• Fri 24 Sep 2021 18:43
    1067 visningar
    2 svar
    2
    1067

    Ingår EU-pass hos vissa uppfödare?

    Hej!

    Jag och min sambo är mitt uppe i ett ev hundköp. Det gäller en 1-årig cavapoo som ska omplaceras. Allt verkar seriöst, vi har varit där och hälsat på och ägarna verkar seriösa. Men det finns en sak som jag funderat över, hunden har ett EU-pass men ägarna hävdar att han är från en svensk uppfödare. Med detta sagt framhävdes det även att det är vanligt att uppfödare utfärdar pass ?för om man vill resa?. Har ni någon erfarenhet av detta? Oroar mig för att det ligger en annan sanning bakom (import). Ägaren hävdar dock att det finns papper och hon ska skicka bild på dessa (alla besiktningar, vaccinationer osv) imorgon så vi kan få se innan vi beslutar oss.

  • Svar på tråden Ingår EU-pass hos vissa uppfödare?
  • Anonym (W)
    Fri 24 Sep 2021 19:52
    #1

    Det är ju oavsett en blandras, så du bör dubbelkolla att föräldrarna verkligen är friska och att det inte föreligger inavel eller avel på sjukt djur bakåt.

  • Sat 25 Sep 2021 05:40
    #2

    Be att få se alla papper på att hunden är besiktad ua nyligen samt regnr på avelsdjuren ( om dom är renrasiga) så du kan kolla upp hälsan på SKK avelsdata . Det är ju en populär korsning och tyvärr används ofta dåligt avelsmaterial som inte håller i renrasaveln till dessa blandraser. Jag skulle även ringa uppfödaren och höra lite, få telefonnr till ägarna till syskonen så du kan höra med dom om syskonen är friska och bra mentalt mm. Var ägaren till hunden och hälsade på hos uppfödaren innan dom hämtade valpen, träffade mamman ?

Svar på tråden Ingår EU-pass hos vissa uppfödare?