• Ida83

    Association med namnet Vidar

    Funderar på namnet Vidar och undrar om man associerar det till Vidarkliniken? Jag vill helst inte att namnet ska kopplas till något konstigt,

  • Svar på tråden Association med namnet Vidar
  • Anonym (Ann Onym)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-24 21:51:02 följande:

    Hur kan man inte ha hört talas om Vidarkliniken?

    Jag tänker på ordet vidrig, de låter nästan likadant.


    Vad är för speciellt med denna klinik som gör att alla måste ha hört om den?
  • Anonym (Ann Onym)

    Har aldrig hört talas om Vidarkliniken... är från södra Sverige om det gör någon skillnad. Är det någon lokal klinik nånstans?

    Jag associerar namnet med en udda men fin person som jag växt upp med.

  • Glinda från Oz
    Anonym (Ann Onym) skrev 2021-09-24 22:00:06 följande:

    Vad är för speciellt med denna klinik som gör att alla måste ha hört om den?


    Den har varit i tidningarna hur mycket som helst under flera år. Det har varit en massa kontroverser eftersom de hållit på med icke medicinsk hokus pokus vård och tror på pseudovetenskap samtidigt som den (åtminstone delvis) finansierades med skattepengar.
  • Anonym (Vider)

    Tänker på vider (vidrig), aldrig träffat på någon med det namnet men känner spontant att jag skulle råka kalla personen för vider automatiskt isåfall..

  • Anonym

    ja jag tänker på vidarkliniken.
    Ej positivt då de är emot vård på vetenskaplig grund. De kör med hokuspokus istället

  • Anonym (Ann Onym)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-24 22:06:20 följande:

    Den har varit i tidningarna hur mycket som helst under flera år. Det har varit en massa kontroverser eftersom de hållit på med icke medicinsk hokus pokus vård och tror på pseudovetenskap samtidigt som den (åtminstone delvis) finansierades med skattepengar.


    I stora tidningar? Tänker att det borde dyka upp fler rubriker på Google när man söker på det om det va så stort å vitt? Hittar ett par rubriker bara men inget från nån större rikstäckande.
  • Ida83

    Är ?vider? någon slags dialekt? Var säger man så? Har aldrig hört det tidigare. När jag googlar kommer det upp i ?slangopedia?.

  • Ida83
    Anonym (hämndgud) skrev 2021-09-24 21:38:59 följande:

    Vidar är en fornnordisk gud för hämnd. Tyst, dödlig, skoningslös, effektiv och brutal. Blir ett passande namn om ert barn vill bli torped eller medlem i ett medborgargarde.


    Vidar är fornnordiskt och betyder skog och krigare:

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Vidar_(namn)
  • Sockerikaffet
    Ida83 skrev 2021-09-24 22:40:49 följande:

    Är ?vider? någon slags dialekt? Var säger man så? Har aldrig hört det tidigare. När jag googlar kommer det upp i ?slangopedia?.


    I Uppsala förekommer det iaf. Vet inte hur spritt det är.
Svar på tråden Association med namnet Vidar