• Litehärochdär

    medborgarskap, passansökan för min dotter

    Hej!

    Är det någon som har erfarenhet av att skaffa svenskt pass till minderårig (17 åring) som har bott utomlands i hela sitt liv. Mamman är svensk. Kommer det gå smidigt eller behöver personen i fråga ha bott i Sverige ett antal år?

  • Svar på tråden medborgarskap, passansökan för min dotter
  • FuckGoggleAskMe

    Ladda ner formulären du behöver fylla i, det frågas tex om senaste gångerna när barnet varit i Sverige på besök. Min son har aldrig bott i Sverige men är svensk medborgare och har förnyat sitt pass flera gånger, inga speciella problem. 

  • LFF
    Litehärochdär skrev 2021-09-27 07:37:57 följande:

    Hej!

    Är det någon som har erfarenhet av att skaffa svenskt pass till minderårig (17 åring) som har bott utomlands i hela sitt liv. Mamman är svensk. Kommer det gå smidigt eller behöver personen i fråga ha bott i Sverige ett antal år?


    Min lillebror har inte bott i Sverige sen han var 3,5 år. Han har svenskt medborgarskap (och kanadensiskt). När han behöver nytt pass åker han till konsulatet och fixar nytt pass. När han var yngre fick hans föräldrar (pappa svensk medborgare, mamma kanadensisk medborgare) skriva under, precis som för vilken minderårig som helst, att de båda var ok med att han fick nytt pass.
Svar på tråden medborgarskap, passansökan för min dotter