att säga att jag inte vet varför du inte har äl ibland. Men jag vet av folk som har det så i vissa perioder att äl inte sker flera cykler på rad.

    Sen har jag svårt att tro att du inte ska få komma in och kolla om du ringer till vanliga gyn och frågar om du bara får komma och kolla upp dig. Det kanske är så att inte en utredning behövs för att bara kolla varför du får såna cykler.

  • Anonym (frågande)
    Norrlanskvinna skrev 2021-09-23 14:37:17 följande:

    Haha skulle kunna vara det????

    Jag är 31 år och vi har försökt i ca 2 år.

    Jag har några kilo kvar för att få utredas för ofrivillig barnlöshet


    Hej!


    Förlåt för kapning av tråd men vart nyfiken på kilogräns för utredning, är inte där än själv men vad har de för gräns ifall men skulle behöva? Ligger själv några kilo pluss..

  • MAKL
    Anonym (frågande) skrev 2021-09-24 09:25:00 följande:

    Hej!

    Förlåt för kapning av tråd men vart nyfiken på kilogräns för utredning, är inte där än själv men vad har de för gräns ifall men skulle behöva? Ligger själv några kilo pluss..


    Jag kan ta på mig att svara på den frågan.

    Om man ska gå via landstinget för att få en utredning så är BMI gränsen på 30 om jag inte minns fel. Jag genomgår en utredning nu och har några extra kilon men fick göra utredningen eftersom mitt BMI låg under 30. Om man har över 30 så kan man få göra en utredning privat på en fertilitetsklinik men inte om det är landstings finansierat.
  • Niljes
    Anonym (frågande) skrev 2021-09-24 09:25:00 följande:

    Hej!

    Förlåt för kapning av tråd men vart nyfiken på kilogräns för utredning, är inte där än själv men vad har de för gräns ifall men skulle behöva? Ligger själv några kilo pluss..


    I region Skåne får du göra utredning oavsett vad du väger. Däremot så får du ingen hjälp med någon behandling om ditt BMI är högre än 30 (de kan gå med på max 35 i vissa fall). Men du och eventuell partner får genomgå alla tester. Så det är absolut inte ett BMI-krav på att då göra en utredning överallt, det skiljer sig vid olika landsting. Jag och min sambo gjorde nyss denna utredning och jag har BMI över 35, så vi får ingen behandling men vi fick veta hur allt låg till för oss.
  • Anonym (Sköldkörteln)

    Har du tagit prover för sköldkörteln? Ett tyvärr väldigt vanligt bekymmer bland folk nuförtiden. Minskad sköldkörtelhormonutsöndring ger lägre basaltemperatur och kan även påverka fertiliteten negativt.

    Googla hypotyreos om du vill läsa på mer :)

  • Norrlanskvinna

    Där jag bor är det BMI krav på under 30, så alltså 29,9 är godkänt. Då ska man vara invägs hos en hälsocentral innan man ens får kontakta mottagningen. Men igen som helst hjälp innan tyvärr. Detta vet vi eftersom att vi har kollat väldigt noga.

  • Norrlanskvinna

    Sköldkörteln har jag läst om och vissa symtom passar jag in i och andra inte.

    Försöker få en tid hos hälsocentralen för att göra prover, liksom gå in bakvägen. Detta för att det är så få kilon kvar och om det beror på sköldkörtel så har jag läst att man ska äta medicin och gå bra värden innan man provar att bli gravid.

    Och jag vill inte spilla mer tid.

    Men idag vet jag inte om det beror på det.

Svar på tråden Låg temperatur och ingen ägglossning