Inlägg från: Norrlanskvinna |Visa alla inlägg
  • Norrlanskvinna

Låg temperatur och ingen ägglossning

Jag och min sambo har försökt bli gravida väldigt länge nu. Och i perioder så försvinner mins mens och jag får väldigt låg temperatur.

I vanliga fall så ligger min temperatur på 36,6 och då har jag mens mellan dagarna 33-37 väldigt svajig. Under den tiden så ökar tempen och bekräftar ägglossning.

Men som nu i någon månad så ligger jag på en temperatur på 36,25 och ingen ägglossning alls.

Någon mer som varit med om det?

Vet ni i så fall vad det beror på?

Tacksam om tråden inte kommer att handla om höjning efter ägglossning, eftersom det inte är frågan ??

• Svar på tråden Låg temperatur och ingen ägglossning
  • Norrlanskvinna

Haha skulle kunna vara det????

Jag är 31 år och vi har försökt i ca 2 år.

Jag har några kilo kvar för att få utredas för ofrivillig barnlöshet

• Norrlanskvinna

Där jag bor är det BMI krav på under 30, så alltså 29,9 är godkänt. Då ska man vara invägs hos en hälsocentral innan man ens får kontakta mottagningen. Men igen som helst hjälp innan tyvärr. Detta vet vi eftersom att vi har kollat väldigt noga.

• Norrlanskvinna

Sköldkörteln har jag läst om och vissa symtom passar jag in i och andra inte.

Försöker få en tid hos hälsocentralen för att göra prover, liksom gå in bakvägen. Detta för att det är så få kilon kvar och om det beror på sköldkörtel så har jag läst att man ska äta medicin och gå bra värden innan man provar att bli gravid.

Och jag vill inte spilla mer tid.

Men idag vet jag inte om det beror på det.

• Norrlanskvinna

Snart läkartid.

Men ingen annan som har varit med om detta? Man blir ju inte mindre orolig när ingen känner igen sig

• Norrlanskvinna
    RoyalCanin skrev 2021-10-11 07:31:14 följande:

Jag har låg temp, ca 36,2. BMI 18-19, sköldkörtelproblem(hypotyreos).

Svaga ägglossningar (dålig gulkropp, låg temphöjning, lågt progesteronvärde), eller ingen ägglossning alls. Äter nu medicin för sköldkörteln sedan någon månad tillbaka och hoppas få bukt med problemet.

Lycka till hos läkaren! Uppdatera gärna hur det går

Så tacksam för svar! Spännande för dig, jag hoppas att det fungerar.

Jag vill ju naturligtvis inte ha några problem men på något sätt så hoppas jag att det är sköldkörteln så man kan börja få ordning på kroppen.
  • Norrlanskvinna
    RoyalCanin skrev 2021-10-13 08:48:33 följande:

Ca 36,4 efter ÄL. Ibland går det ner till 36,2-36.3 igen efter någon dag efter ÄL, sen kanske upp igen till 36,4 typ.  Känns som temperaturen inte riktigt orkar hållas upp under hela perioden till mens.

Konstaterad hypotyreos (underaktiv sköldkörtel) hos läkare efter blodprov. Det gäller att komma till rätt läkare för ibland kan värdena på sköldkörteln bara vara något förhöjda/sänkta, men man har ett fel på sköldkörteln ändå. Allmänläkare ställer inte alltid rätt diagnos...

Okej, jag har läst på flera ställen tyvärr att det kan vara svårt att få diagnosen. Både för att det är en kvinnogrej men också för att vissa läkare kollar på nivån och tycker att om den är nästan okej så är den okej. Så tråkigt att det är så!
  • Norrlanskvinna

Ni har jag varit hos läkaren på HC. Hon sa att jag inte har problem med sköldkörteln då proverna låg inom normalt. Men hon misstänker att något problem har jag ändå med hormonerna och fick ta fler prover. Dom har jag då inte hunnit få svaret så såklart.

Däremot sa hon att dom kommer inte att kunna hjälpa mig på HC utan att det är kvinnokliniken som jag ska vända mig. Jag berättade att jag inte får göra en utredning för ofrivillig barnlöshet då jag väger några kilo för mycket. Hon sa att dom ändå ska utreda mig för oregelbunden mens ändå, hon sa att min vikt påverkar inte den delen.

Och lät som att hon skulle hjälpa mig om kvinnokliniken skulle strula (vilket dom tyvärr kan i min stad).

Jobbigt möte, hade hoppats på att gå ut med ett svar men inte det. Kändes i alla fall som att läkaren trodde på ett fel som inte var vikten eller depression, så jag kände mig hörd.

Men ja vi får se vad hormonprovet visar.

• Norrlanskvinna
    piiiggeliiin skrev 2021-10-18 21:59:37 följande:

Får jag fråga hur dina sköldkörtelprover låg? Vad jag förstått så ska inte tex TSH vara över 2,5 för att vara inom ramen för fertilitet (trots vårdens 0,4-4,4 intervall).

Jaha det visste jag inte. Trodde på vården men det är klart att det var ju endast på HC jag var. Troligtvis en allmänläkare.

Ska se om jag kan få tag i provsvaren
  • Norrlanskvinna
    piiiggeliiin skrev 2021-10-19 14:13:58 följande:

Kolla i vård appen, där kan jag få fram min journal och provsvar.. 

Hittade inget där. Har pratat med HC och dom tänker inte lägga till dom där utan jag måste fara förbi och hämta ut dom i pappersform. Usch så arg jag blir!

Såg även att läkaren och jag måste ha varit på olika möten. Ålder, vikt, historik, symtom och andra problem är fel i journalen. Hon frågade bland annat när jag fick min första mens, jag sa att jag var 13 år och hon har skrivit 16-17 år!
  • Norrlanskvinna

Jag blir galen på vården, hur kan man sitta och ändra en journal till så mycket fel! Läkaren trodde själv att jag hade PCOS och det förstår jag nu när jag läser journalen, men synd att inte ens hälften stämmer.

Jag har hämtat mina prover idag. TSH 2,19 så ligger ju rätt där.

• Norrlanskvinna
    piiiggeliiin skrev 2021-10-21 13:36:19 följande:

Ledsen om jag verkar tjata på om Vulverine men jag har lärt mig så mycket genom att kolla på hennes webenarier där hon verkligen förklarar hela cykeln och vad som händer (imorgon ska hon ha ett webenarie om hur man förbereder sig bäst för en graviditet).

Hon har ett blogginlägg om PCOS och hur du kan göra för att få bukt med det :)www.vulverine.se/blogg/pcos/

Vad hade du i T4 och T3? Det är de hormonen tillsammans med TSH som visar hur bra sköldkörteln fungerar..

Kanske får kolla upp det. Men är ändå så att jag vill ha hjälp av vården. Hur nu det ska gå till:/

Verkar inte som att det är taget något sånt. Kan ta en bild på min prover och ladda upp ska vi se om någon kunnig kan

Svar på tråden Låg temperatur och ingen ägglossning