• Hyllemor

    Löparskor/gympaskor - små fötter!

    Vilket märke på gymnastikskor (gärna skor som fungerar att springa i) är bäst för vuxna med små fötter? 


    Jag har stl 33-34 i skor och väger 65 kg. Jag har provat de flesta märken hittills. De skor med bäst passform var Nike, men efter bara ett par månader så började de gå upp i sömmen vid tårna och dessutom försämrades passformen avsevärt. Nu har jag haft skorna under 6 månader och har under de senaste två månaderna först fått ont strax under fotknölen och nu har det utökats vid vissa punkter på insidan av benet, vilket strålar ända upp till låret längsmed ena foten. 


    Min gissning är att det är tyngden kontra barnskor som skapar problemen. Min mamma väger betydligt mycket mindre än jag, och har också en storlek mindre än jag i skor, men hon kan uppleva skillnad på flera olika märken om hon bara går upp ett par kilo i vikt.

    Om jag jämför med sommar/vinterskor så kan jag ofta också bara ha dessa under en halv säsong, innan de går sönder. Alltså, vilka märken ska man välja, som håller mer än i ett halvår?


     

  • Svar på tråden Löparskor/gympaskor - små fötter!
  • snedtak

    Löparskor brukar ju vara lite små i storlekarna så en damsko i storlek 35 kanske kan funka? Jag som brukar ha 35 måste ha 36:or på mina Asics. Är jättenöjd med dem i övrigt. 

  • cosinus

    Asics har som någon nämnt riktigt bra löparskor till barn. Vi började köpa det när barnen höll på med friidrott och de är outstanding.

    En kompis till dottern har ett par saucony som också ser bra ut, men det baserar jag enbart på hur de ser ut på mitt hallgolv så inte helt tillförlitligt :)

  • Hyllemor
    snedtak skrev 2021-09-26 13:57:46 följande:

    Löparskor brukar ju vara lite små i storlekarna så en damsko i storlek 35 kanske kan funka? Jag som brukar ha 35 måste ha 36:or på mina Asics. Är jättenöjd med dem i övrigt. 


    Jag har strl 33-34 i vanliga skor.
  • Hyllemor
    Gizmo skrev 2021-09-26 09:34:56 följande:

    Jag har storlek 33 - 35 och använder bara acis. 


    Tack för ditt tips! Jag ska prova Acis!
  • snedtak
    Hyllemor skrev 2021-09-27 01:18:34 följande:
    Jag har strl 33-34 i vanliga skor.
    Jag menade att 35:a på löparskor ofta är lika stora som en 34:a i "vanliga skor", så det kanske kan gå. Det värsta som kan hända om man provar är att de är för stora och så får man låta bli att köpa dem.
Svar på tråden Löparskor/gympaskor - små fötter!