Anonym (Paula) skrev 2021-09-28 23:10:11 följande:
Jaa alltså ... Det känns ungefär som att du på riktigt håller på att trycka ut du vet en sån här jordglob med lampa inuti som barn har, att hela den ska få plats mellan benen. Du har inget val när det kommer och det känns som ett mellanting mellan att skita ner sig och att någon drar upp där nere från precis alla håll. Smärtan är outhärdlig. Klarar typ inte en till sån omgång alltså ..!! Nej alltså tack för att det verkar finnas alternativ för bedövning!
Det där är subjektivt. Utdrivningsskedet var för mig det minst smärtsamma. Med båda barnen. Kände ett tryck men inget brännande. Mer kämpigt än smärtsamt. Typ som ett träningspass gånger 100. Vilket var märkligt eftersom jag länge haft problem med smärta vid samlag och gynekologbesök.
Vill bara poängtera att det verkligen är olika för alla eftersom det kan finnas många förstagångsföderskor som läser detta och känner (så som jag gjorde) oro att föda vaginalt.
Vet en väninna som fick bedövningsspray vid mellangården när hon krystade. Sånt där de sprayar på när man sys. Hon tyckte det var kanon då setförlust henne tog bort en brännande känsla. Vet inte vad den hette men du kan ju komma det med din barnmorska?