• Anonym (TS)

Vilken är eran favorit Harry Potter bok?

Min är fenixorden eller fången från Azkaban. 

Känns som om Halvblodsprinsen är mest omtyckt, men nu är det upp till bevis. ;) 

• Svar på tråden Vilken är eran favorit Harry Potter bok?
  • Mrs Moneybags

Ettan har en viss charm tycker jag! När Harry får reda på att han är trollkarl och alla ugglorna kommer till huset med brev från Hogwarts. Det är en fin stämning i den boken. 

• Anonym (TS)
    Mrs Moneybags skrev 2021-09-27 09:53:43 följande:
    Ettan har en viss charm tycker jag! När Harry får reda på att han är trollkarl och alla ugglorna kommer till huset med brev från Hogwarts. Det är en fin stämning i den boken. 
    Anonym (Jo) skrev 2021-09-27 17:51:58 följande:
    Den första boken.
    Ni både tycker ettan är bäst, spännande. :)

• Aniiee

1: Fången från Azkaban
    2: Flammande bägaren
    3: De vises sten
    4: Fenixorden
    5: Halvblodsprinsen
    6: Dödsrelikerna
    7. hemligheternas kammare

Fråga igen nästa vecka, så får du säkert en annan ordning-
    Har du andra frågor?

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (Bnmlo)

Ingen. Avskyr Harry Potter

• Anonym (TS)
    Aniiee skrev 2021-09-27 18:57:23 följande:

Har du andra frågor?
    Varför ändras det veckovis?
    Samt vad tycker du om Jk Rowlings diverse kommentarer om HP? 
    Intressant att Dödsrelikerna är såpass långt ner. Själv ogillar starkt hur den boken är skriven. Jakten på horrokruxerna kunde liksom ha blivit en episk saga, tänk Sagan om ringen. 
  • Anonym (Hp)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-26 19:34:41 följande:

Min är fenixorden eller fången från Azkaban. 

Känns som om Halvblodsprinsen är mest omtyckt, men nu är det upp till bevis. ;) 

Den men balen. Flammande bägaren är det tror jag
  • Anonym (Hp)
    Anonym (Jo) skrev 2021-09-27 17:51:58 följande:

Den första boken.

Men den är väl trökig?
  • Aniiee
    Anonym (TS) skrev 2021-09-27 19:02:39 följande:
    Varför ändras det veckovis?
    Samt vad tycker du om Jk Rowlings diverse kommentarer om HP? 
    Intressant att Dödsrelikerna är såpass långt ner. Själv ogillar starkt hur den boken är skriven. Jakten på horrokruxerna kunde liksom ha blivit en episk saga, tänk Sagan om ringen. 
    Det beror lite vad jag är på för humör och vad jag så att säga är ute efter när jag tänker på/läser Harry Potter (och andra serie). Nu försökte jag vara rätt objektiv, men jag har dagar då jag vill ha lättsam och mysig läsning, och då hamnar De vises stem högst upp och Hemligheternas kammar som nr 2. Ibland vill jag ha mer av heroism och då hamnar Azkaban och Dödsrelikerna högst på listan. Ibland vill jag ha girlpower och då är det Flammande bägaren och Dödsrelikerna, och ibland vill jag bara gråta så Fenixordern, Halvblodsprinsen och Dödsrelikerna hamnar på topp

Jag har inte så mycket kolla på vad Rowling säger. Jag brukar inte bry mig alltför mycket om författare i sig, jag låter. deras verk stå på egna ben. Däremot har det ju blivit en del rabalder om henne i LGBT+kretsar, vilket är synd för jag vet att många i dessa kretsar ser Harry Potter som bland det viktigaste de läst i sin barndom.

Dödsrelikerna är faktiskt rätt tradig emellanåt.....
  • Aniiee
    Anonym (Hp) skrev 2021-09-27 19:05:59 följande:
    Den men balen. Flammande bägaren är det tror jag
    Stämmer.
  • Anonym (Hp4)

Fram till flammande bägaren tycker jag att böckerna blev bättre och bättre. Twisten i Azkabanboken m Scabbers tyckte jag var så häftig. Jag minns det så väl när jag läste den för första gången. Fenixorden är hyfsad, men slutet var en chock. Halvblodsprinsrn gillar jag inte alls och Dödsrelikerna är inte heller någon favorit.

• Aniiee

Här är en "hemlighet" om mig och Harry Potter förresten: Jag tvärvägrade att läsa den första boken när den kom. Några år senare blev jag sjuk (inget smittsamt) på en semesterresa och hade inget och läsa så jag tog mig ner till hotellobbbyn för jag hade sett att de hade ett par boksnurror. Det enda som fanns förutom dåliga deckare och harlequinromaner var Harry Potter och Fången från Azkaban (på engelska), så jag köpte den med tanken "whatever, jag får väl offra mig då." Så jag började faktiskt med Azkaban, inte med De vises sten.

• Anonym (TS)
    Aniiee skrev 2021-09-27 18:57:23 följande:

Har du andra frågor?
    Ja, varför tycker du HP-filmerna är dåliga?
    And please elaborate. Flört
  • Aniiee
    Anonym (TS) skrev 2021-09-28 22:55:24 följande:
    Ja, varför tycker du HP-filmerna är dåliga?
    And please elaborate. Flört
    Jag har bara ett svar på det: Harry Potter och Fenixorden.

Nej, men för attt göra just det, elaborate that is.... De skulle överhuvudtaget inte gjort film. De skulle ha gjort tv-serie. De skulle inte ha börjat innan böckerna var fördigskrivna. De skulle ha respekterat reglerna runt magi. De skulle inte ha totalt misshandlat Rons roll och värde. De skulle ha respekterat Dobbys och Winkys roller och värde. De skulle ha respekterat Hermiones mänsklighet. Massor med saker.

Se detta för mer utsvävningar på samma tema (vet inte om den kommer länka hela listan, men det är totalt 19 videor, 12? av dem om harry potter main series):

Svar på tråden Vilken är eran favorit Harry Potter bok?