• Anonym (Tröttis)

Spara tid och ork, tips på storkok och matprepp som känns nylagat

Jag har psykisk problematik och orkeslöshet, en sak som underlättar vardagen mycket är att laga mycket mat åt gången och ha matlådor. Men personen jag lever med är inte så glad i det utan vill helst äta nylagat.

Har ni några tips på något som går att förbereda mycket i förväg och bara typ steka upp eller nåt varje dag.

Eller något annat alternativ som sparar tid och ork.

En sak jag kommit på själv är att laga jättemycket sås och frysa in i lagom storlekar ta upp dagen innan och sen ugnsbakad fisk.

Men inspirationen börjar tryta nu.

Snälla hjälp

Och kommentarer om den andra personen undanbedes, den är också inte helt frisk och jag får mycket stöd med annat, mer än man kan begära.

Jag vill ha konstruktiva tips om matlagningen, ingenting annat.

• Svar på tråden Spara tid och ork, tips på storkok och matprepp som känns nylagat
  • AnnaZL

Att steka en köttbit, typ biff eller kotlett går snabbt, går att ångkoka gröbsaker samtidigt och fylla ut med bröd om det behövs.

Pizzakit med färdigriven ost är bara att rulla ut och 10 min i ugnen.

• Aliona

Jag är som din sambo, vill inte heller så gärna äta rester, så vi satsar på supersnabb mat istället. Typ koka ris, steka en bit lax och koka frysta bönor går snabbt. Likaså chili con carne med vita bönor i tomatsås, en bit chorizo, paprika och lök. Renskav kan man ha i frysen och få klart på 10 min. Pasta med sås på tonfisk, capris och crème fraishe. Linssoppa (röda linser, lök, morot, tomatkonserver och tabasco). Tortilla med antingen kidneybönor eller köttfärs. En hel grillad kyckling räcker två dagar om ni äter filéerna ena dagen och resten andra dagen antingen i pastasås, kycklingsallad eller tacos/pitabröd. Pizza kan man göra hyffsat nyttigt och gotl med kit och pålägg efter smak. Tomatsoppa och grillad macka. Matig omelett. Fiskgratäng kan man bli klar med på ett kick genom att slänga i torskfiléer i en form, hälla på crème fraishe blandat med curry och riven ost (kan du ha i frysen och ta fram efter behov). Släng i lite frysta skalade räkor om du vill.

Annars skulle jag satsa på mat som blir godare når de stått någon dag som mustiga grytor och lassagne.

Till sist smakar fryst köttfärssås, pannbiff och köttbullar som nylagat när man micrar det. Laga bara pastan/potatisen färsk.

• Anonym (Jenny)

Jag har själv svårt för särskilt vissa grönsaker, som morötter, potatis och squash, efter att de har varit frysta. Andra, som selleri, paprika, ärtor och lök, är jag helt ok med. 

Vad jag gör med grytor och soppor är att jag fryser in innan jag lägger i de ingredienser jag inte tycker klarar av infrysningen och sedan lägger jag i färska och kokar dem när vi ska äta dem.

Om du gillar puréade (är det ett ord?) soppor så kan du frysa in dem innan du späder ut dem så att de tar mindre plats.

Ett annat tips är att titta på lite tåligare typer av sallader: bönsallader, kålsallader eller med rotfrukter som håller sig fräscha upp till en vecka. Gör en jättesats (med hjälp av en matprocessor) och ät sedan hela veckan.

Personligen tycker jag att quinoa, råris och matvete håller sig bättre för en extra uppvärmning än tex potatis, vitt ris och pasta.

• Tow2Mater

Räkmackor - koka några ägg, tina frysta små salladräkor i vatten och lägg på macka med majonäs, de skivade äggen, tomat/sallad/gurka.

• Anonym (Jossan)

En till hör med liknande bekymmer. Vi löste det med att köpa en crock pot(slow cocker) som blev våran räddare i vardagen. Lagar då grytor och pulled pork/chicken. Jag brukar göra på två viss beroende på hur jag orkar. Vi slänger i det vi vill ha i grytan tex en köttgryta liknande kalops. Köttfärsås, pulled pork.

Alternativ ett gör jag ordning på kvällen innan lägger i alla ingredienser ibytan och ställer i kylskåpet, på morgonen lyfter jag ut grytan och sätter i den i maskinen och startar den. Sen får grytan stå på låg värme i 8-10h. Långsamkokare på låg temperatur. Då är grytan färdig lagom till middagen. Kokar därefter ris/pasta/potatis till bara när vi ska äta.

Eller alternativ 2 så slänger jag i allt i grytan på morgonen och startar den då sen liknande process som alt 1.

Finns hur mycket olika recept som helst på mat i crock poten. Är dock inte jättepopular i Sverige än men i usa är den jätte populär och lätt att hitta recept därifrån om man vill prova något nytt. Brukar ha något sånt recept och sen anpassa efter vad vi tycker om/har hemma. Går att slänga i nästan i princip allting och ibland tar vi bara vad vi har hemma för stunden.

• Anonym (Matvraket)

Ärtsoppa, köttfärssås och köttgrytor passar fint för storkok, frys in i portioner och koka potatis, ris eller pasta till, och servera sallad. Ärtsoppan kan man äta med bröd om man tycker det blir för klent.

Pannbiff och köttbullar funkar i alla fall halvbra. Stek dom lite i underkant och frys, tina sen och stek färdigt. Köttbullar kan man frysa styckvis på till exempel en skärbräda först och sen lägga i en burk eller påse. Då klistrar dom inte ihop och man kan ta fram så många man vill senare.

Lasagne kan funka också. Gör i mindre formar och frys in.

Svar på tråden Spara tid och ork, tips på storkok och matprepp som känns nylagat