Hjälp med pojknamn
Vad har ni för relation till Ebbot Lundberg och Loa Falkman? Även om Loa verkar vara ett etablerat namn på Island är ju båda namnen i första hand smeknamn/artistnamn på två kända musiker.
Vad har ni för relation till Ebbot Lundberg och Loa Falkman? Även om Loa verkar vara ett etablerat namn på Island är ju båda namnen i första hand smeknamn/artistnamn på två kända musiker.
Vad jag har läst så är Loa ett väldigt gammalt svenskt namn, inget smeknamn.
Ebbot är ett väldigt gammalt engelskt namn så de du nämner är inte mina första associationer men har å andra sidan inget emot någon av dom.
Tack för fler tips! Har själv tänkt att Ebbe skulle bli smeknamn om det blev en Ebbot. Gillar Manne men det har röstats ner pga clownen. Noah tycker jag är jättefint men kanske lite för vanligt numera..
Jadu, när det gäller Loa så har du rätt. När jag scrolla sidor så finns det både de som hävdar att Ebbot är ett gammalt brittiskt arvsnamn, ett påhittat nordiskt namn respektive flicknamn. Har inte gjort djupare efterforskning än så.
Ledsen att göra dig besviken med att inte ha något djupare resonemang om smeknamn. Min uppfattning har varit att Ebbot är ett fullständigt namn medan Ebbe är ett tydligare smeknamn samtidigt som alternativen Eberhard eller liknande inte alls känns aktuella. Precis som det bli Olof kan bli en Loffe eller en Olle trots redan tvåstavigt ursprung så tycker jag inte att det var så konstigt.