• EliS86

    Hjälp med pojknamn

    Har kört fast helt med namn. Av alternativen är ett min absoluta favorit som pappan vägrar, ett hans absoluta favorit som jag just nu vägrar och ett alternativ är en eventuell kompromiss som båda kan tänka sig men inte känner 100% för.

    Hör gärna vad andra tycker men bespara mig snälla trolliga kommentarer som ?alla tre namn är jättefula?, det bidrar inte med något alls. Har ni däremot förslag på namn i stil med alternativen tas de tacksamt emot :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp med pojknamn
  • Litorina

    Vad har ni för relation till Ebbot Lundberg och Loa Falkman? Även om Loa verkar vara ett etablerat namn på Island är ju båda namnen i första hand smeknamn/artistnamn på två kända musiker.

  • EliS86
    Litorina skrev 2021-09-25 07:37:12 följande:

    Vad har ni för relation till Ebbot Lundberg och Loa Falkman? Även om Loa verkar vara ett etablerat namn på Island är ju båda namnen i första hand smeknamn/artistnamn på två kända musiker.


    Vad jag har läst så är Loa ett väldigt gammalt svenskt namn, inget smeknamn.

    Ebbot är ett väldigt gammalt engelskt namn så de du nämner är inte mina första associationer men har å andra sidan inget emot någon av dom.
  • race race

    Ebbot är för krångligt.

    Förslag:

    Arne. Abbe. Affe. Atle. Allan. Bjarne. Benny. Berätta. Bengt. Cedrik. Calle. Ebbe. Elliot. Freddie. Franke. Frode. Folke. Falke. Gunde. Harry. Henny. Isa. Jonah. Kasper. Love. Loe. Leo. Levi. Malte. Mats. Manne. Noah. Neo. Noel. Ola. Pelle. Per. Sture. Sune. Svante. Sverre. Sten. Ture. Truls. Tore. Theo. Toste. Valle. Wilmer. Zack.

  • race race
    race race skrev 2021-09-25 08:20:17 följande:

    Ebbot är för krångligt.

    Förslag:

    Arne. Abbe. Affe. Atle. Allan. Bjarne. Benny. Berätta. Bengt. Cedrik. Calle. Ebbe. Elliot. Freddie. Franke. Frode. Folke. Falke. Gunde. Harry. Henny. Isa. Jonah. Kasper. Love. Loe. Leo. Levi. Malte. Mats. Manne. Noah. Neo. Noel. Ola. Pelle. Per. Sture. Sune. Svante. Sverre. Sten. Ture. Truls. Tore. Theo. Toste. Valle. Wilmer. Zack.


    Inte Berätta. Bernt.
  • EliS86
    race race skrev 2021-09-25 08:20:17 följande:

    Ebbot är för krångligt.

    Förslag:

    Arne. Abbe. Affe. Atle. Allan. Bjarne. Benny. Berätta. Bengt. Cedrik. Calle. Ebbe. Elliot. Freddie. Franke. Frode. Folke. Falke. Gunde. Harry. Henny. Isa. Jonah. Kasper. Love. Loe. Leo. Levi. Malte. Mats. Manne. Noah. Neo. Noel. Ola. Pelle. Per. Sture. Sune. Svante. Sverre. Sten. Ture. Truls. Tore. Theo. Toste. Valle. Wilmer. Zack.


    Tack för fler tips! Har själv tänkt att Ebbe skulle bli smeknamn om det blev en Ebbot. Gillar Manne men det har röstats ner pga clownen. Noah tycker jag är jättefint men kanske lite för vanligt numera..
  • Litorina
    EliS86 skrev 2021-09-25 08:03:21 följande:

    Vad jag har läst så är Loa ett väldigt gammalt svenskt namn, inget smeknamn.

    Ebbot är ett väldigt gammalt engelskt namn så de du nämner är inte mina första associationer men har å andra sidan inget emot någon av dom.


    Ebbot är en alternativ stavning av Abbot och har använts som efternamn, om jag förstod saken rätt. Men för en svensk ligger nog associationen Ebbot Lundberg betydligt närmre till hands än ett engelskt efternamn. Ebbot låter för mig endast som Tobbe baklänges och är starkt förknippat med musikern. Och en rolig lek med bokstäver. Mer en ploj än ett namn, även om jag vet att det är flera barn nu som får det som förnamn.

    Loa är Carl-Johan Falkmans smeknamn/artistnamn. Vi hade Loa högt upp på vår namnlista för pojke. Vi gillar Falkman. :) Och så är det ju en vulkan också! Jag kan bara hitta att namnet kommer från Island och där är ett kvinnonamn (och en fågel). Men i Sverige är det ju mest män (pojkar) som heter så. Medelåldern är väldigt låg så jag trodde att det mest var små pojkar döpta efter Falkman. Om du har källor på nätet om namnet i Sverige får du jättegärna länka!
  • Litorina
    EliS86 skrev 2021-09-25 08:31:43 följande:

    Tack för fler tips! Har själv tänkt att Ebbe skulle bli smeknamn om det blev en Ebbot. Gillar Manne men det har röstats ner pga clownen. Noah tycker jag är jättefint men kanske lite för vanligt numera..


    Förlåt min nyfikenhet, men varför skulle man ha ett smeknamn på Ebbot? Svenskar tenderar ju att vilja göra en och flerstaviga namn till tvåstaviga. (Nils blir Nisse, Katarina blir Tina osv.) Ebbot är redan tvåstavigt (eftersom det är smeknamnet Tobbe baklänges).

    Jag har alltså inget emot att någon heter Ebbot och kallas Ebbe (som också är fint, liksom Abbe, som också är ett smeknamn, och Manne), jag bara undrar hur du resonerar.
  • Kusinen

    Föredrar personligen Ebbot av de tre. Tror inte det blir nåt smeknamn på det (eller ja smeknamn kan ju alla få, men som skrivs ovan ges ju sällan smeknamn till tvåstaviga namn)

    Men jag tycker inte att ni ska ta vare sig namnet som du ogillar, eller pappan ogillar eller namnet som känns som en stor kompromiss, utan leta vidare.

  • EliS86
    Litorina skrev 2021-09-25 08:52:19 följande:

    Förlåt min nyfikenhet, men varför skulle man ha ett smeknamn på Ebbot? Svenskar tenderar ju att vilja göra en och flerstaviga namn till tvåstaviga. (Nils blir Nisse, Katarina blir Tina osv.) Ebbot är redan tvåstavigt (eftersom det är smeknamnet Tobbe baklänges).

    Jag har alltså inget emot att någon heter Ebbot och kallas Ebbe (som också är fint, liksom Abbe, som också är ett smeknamn, och Manne), jag bara undrar hur du resonerar.


    Jadu, när det gäller Loa så har du rätt. När jag scrolla sidor så finns det både de som hävdar att Ebbot är ett gammalt brittiskt arvsnamn, ett påhittat nordiskt namn respektive flicknamn. Har inte gjort djupare efterforskning än så.

    Ledsen att göra dig besviken med att inte ha något djupare resonemang om smeknamn. Min uppfattning har varit att Ebbot är ett fullständigt namn medan Ebbe är ett tydligare smeknamn samtidigt som alternativen Eberhard eller liknande inte alls känns aktuella. Precis som det bli Olof kan bli en Loffe eller en Olle trots redan tvåstavigt ursprung så tycker jag inte att det var så konstigt.
  • Litorina
    EliS86 skrev 2021-09-25 09:19:48 följande:

    Jadu, när det gäller Loa så har du rätt. När jag scrolla sidor så finns det både de som hävdar att Ebbot är ett gammalt brittiskt arvsnamn, ett påhittat nordiskt namn respektive flicknamn. Har inte gjort djupare efterforskning än så.

    Ledsen att göra dig besviken med att inte ha något djupare resonemang om smeknamn. Min uppfattning har varit att Ebbot är ett fullständigt namn medan Ebbe är ett tydligare smeknamn samtidigt som alternativen Eberhard eller liknande inte alls känns aktuella. Precis som det bli Olof kan bli en Loffe eller en Olle trots redan tvåstavigt ursprung så tycker jag inte att det var så konstigt.


    Ja, just det! Olof har jag inte tänkt på, att det är tvåstavigt redan. Det är väl konsonanten på slutet man vill bli av med kanske.

    Jag hittar samma info som du om Ebbot. För mig är Ebbot en enskild persons hittepånamn (som E-type eller Miss Li) och Ebbe etablerat som förnamn så länge att jag inte ser det som smeknamn.

    Men av de tre namnen du föreslår så tycker jag inte att något är olämpligt. Alla funkar. Men Loa är min favorit. :)
Svar på tråden Hjälp med pojknamn