• Sominget

    Hur mycket pengar lägger ni på barnkläder?

    Hej, som rubriken lyder, hur mycket pengar ligger ni på barnkläder i månaden?

    Vi lägger cirka 1500 kr/2 barn. Känns det inte dyrt? Handlar för det mesta nytt, ibland begagnat. Sen tycker jag barnkläder är rätt kul att shoppa ????

  • Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på barnkläder?
  • Aliona

    Vi köper en ny overall, ett nytt regnställ och nya vinterskor och sommarskor varje år. I princip allt annat köper vi begagnat och vi lagar när det går sönder. Det blir uppskattningsvis 300 kr i månaden.

  • Anonym (E)

    Har ett barn som går i fsk, ska just gå in på nästa storlek. Har just köpt in pyjamaser och "dagkläder" och det behövs lite till sen, skor och sånt, köpte också en vinteroverall begagnat. Allt som allt kommer det landa på under 4000:- sammanlagt, och sen kanske man måste komplettera med nåt enstaka par byxor efter ett tag. Det är kläder som bör räcka för ett års användning ungefär.

  • Tvillingarna14

    Har två barn. På ett år blir det nog 12 000kr om man räknar in skor. Båda är busiga och livliga, vilket betyder slitage de luxe. Köper kläder från Zara, Lindex, HM blandat med några plagg från Mini Rodini.

  • Anonym (Begagnat)

    Vi ärver en hel del. Har nog köpt för ca 1000 kr till 9-åringen i år (3 par skor, skolavslutningskläder mm) och behöver köpa en halsduk till vintern.

    Förskolebarnet fick nya regnkläder nu, badkläder i somras och vinterjacka(40 kr begagnad) tot ca 1500 i år. Behöver nog vinterskor också.

  • Anonym (Smålänning)
    Sominget skrev 2021-09-25 23:02:37 följande:

    Hej, som rubriken lyder, hur mycket pengar ligger ni på barnkläder i månaden?

    Vi lägger cirka 1500 kr/2 barn. Känns det inte dyrt? Handlar för det mesta nytt, ibland begagnat. Sen tycker jag barnkläder är rätt kul att shoppa ????


    Jo, i mina öron låter det mycket med 1500 i månaden. Jag har ett barn i förskoleåldern, så samma storlek räcker ca ett år. Jag lägger nog 1500-2000 _per år_ för innekläder, och då har vi oftast i mesta laget. Sen blir det ytterligare 1500 för ytterkläder till höst/vinter. Kanske en 500 till för skor. Vad blir det?... Om jag räknar högt, 400 kr/månad. Men då är nästan allt begagnat, och jag lägger en del tid på att leta bästa pris/prestanda. Det är en hobby och passar inte för alla.

    Det beror iofs lite på vad barnen har för ålder. Är de i yngre tonåren så kan ju "rätt jeans" kosta 700 kr bara det, och begagnatmarknaden är mindre.
  • Anonym (Htr)

    Beror ju på barnets ålder såklart om de inte växer ut kläderna ellerhar sönder dem så behövs ju inte nya kläder. De flesta kläder mina barn har är ärvda så jag snittar nog på 50 spänn i månaden på kläder per barn. Sen blir de så klart dyrare när de blir äldre och det blir viktigare med sånt men det är borträknat

  • Anonym (Varierar)

    Det är väldigt olika från månad till månad. En månad kanske jag köper nya skalkläder för 1400 kr och skor för 500 kr medan jag inte köper något alls kommande månad. Jag köper endast vid behov och då rejäla kvalitetskläder och skor. Har ett barn på 2 år.

  • Sominget

    Oj vad ni är duktiga och kan hålla nere era kostnader. Jag köper alltid kläder på rea och köper i förväg men jag menar bara skalkläder på rea har kostat ca 800 kr och overall typ samma summa. Ytterkläder köper jag alltid nytt liksom skor (skor är så dyrt?!) Sen köper jag mer och mer innekläder nytt framför begagnat då jag tänker att det blir lättare att ärva men blir ändå dyrt i längden. Är det bara jag som tycker att det känns som som det ständugt tillkommer saker som behövs? Sedan kan jag inte motstå reoer heller.

  • Räkan77
    Sominget skrev 2021-09-26 06:38:38 följande:

    Oj vad ni är duktiga och kan hålla nere era kostnader. Jag köper alltid kläder på rea och köper i förväg men jag menar bara skalkläder på rea har kostat ca 800 kr och overall typ samma summa. Ytterkläder köper jag alltid nytt liksom skor (skor är så dyrt?!) Sen köper jag mer och mer innekläder nytt framför begagnat då jag tänker att det blir lättare att ärva men blir ändå dyrt i längden. Är det bara jag som tycker att det känns som som det ständugt tillkommer saker som behövs? Sedan kan jag inte motstå reoer heller.


    Det går att hitta ytterkläder begagnat också i fint skick så om du lägger lite tid på att leta så kan du spara mycket pengar.

    Om man har egen tvättmaskin behöver man egentligen inte så mycket kläder, upplever att vi alltid har haft för mycket kläder för jag inte heller har kunnat låta bli att köpa på rea. Så det bästa är ju att sluta köpa när det verkligen inte behövs. Köpa i förväg kan vara bra om man verkligen vet att det kommer att behövas, men ibland ändrar barnet preferenser och grejerna blir liggande.
  • Anonym (Qwerty)
    Sominget skrev 2021-09-25 23:02:37 följande:

    Hej, som rubriken lyder, hur mycket pengar ligger ni på barnkläder i månaden?

    Vi lägger cirka 1500 kr/2 barn. Känns det inte dyrt? Handlar för det mesta nytt, ibland begagnat. Sen tycker jag barnkläder är rätt kul att shoppa ????


    Det är mer än vad vi lägger i alla fall. Vi har tre barn som kommit ur värsta slitåldern - yngsta är 9 - och vi köper mycket begagnat /second hand, barnen kan ärva osv.

    Det vi lägger pengar på är vinterkläder, detta eftersom vi åker mycket skidor. Köper man kvalitet på rea /off season så blir det ändå inte jättedyrt och kläderna går sen i arv.
  • student2013

    Mellan 0-2000 kr.

    Åker till Ullared 2 gånger om året och köper kläder.

    Skor har vi köpt begagnat. Men nu börjar dottern bli så pass stor att hon sliter på skorna.

    Men på året blir det nog 6000-8000 kr.

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på barnkläder?