• Anonym (Känner sig felaktig)

    Har ingen relation med Bonusbarnet

    Bonusbarn!

    Börjar med lite grund om mig själv.

    Jag är äldst av en stor syskonskara. Har vuxit upp med mycket ansvar och alkoholiserade föräldrar. Har bearbetat mina "demoner" med psykolog, gruppsamtal etc i sammanlagt 2 år.

    En del bagage kommer alltid finnas kvar, medan det mesta är släppt/bearbetat.

    Jag hatar när folk ljuger för mig. Jag hatar när någon stjäl saker etc.

    Mina egna barn har sedan tidig ålder lärt sig att man för sig med sanningen och man frågar om man vill ha något.

    Lever sedan ca 1,5 år sedan i en relation där vi inte har gemensamma barn, däremot har vi båda barn sedan tidigare relationer.

    Min sambos yngsta barn, 11 år, kommer jag inte alls överens med.

    Han ljuger en rakt i ansiktet jämt, flera gånger om dagen.

    Han stjäl av alla i hushållet, och förnekar in i det sista, varje gång.

    Han pratar "bäbis språk" och avbryter samtal och diskussioner, för att tex berätta att han sladdade med cykeln förra veckan.

    Han förstör saker i hemmet, klipper sönder, repar, rotar.

    Jag anar att han har någon diagnos till följad av för tidigt född och komplikationer med kroppen som krävde mycket läkarvård första 1-2 åren i hans liv, men föräldrarna anser inte att det är något större fel på honom.

    Han kan inte umgås med jämnåriga utan hänger mest med barn som är 2-4 år yngre. Han visar inte empati eller förståelse för någon annans känslor, vuxen som barn.

    Min situation nu är ohållbar. Och jag måste, för att få allt att hålla, komma vidare i relationen till bonusbarnet.

    Hur ska jag göra för att får det att fungera? Utan att jag ska känna irritation, lust att inte umgås med barnet eller sambo vv när han är här, acceptera och orka jobba på detta?

    Är det psykolog/terapi/kurator för min egen skull som gäller?

    Tacksam för all återkoppling ?

  • Svar på tråden Har ingen relation med Bonusbarnet
  • Anonym (Birgit)

    Du kan inte ändra på pojken.Antingen du accepterar situationen,pratar med barnets föräldrar för ev .hjälp för deras barn eller har eget boende där du slipper den här svåra situationen för dig.

  • Pope Joan II
    Anonym (Känner sig felaktig) skrev 2021-09-25 10:06:02 följande:

    Bonusbarn!

    Börjar med lite grund om mig själv.

    Jag är äldst av en stor syskonskara. Har vuxit upp med mycket ansvar och alkoholiserade föräldrar. Har bearbetat mina "demoner" med psykolog, gruppsamtal etc i sammanlagt 2 år.

    En del bagage kommer alltid finnas kvar, medan det mesta är släppt/bearbetat.

    Jag hatar när folk ljuger för mig. Jag hatar när någon stjäl saker etc.

    Mina egna barn har sedan tidig ålder lärt sig att man för sig med sanningen och man frågar om man vill ha något.

    Lever sedan ca 1,5 år sedan i en relation där vi inte har gemensamma barn, däremot har vi båda barn sedan tidigare relationer.

    Min sambos yngsta barn, 11 år, kommer jag inte alls överens med.

    Han ljuger en rakt i ansiktet jämt, flera gånger om dagen.

    Han stjäl av alla i hushållet, och förnekar in i det sista, varje gång.

    Han pratar "bäbis språk" och avbryter samtal och diskussioner, för att tex berätta att han sladdade med cykeln förra veckan.

    Han förstör saker i hemmet, klipper sönder, repar, rotar.

    Jag anar att han har någon diagnos till följad av för tidigt född och komplikationer med kroppen som krävde mycket läkarvård första 1-2 åren i hans liv, men föräldrarna anser inte att det är något större fel på honom.

    Han kan inte umgås med jämnåriga utan hänger mest med barn som är 2-4 år yngre. Han visar inte empati eller förståelse för någon annans känslor, vuxen som barn.

    Min situation nu är ohållbar. Och jag måste, för att få allt att hålla, komma vidare i relationen till bonusbarnet.

    Hur ska jag göra för att får det att fungera? Utan att jag ska känna irritation, lust att inte umgås med barnet eller sambo vv när han är här, acceptera och orka jobba på detta?

    Är det psykolog/terapi/kurator för min egen skull som gäller?

    Tacksam för all återkoppling ?


    Men du måste väl se och känna skillnad på vad barn gör och på vad vuxna gör? Jag menar gällande ditt hat mot lögner och stölder? Det är ju helt rimligt att känna avsky mot svek av alla de slag när det handlar om vuxna människor (och särskilt vuxna människors svek mot barn) men totalt orimligt att känna samma rödglödgade hat mot en omogen 11-årings lögner, stölder, bebisspråk och andra beteenden som med hjälp, stöd och utveckling förstås kommer att förändras, förbättras och till stora delar försvinna. 

    Om du själv utsatts för svek och haft en jobbig uppväxt som du sedan säger dig ha bearbetat i terapi och ändå inte kommit längre än att du förefaller ha för högt ställda förväntningar på en unge i familjen så är det ju förstås mycket olyckligt för er alla, men mest för det barn som ska leva med dig och dina känslor av irritation och olust att ens umgås med barnet. 

    Ja, ett varv till med psykologhjälp är säkert inte fel. 
  • Anonym (Känner sig felaktig)

    Självklart kan inte jag ändra på pojken. Pappan ser inte problematiken fullt ut med honom. Sen spelar det ingen som helst roll vad man säger eller gör, så beter sig fortfarande pojken som ett barn mellan 3 och 7 år. Det har jag mer eller mindre accepterat. Men jag vet inte hur jag ska hantera det hela. Det är skitsvårt att återberätta och förklara en sån här komplex relation...

  • Anonym (A)

    Tror du att det skulle bli lättare att hantera honom om du började tänka på honom som en fem, sex-åring? Man kan ju bli lurad av hans yttre och tycka att han borde klara mer, men känslomässigt låter han som ett barn i övre förskoleåldern och det är kanske så du behöver se honom för att stå ut.

    Eller så flyttar ni isär.

  • Anonym (Känner sig felaktig)
    Anonym (A) skrev 2021-09-25 10:37:38 följande:

    Tror du att det skulle bli lättare att hantera honom om du började tänka på honom som en fem, sex-åring? Man kan ju bli lurad av hans yttre och tycka att han borde klara mer, men känslomässigt låter han som ett barn i övre förskoleåldern och det är kanske så du behöver se honom för att stå ut.

    Eller så flyttar ni isär.


    Det är det jag försöker. Se honom som en 5 åring, men det är svårt. Speciellt när jag har ett eget barn i samma ålder (11 år).

    Förstår att det är jag som ska anpassa mig och hantera situationen, men det är så mycket annat också runtomkring som drar ner orken och energin.
  • hammarhajen

    Låter som en tuff situation, men jättebra att du söker lösningar på hur du kan tänka och förhålla dig!

    Har du och pojken helt egen tid? Kan vara bra om ni får fler positiva upplevelser av varandra och kanske enklare om det inte finns andra barn med då som stjäl fokus. Kanske du kan ta med bara honom på bio en kväll eller något sådant. 

    Ser mamman problematiken? Skolan?

  • Norrländskan123

    Säger som ovan. Ta och hitta på något bara ni två. Vad gillar han att göra? Försök visa intresse av hans intressen fast du inte är intresserad. Barn känner av direkt då det är något som inte står rätt till och tenderar att ?gå en på nerverna? då. Han kanske har ett stort behov av uppmärksamhet.

  • Miss Skywalker

    Fast som vanligt när det är problem i bonusfamiljer är de vuxnas syn på uppfostran som är problemet här. Pappan och mamman ser inte problemet med att han beter sig som han gör medan du har uppfostrat dina barn annorlunda.

    Separera varannan vecka eller byt till en man som har samma syn på uppfostran.

  • Anonym (A 2)
    Anonym (Birgit) skrev 2021-09-25 10:12:16 följande:
    Du kan inte ändra på pojken.Antingen du accepterar situationen,pratar med barnets föräldrar för ev .hjälp för deras barn eller har eget boende där du slipper den här svåra situationen för dig.
    Instämmer
  • Fiona M
    Anonym (Känner sig felaktig) skrev 2021-09-25 10:49:07 följande:

    Förstår att det är jag som ska anpassa mig och hantera situationen, men det är så mycket annat också runtomkring som drar ner orken och energin.


    Ändra på det runtomkring så du får mer ork och energi.
  • Anonym (pull)

    Såå trött på att läsa Pope Joan och hans kommentarer om att barn alltid är stackarna och inte kan hjälpa att de är sådana. Alltid bonusföräldern som är boven i dramat. Undrar verkligen vad för slags ungar du har, då du har så jobbiga kommentarer hela tiden !?

  • Anonym (tänkt på)

    Har du tänkt på varför han gör så?

    Inte bara vad du tycker om det?

  • Anonym (tänkt på)
    Anonym (pull) skrev 2021-10-12 17:07:03 följande:

    Såå trött på att läsa Pope Joan och hans kommentarer om att barn alltid är stackarna och inte kan hjälpa att de är sådana. Alltid bonusföräldern som är boven i dramat. Undrar verkligen vad för slags ungar du har, då du har så jobbiga kommentarer hela tiden !?


    Ungar, följt av agressivitet, kanske du ska undra.
  • Anonym (Fråga honom)

    Jag är lärare, när jag inte fungerar med en elev (alltså inte riktigt hittar relationen), brukar jag prata med eleven om det.

    ?Jag känner inte riktigt att det här fungerar, jag upplever att du ofta känner dig (fyll i hur du tolkar situationen). Jag vill gärna att detta ska fungera, men känner att jag har slut på idéer. Kan du hjälpa mig med förslag hur vi ska trivas ihop? Eller har jag kanske till och med tolkat dig fel??

    Lyssna in och ställ frågor där du leder barnet till att svara konkreta grejer barnet vill ändra. Hos mig i skolan är det allt från ?ha grejerna i din sal?, ?få låna penna?, ?låt mig vara arg färdigt, vänta fem minuter sen prata om det osv?.

    Ofta kan de bli rätt kloka i sina förslag och helt plötsligt delar man ansvaret för relationen tillsammans. Jag bjöd ju till och ändrade detta, ska vi göra så behöver du upprätthålla din del osv.

    Kan det vara så att det blir konfrontativt när han ljuger? Är det lättare att säga det i en annan situation eller formulerat sätt? Läs på om lågaffektivt bemötande. Undvik att dra upp felen när syskon eller dina barn lyssnar, det är jobbigt för barnet. Då riskerar ni dessutom bägge två att tappa ansiktet. Är det bara ni försvinner prestigen?

  • smulpaj01
    Anonym (Fråga honom) skrev 2021-10-12 17:52:21 följande:

    Jag är lärare, när jag inte fungerar med en elev (alltså inte riktigt hittar relationen), brukar jag prata med eleven om det.

    ?Jag känner inte riktigt att det här fungerar, jag upplever att du ofta känner dig (fyll i hur du tolkar situationen). Jag vill gärna att detta ska fungera, men känner att jag har slut på idéer. Kan du hjälpa mig med förslag hur vi ska trivas ihop? Eller har jag kanske till och med tolkat dig fel??

    Lyssna in och ställ frågor där du leder barnet till att svara konkreta grejer barnet vill ändra. Hos mig i skolan är det allt från ?ha grejerna i din sal?, ?få låna penna?, ?låt mig vara arg färdigt, vänta fem minuter sen prata om det osv?.

    Ofta kan de bli rätt kloka i sina förslag och helt plötsligt delar man ansvaret för relationen tillsammans. Jag bjöd ju till och ändrade detta, ska vi göra så behöver du upprätthålla din del osv.

    Kan det vara så att det blir konfrontativt när han ljuger? Är det lättare att säga det i en annan situation eller formulerat sätt? Läs på om lågaffektivt bemötande. Undvik att dra upp felen när syskon eller dina barn lyssnar, det är jobbigt för barnet. Då riskerar ni dessutom bägge två att tappa ansiktet. Är det bara ni försvinner prestigen?


    Fint och klokt skrivet :)
  • Anonym (Jannica)
    Anonym (Känner sig felaktig) skrev 2021-09-25 10:06:02 följande:

    Bonusbarn!

    Börjar med lite grund om mig själv.

    Jag är äldst av en stor syskonskara. Har vuxit upp med mycket ansvar och alkoholiserade föräldrar. Har bearbetat mina "demoner" med psykolog, gruppsamtal etc i sammanlagt 2 år.

    En del bagage kommer alltid finnas kvar, medan det mesta är släppt/bearbetat.

    Jag hatar när folk ljuger för mig. Jag hatar när någon stjäl saker etc.

    Mina egna barn har sedan tidig ålder lärt sig att man för sig med sanningen och man frågar om man vill ha något.

    Lever sedan ca 1,5 år sedan i en relation där vi inte har gemensamma barn, däremot har vi båda barn sedan tidigare relationer.

    Min sambos yngsta barn, 11 år, kommer jag inte alls överens med.

    Han ljuger en rakt i ansiktet jämt, flera gånger om dagen.

    Han stjäl av alla i hushållet, och förnekar in i det sista, varje gång.

    Han pratar "bäbis språk" och avbryter samtal och diskussioner, för att tex berätta att han sladdade med cykeln förra veckan.

    Han förstör saker i hemmet, klipper sönder, repar, rotar.

    Jag anar att han har någon diagnos till följad av för tidigt född och komplikationer med kroppen som krävde mycket läkarvård första 1-2 åren i hans liv, men föräldrarna anser inte att det är något större fel på honom.

    Han kan inte umgås med jämnåriga utan hänger mest med barn som är 2-4 år yngre. Han visar inte empati eller förståelse för någon annans känslor, vuxen som barn.

    Min situation nu är ohållbar. Och jag måste, för att få allt att hålla, komma vidare i relationen till bonusbarnet.

    Hur ska jag göra för att får det att fungera? Utan att jag ska känna irritation, lust att inte umgås med barnet eller sambo vv när han är här, acceptera och orka jobba på detta?

    Är det psykolog/terapi/kurator för min egen skull som gäller?

    Tacksam för all återkoppling ?


    Var nog med att poängtera för din sambo att du inte vill ha huvudansvaret för hans barn. Att han är den som får ta det största ansvaret!!


    O du har ingen skyldighet att göra det eller att älska barnet som ditt eget.


    Ge honom det han behöver, det basala. Mat, rena kläder, kanske skjuts o dyl. Mer än så är du inte SKYLDIG att göra för ngn annans barn. Oavsett om ni bor i samma familj eller ej. Ta inte på dig för mkt gällande hans barn. 

  • Anonym (tänkt på)

    Ärlig, hur många är ni, och kan ni kanske tänka att det faktiskt inte fungerar att få allt, att bara börja om, att få vara med en man igen och att det fan kostar för mycket, för alla inblandade.

    Inget fel med allas er önskan, men liksom man kan inte få allt här i livet, och ni är så många som har detta problem, kan ni kanske bara snudda vid tanken att det inte går att bara göra det man känner och tänka att allt annat ska falla på plats, snälla någonstans därinne måste ni väl se det.

    Sen, menar inget illa för jag förstår att ni inte heller gör det, menar illa, så drar ni era, andras barn genom soppan som ni inte ens själva har kotroll över och sen undrar ni varför det är kaos, jag menar kom igen.

    Och vilket kaos ni vuxna skapar för barnen, hoppas ni har en bra präst att bikta er för.

    Bara sluta. Mest sluta klaga som ett barn som inte vann på tivoli.

Svar på tråden Har ingen relation med Bonusbarnet