• Anonym (Amanda)

Vad ska jag göra?

Jag var vän med kvinna som jag nu har tagit avstånd till som utnyttjade mig och snacka skit bakom min rygg när jag alltid funnits där för henne.. iallafall våra barn är bästa kompisar. Hennes man berätta att hon vill lämna honom och han är helt förkrossad av att familjen ska splittras han berätta även att han misstänker henne för att vart otrogen mot han under många år.. grejen är att jag vet allt hon gjort mot han ett flertal gånger med otrohet osv. Det gör ont i hjärtat att se min dotters bästa väns pappa så ledsen och inte förstå varför hon vill lämna.. jag sitter ju på svaret han vill veta för att kunna gå vidare.. men jag vet inte om jag ska säga eller låta det vara bara.

• Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Anonym (L)

Jag hade berättat om otroheten. Du har ingen skyldighet att bevara hennes smutsiga hemligheter, särskilt inte när du inte ens är vän med henne längre.

• Anonym (K)

Jag skulle också berätta. Du har ingen skyldighet att vara lojal mot henne längre, men han förtjänar att få veta sanningen.

• Anonym (Amanda)

Jag håller med om att jag borde berätta men vill inte sätta mig i problem det är det jag grubblar på.

• Kexsmula

Det är inte din sak att berätta. Förstår att det känns svårt, men du kommer bara hamna i kläm om du säger något.

• Kexsmula

Det är inte din sak att berätta. Förstår att det känns svårt, men du kommer bara hamna i kläm om du säger något.

• Anonym (Berätta)

Du borde berätta, han har rätt att veta och du har ingen som helst skyldighet att bevara hennes hemligheter.

Hon behöver inte få veta att det kommer från dig. Om du vill minimera risken för det så berättar du anonymt, skicka ett brev t.ex. Det kan vara vem som helst i hennes eller den andre mannens närhet som har skrivit. Eller är det uppgifter som endast du rimligen kan veta?

Även om hon skulle misstänka att det kommer från dig, vad har du att förlora? Du förlorar ingen vänskap med henne i alla fall och barnen kan väl träffas när de är med pappan sedan. Då slipper du ju ha något med henne att göra sedan, du borde oavsett minimera ert umgänge för sådana giftiga personer behöver inte du i ditt liv.

• Anonym (Camilla)

Det är inte din skyldighet att berätta gör honom det hon sagt i förtroende till dig. Men?

Hur hade du velat haft det själv? Prata med väninnan och tala om för henne att du lider av att se hennes man vara ledsen och fundera. Säg till henne att du kommer att berätta för mannen vad hon gjort och att hon får stå för sitt handlande. Då behöver ingen av er gå runt och gissa eller bara rätt för avslöjandet. Raka rör här. Vänninan kan ju inte hänga dig för något hon gjort. Barnen ska alltid hållas utanför sådana smutsraskaffärer.

• Anonym (R A)
    Anonym (Amanda) skrev 2021-09-28 17:59:21 följande:

Jag var vän med kvinna som jag nu har tagit avstånd till som utnyttjade mig och snacka skit bakom min rygg när jag alltid funnits där för henne.. iallafall våra barn är bästa kompisar. Hennes man berätta att hon vill lämna honom och han är helt förkrossad av att familjen ska splittras han berätta även att han misstänker henne för att vart otrogen mot han under många år.. grejen är att jag vet allt hon gjort mot han ett flertal gånger med otrohet osv. Det gör ont i hjärtat att se min dotters bästa väns pappa så ledsen och inte förstå varför hon vill lämna.. jag sitter ju på svaret han vill veta för att kunna gå vidare.. men jag vet inte om jag ska säga eller låta det vara bara.

Det här skulle du ha berättat för länge sedan. Förstår inte varför du har dragit ut på det när du vetat om att hon varit otrogen mot honom.

Vänd på det istället, om din man hade varit otrogen hade du själv inte viljat veta det?

Andra runt omkring dig vet det men inte du själv.
  • Anonym (jaha)
    Kexsmula skrev 2021-09-29 01:16:09 följande:

Vadå inte din sak... hon har ingen skyldighet att bevara hennes smutsiga hemligheter.  Om TS känner att hon vill hjälpa en annan människa så är det helt ok att berätta.
Svar på tråden Vad ska jag göra?