Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Varför scannar ni inte?

Glinda från Oz skrev 2021-09-24 19:29:11 följande:

Jag startade nyligen en tråd om avstämning, jag får avstämning ca varannan gång. Jag har haft självscanning i 10 år och har endast en miss för åtta år sedan. Avstämningarna började förra året, jag funderar allvarligt på att sluta scanna. 

Ett vanligt argument (som jag kan sympatisera med) är att vissa vill att kassörskorna ska få behålla sina jobb. Det går heller inte att betala med kontanter när man scannar. 

På mitt Willys kan man handla med kontanter fast man scannar. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Ica-stig) skrev 2021-09-24 18:03:41 följande:

Hörrni, varför scannar man inte då man handlar sin mat? Det finns ett vansinnigt enkelt och bra system för självscanning i många butiker, och jag undrar alltid detta då jag har scannat mina varor, går förbi de långa köerna med fulla vagnar och går in i självscanningshagen där jag är betald o klar på en minut. 

Vad är era argument till att inte använda självscanningen?

(Och nej, att man får avstämningar är inte ett vettigt argument, om man sköter sig så får man sällan avstämning, och bara delavstämning.)

Håller med, tycker det är konstigt att inte fler gör det. Men å andra sidan, man behöver ju aldrig vänta när man ska betala, man behöver aldrig stå i långa köer fast man handlar när alla andra handlar. 
  • Anonym (E)
    fjanten skrev 2021-09-24 19:52:21 följande:

Om de skulle ge mig självscanningspris hade jag gjort det, t.ex. 10 % avdrag per vara. Annars har jag inget intresse av att göra kassörskans jobb

Jag gör gärna kassörskans jobb, eftersom det totalt sparar tid för mig. Sedan är det bra att kassörskorna jobbar i självscanningen mellan varven och inte bara sitter i kassan och bli utslitna. 
  • Anonym (E)
    flygrl skrev 2021-09-24 19:53:04 följande:

Måste lägga till det ju finns två sorters självscanning. Den ena som jag deffo föredrar är den där man tar en scanner vid butiksingången, scannar allt medans man rör sig genom butiken och sen enkelt checkar ut i självscanningskassan. Fördelen här är bla. man kan packa varorna i kassen redan inne i butiken.

Sen den andra varianten som är samma som också IKEA och Biltema kör med. Då scannar man allt vid utgången vilket känns jobbigt när man redan lyft i alla varorna i vagnen/korgen. En ?enklare? men bökigare variant särskilt när man har många varor. :/

En del i tråden verkar prata om den senare varianten som ju inte alls är lika smidig som den första som tex. jag använder.

Ja, jag föredrar också den första varianten. Men den varianten som IKEA har är bra för personalen, eftersom det inte sliter på deras kroppar. 
  • Anonym (E)
    fjanten skrev 2021-09-24 19:58:27 följande:
    Vi ser olika på det.
    Inga problem, man föredrar olika.
  • Anonym (E)
    flygrl skrev 2021-09-24 20:12:35 följande:
    Fast hur menar du att den första varianten sliter på personalens kroppar?
    Jag anser inte att den sliter på personalens kroppar, det är det som är fördelen med scanning.
  • Anonym (E)
    Pascal skrev 2021-09-24 20:26:12 följande:
    Förstår precis vad du menar men det första alternativet är självscanning och det andra heter väl snabbkassa? :) Tanken med det är att man bara ska ha ett par varor så att det ska gå fort vid betalningen. Annars kör man självscanning som i första alternativet om man ska handla mer.
    Första alternativet finns väl bara i matbutikerna? I andra affärer är det vanlig kassa eller snabbkassa som det gäller.
  • Anonym (E)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-24 20:44:43 följande:
    Även med en scanner man går omkring med? Det är jättebra i så fall, jag har aldrig sett det. 
    Ja, det finns en manuell kassa vid utcheckningen, inte alltid den är bemannad, men då säger man bara till. 
  • Anonym (E)
    Drottningen1970 skrev 2021-09-26 11:24:33 följande:

Dessutom tycker jag att varorna ligger i fel ordning i affären för att självscanna. Sköra och mjuka saker ligger i början av affären och tunga som då krossar de sköra varorna kommer i slutet.

Jag går i den ordning jag vill ha det i påsarna. Finns inget som hindrar att man själv väljer i vilken ordning man ska plocka varorna. 

Märkligt argument, du som är så tuff på FL vågar inte plocka varor i din egen ordning när du handlar?
  • Anonym (E)
    flygrl skrev 2021-09-26 21:04:55 följande:
    Jo, så heter det kanske men båda bygger ju på att man själv scannar sina varor och jag fick intrycket att somliga i tråden blandade ihop varianterna.
    Anonym (E) skrev 2021-09-24 20:35:22 följande:

Jag anser inte att den sliter på personalens kroppar, det är det som är fördelen med scanning.

Men skrev du inte att IKEA:s variant är bra för den inte sliter på personalens kroppar? Och då undrade jag om den första varianten som vi båda föredrar sliter mer på deras kroppar? Ok, då är jag med. Ja, du älskar ju som jag härlig mat så verkade lite konstigt att du skulle leja bort det momentet till nån anonym person. Man vill ju själv botanisera bland varorna!

Jo, småbutiker är ju trevligt men det tar förstås också mer tid handla så. Upptäckte när jag va i Tyskland att där handlar folk väldigt mycket i småbutiker. Ligger små charkbutiker och bagerier i typ varenda kvarter och inte särskilt dyrt heller.
    Anonym (blä för scanning) skrev 2021-09-26 11:04:47 följande:

Att man ibland får mögliga bär och grönt då.

Min mor har handlat online hela pandemin och är oftast nöjd men kan man inte plocka grejerna själv så slinker det med dåliga saker ibland.

För mig är det en glädje att välja frukt och grönt själv. Det är också stört omöjligt att få en anständigt mogen citron på vårt ena Ica, man måste lukta för att bedöma om de är bra när man ska använda skalet i kakor, annars smakar kakan inte bra och hela baket är förstört.

Exakt. Man vill själv se och välja sina varor som tex. citroner eller bananer (vill ha dom i exakt rätt mognadsgrad!) och det är dessutom en glädje i det jue.
    Orkar inte gå tillbaka och kolla vad som skrivits. Scanning, oavsett vilken sort, sliter inte på kassörskornas kroppar. Det tycker jag är en fördel med scanning. 
Svar på tråden Varför scannar ni inte?