• Anonym (Z)

    Någon som äter Elvanse?

    Någon här som äter Elvanse?

    Vill ni berätta hur den hjälper er/hur den får er att må?

    Har ni mycket biverkningar?

  • Svar på tråden Någon som äter Elvanse?
  • Anonym (Lisdex)

    Jag har använt det, men fick bryta eftersom ångesten när den går/ gick ur blev för påtaglig. Hade 30 mg och blev lite euforisk, mer empatisk och lite mer styrslad. Jag kände tydligt när den var på väg ur och fick en olidlig ångestkänsla och tankar på att köra av vägen. Har även ordinerats snabbverkande attentin och där var ångesten ännu värre. Jag har ingen psykisk ohälsa i grunden utöver min funktionsvariation, adhd. Jag är en glad, sprallig samt högpresterande individ med ett arbete som kräver stort fokus, struktur och planering. Jag jobbar med myndighetsutövning och har en 180 hp kandidat med ytterligare tillägg av juridisk högskolepoäng.

    Min upplevelse var att läkemedlet bokstavligen barskrapade mig på dopamin och jag var aldrig intresserad av mer läkemedel (ssri) för att stävja biverkningarna. Det tog ett tag att återhämta mig från de 6 månaderna jag medicinerades. Jag får istället jobba lite extra med de områden jag fungerar lite sämre inom och nu är jag tillbaka till mitt högpresterande jag igen.

    Obs, det här är enbart min upplevelse och mentylfendidat kanske hade fungerat bättre men väljer att avstå kemikalier.

  • Anonym (Son)

    Min son äter 50 mg. Han säger att livet känns en aning tråkigare med medicinen och att han blir mer dämpad. Men det är ju lite av poängen. Livet är utan medicin lite FÖR roligt och uppspelt.

    Inga biverkningar och ingen större skillnad i känsla och beteende när vi tar paus i medicinen.

  • Törstiga tuppen

    Den enda ADHDmedicin som inte gett mig hjärtklappning. Den gör mig fokuserad men får tomhetskänsla när den går ur kroppen. Jag får dessutom blåsor i munnen så jag äter den sporadiskt vid nödvändiga tillfällen som kurser och långa möten.

  • Anonym (Fy)

    Värsta medicinen jag har testat. Funkar några timmar och sen brutal ångest resten av dagen och total sömnlöshet natten efter jag tagit den. Börjar tvivla starkt på att jag har adhd, eftersom all sån medicin ger mig ångest.  

  • Anonym (Fy)

    Kan tillägga, som någon skrev om tidigare i tråden att jag också har en högskoleutbildning med kandidatexamen. Läste den utan någon medicin mot min ADHD alls, så därför tvivlar jag på att min diagnos är korrekt.

  • Kråksången

    Den fungerar hyfsat. Har 50mg just nu, är under insättning.

    Blir mer avstängd, vilket känns konstigt då jag är van vid hundra tankar per minut.

    Skumt att kunna koncentrera sig på en enda tanke, vet inte hur jag ska förklara det bättre.

    Ingen ångest under dagen, men på kvällen när den går ur så får jag det.

  • Anonym (Z)
    Kråksången skrev 2021-09-25 17:34:51 följande:

    Den fungerar hyfsat. Har 50mg just nu, är under insättning.

    Blir mer avstängd, vilket känns konstigt då jag är van vid hundra tankar per minut.

    Skumt att kunna koncentrera sig på en enda tanke, vet inte hur jag ska förklara det bättre.

    Ingen ångest under dagen, men på kvällen när den går ur så får jag det.


    Har du ätit den länge?

    Vad gör du när du får ångest då? Tar du nåt för det då?
  • Kråksången
    Anonym (Z) skrev 2021-09-25 17:36:13 följande:

    Har du ätit den länge?

    Vad gör du när du får ångest då? Tar du nåt för det då?


    Är inne på andra månaden nu, så nej har inte ätit den länge.

    Jag brukar ta en dusch på kvällen, en kopp te och sen bädda ner mig i sängen när det är någon timme kvar till läggdags. Allt för att varva ner och slappna av.

    Har hört att melatonin ska fungera rätt bra för de som går på elvanse, men gjorde ingen skillnad för min del.
  • Anonym (Z)
    Kråksången skrev 2021-09-25 19:54:49 följande:

    Är inne på andra månaden nu, så nej har inte ätit den länge.

    Jag brukar ta en dusch på kvällen, en kopp te och sen bädda ner mig i sängen när det är någon timme kvar till läggdags. Allt för att varva ner och slappna av.

    Har hört att melatonin ska fungera rätt bra för de som går på elvanse, men gjorde ingen skillnad för min del.


    Äter du den för adhd?
  • Kråksången
    Anonym (Z) skrev 2021-09-25 20:49:55 följande:

    Äter du den för adhd?


    Ja det är för adhd jag fått den utskriven.

    Fick den förvånande nog som första medicin mot detta.

    I vanliga fall brukar man behöva gå igenom Concerta osv först.
  • Kråksången
    Anonym (Z) skrev 2021-09-25 15:45:59 följande:

    Någon här som äter Elvanse?

    Vill ni berätta hur den hjälper er/hur den får er att må?

    Har ni mycket biverkningar?


    En fråga tillbaka, varför undrar du?

    Ska du börja med medicinering av elvanse, eller bara undrar du generellt?
  • Anonym (1234)

    Min man åt den, frågar du han så var den nog fantastisk men frågar du mig så gjorde den honom känslokall, mer aggressiv pch lättretlig, tappade både sexlusten och potensen

  • Anonym (Z)
    Kråksången skrev 2021-09-25 22:35:43 följande:

    En fråga tillbaka, varför undrar du?

    Ska du börja med medicinering av elvanse, eller bara undrar du generellt?


    Ska ev börja med men hoppas få den först då den verkar mildare på nåt sätt än Ritalin/concerta
  • Törstiga tuppen
    Anonym (Z) skrev 2021-09-26 08:00:13 följande:
    Ska ev börja med men hoppas få den först då den verkar mildare på nåt sätt än Ritalin/concerta
    Normalt får man elvans om man inte fått bra resultat med strattera, concerta eller Ritalin. Den är inte mildare.
Svar på tråden Någon som äter Elvanse?