• Anonym (Paula)

    Bedövning under förlossning

    Ska föda barn när som helst... och jag har verkligen svårt att hantera utdrivningsskedet. Fött två barn tidigare.

    Vill dö bara jag tänker på det och klarar knappt av det pga den enorma sveda det innebär.

    Kan man bedöva där på något sätt (förutom varma handdukar o sånt?) för att ta bort så mycket smärta som möjligt?

    Sist jag födde barn tyckte jag att de frågade om det men minns inte riktigt vad de sa för var så upptagen av att få ut ungen.

  • Svar på tråden Bedövning under förlossning
  • Anonym (M)

    Japp, pudendusblockad (PDB), injiceras på vardera sida i underlivet och blockerar pudendusnerven på höger resp. vänster sida. Det tar inte bort smärtan helt som epidural kan göra vid värkarna, däremot ska den brännande känslan inte finnas där. Du kan också be om EDA vid utdrivningen, men kan göra det svårt att känna krystvärkarna om du är orolig för det. Annars ska det ge god smärtlindring även i krystfasen.

  • Anonym (Paula)
    Anonym (M) skrev 2021-09-28 22:12:07 följande:

    Japp, pudendusblockad (PDB), injiceras på vardera sida i underlivet och blockerar pudendusnerven på höger resp. vänster sida. Det tar inte bort smärtan helt som epidural kan göra vid värkarna, däremot ska den brännande känslan inte finnas där. Du kan också be om EDA vid utdrivningen, men kan göra det svårt att känna krystvärkarna om du är orolig för det. Annars ska det ge god smärtlindring även i krystfasen.


    Tack för tipset!! Har du provat det? Har testat eda också - superskönt. Gjorde ju förlossningen smärtfri förutom i slutet då. Har dock svårare för det där brännande när ungen ska ut än själva värkarna egentligen. Tänkte köra lustgas. Ska nog be om den där PDB för att slippa det där värsta *kommer jag spricka Nordpolen till Antarktis nu* ungefär.. ryser bara vid tanken!!
  • Kexsmula
    Anonym (Paula) skrev 2021-09-28 22:48:42 följande:

    Tack för tipset!! Har du provat det? Har testat eda också - superskönt. Gjorde ju förlossningen smärtfri förutom i slutet då. Har dock svårare för det där brännande när ungen ska ut än själva värkarna egentligen. Tänkte köra lustgas. Ska nog be om den där PDB för att slippa det där värsta *kommer jag spricka Nordpolen till Antarktis nu* ungefär.. ryser bara vid tanken!!


    Shit! När jag läser sånt är jag så himla glad att jag valde att föda med KS.
  • Anonym (Paula)
    Kexsmula skrev 2021-09-28 23:02:21 följande:

    Shit! När jag läser sånt är jag så himla glad att jag valde att föda med KS.


    Jaa alltså ... Det känns ungefär som att du på riktigt håller på att trycka ut du vet en sån här jordglob med lampa inuti som barn har, att hela den ska få plats mellan benen. Du har inget val när det kommer och det känns som ett mellanting mellan att skita ner sig och att någon drar upp där nere från precis alla håll. Smärtan är outhärdlig. Klarar typ inte en till sån omgång alltså ..!! Nej alltså tack för att det verkar finnas alternativ för bedövning!
  • Anonym (Olika)

    Tänk så olika det kan vara. Det var typ det minsta jag brydde mig om. Visst kändes det, men det var så mkt annat med värkar och stök omkring ( blev bråttom för mig att klämma ut barnet, hade dessutom inga krystvärkar).

    Tyckte snarare att det var obehagligare efteråt när de kämpade för att få ut moderkakan. Lustgasen var min bästa vän!

  • Kråkungen
    Kexsmula skrev 2021-09-28 23:02:21 följande:
    Shit! När jag läser sånt är jag så himla glad att jag valde att föda med KS.
    Anonym (Paula) skrev 2021-09-28 23:10:11 följande:
    Jaa alltså ... Det känns ungefär som att du på riktigt håller på att trycka ut du vet en sån här jordglob med lampa inuti som barn har, att hela den ska få plats mellan benen. Du har inget val när det kommer och det känns som ett mellanting mellan att skita ner sig och att någon drar upp där nere från precis alla håll. Smärtan är outhärdlig. Klarar typ inte en till sån omgång alltså ..!! Nej alltså tack för att det verkar finnas alternativ för bedövning!
    Fast alltså...hur man upplever det där är ju jätteindividuellt. Jag födde alla mina fyra ungar utan någon smärtlindring öht, och det är det mest fantastiska jag varit med om i hela mitt liv. Hade jag kunnat hade jag gärna varit gravid och fött barn resten av livet Glad

    Obs! Jag menar inte på något sätt att förringa den upplevelse som någon annan har, jag vill bara påpeka att det är olika Glad

    Jag önskar dig all lycka till, TS, och hoppas du får en lite uthärdligare förlossning den här gången! Hjärta
  • Anonym (Kolja)
    Kexsmula skrev 2021-09-28 23:02:21 följande:
    Shit! När jag läser sånt är jag så himla glad att jag valde att föda med KS.
    Jag med! All respekt till dom som går igenom det dock. Alla är vi olika. :) 
  • Kexsmula
    Anonym (Kolja) skrev 2021-09-29 05:33:59 följande:

    Jag med! All respekt till dom som går igenom det dock. Alla är vi olika. :) 


    Ja, jag dissar verkligen inte de som väljer att föda vaginalt. Hoppas ingen trodde det.
  • Anonym (M)
    Anonym (Paula) skrev 2021-09-28 22:48:42 följande:

    Tack för tipset!! Har du provat det? Har testat eda också - superskönt. Gjorde ju förlossningen smärtfri förutom i slutet då. Har dock svårare för det där brännande när ungen ska ut än själva värkarna egentligen. Tänkte köra lustgas. Ska nog be om den där PDB för att slippa det där värsta *kommer jag spricka Nordpolen till Antarktis nu* ungefär.. ryser bara vid tanken!!


    Har inte provat någon smärtlindring men denna (tredje) gången blir det EDA och PDB. Det låter som att PDB är det du letar efter, var tydlig med att du vill ha det så de hinner lägga den. Som tur är är det BM som gör det så det är ingen väntetid.

    Du behöver inte oroa dig för större bristningar som omföderska! De får guida dig genom krystandet om det behövs. Under senaste förlossningen krystade jag i 5 min, kändes ändå efteråt som att jag inte alls hade fött barn. Uppdatera gärna vad du tyckte, har också stundande förlossning och är nyfiken på effekten!
  • Anonym (M)
    Kexsmula skrev 2021-09-29 07:55:40 följande:

    Ja, jag dissar verkligen inte de som väljer att föda vaginalt. Hoppas ingen trodde det.


    Jag är glad att jag slapp KS, tycker det verkar skitläskigt, haha. Skönt när man kunnat få som man önskat i alla fall.
Svar på tråden Bedövning under förlossning