• Anonym (Paula)

Bedövning under förlossning

Ska föda barn när som helst... och jag har verkligen svårt att hantera utdrivningsskedet. Fött två barn tidigare.

Vill dö bara jag tänker på det och klarar knappt av det pga den enorma sveda det innebär.

Kan man bedöva där på något sätt (förutom varma handdukar o sånt?) för att ta bort så mycket smärta som möjligt?

Sist jag födde barn tyckte jag att de frågade om det men minns inte riktigt vad de sa för var så upptagen av att få ut ungen.

• Svar på tråden Bedövning under förlossning
  • Anonym (.)
    Anonym (Olika) skrev 2021-09-28 23:35:35 följande:

Tänk så olika det kan vara. Det var typ det minsta jag brydde mig om. Visst kändes det, men det var så mkt annat med värkar och stök omkring ( blev bråttom för mig att klämma ut barnet, hade dessutom inga krystvärkar).

Tyckte snarare att det var obehagligare efteråt när de kämpade för att få ut moderkakan. Lustgasen var min bästa vän!

Håller verkligen med.. var också det minsta jag brydde mig om just då, även om det sved såklart och hade ingen bedövning. Värkarna innan fick mig bara att känna "äntligen!" när ungen skulle ut. Krystade dock bara i 6 minuter så kanske är därför också.
  • Anonym (M)
    Anonym (.) skrev 2021-09-29 08:43:15 följande:

Håller verkligen med.. var också det minsta jag brydde mig om just då, även om det sved såklart och hade ingen bedövning. Värkarna innan fick mig bara att känna "äntligen!" när ungen skulle ut. Krystade dock bara i 6 minuter så kanske är därför också.

Oj, detta ändrar min föreställning om att en snabb utdrivning är det värsta. Min första tog 1,5 h, var helt okej, tyckte inte alls att det kändes som så lång tid och värkarna innan var mycket värre. Andra gången tog det 5 min och var tusen gånger värre än värkarna, kändes som en evighet.
  • Anonym (Kolja)
    Kexsmula skrev 2021-09-29 07:55:40 följande:

Ja, jag dissar verkligen inte de som väljer att föda vaginalt. Hoppas ingen trodde det.

Åh nej absolut inte! :)
  • Anonym (M)
    Anonym (Paula) skrev 2021-09-28 22:48:42 följande:

Tack för tipset!! Har du provat det? Har testat eda också - superskönt. Gjorde ju förlossningen smärtfri förutom i slutet då. Har dock svårare för det där brännande när ungen ska ut än själva värkarna egentligen. Tänkte köra lustgas. Ska nog be om den där PDB för att slippa det där värsta *kommer jag spricka Nordpolen till Antarktis nu* ungefär.. ryser bara vid tanken!!

Har nu fött och kan ge min version. Hade EDA + PDB och lustgas vid behov. EDAn fylldes på innan utdrivningen och bedövade bra, men ville ändå ha PDB för säkerhets skull. Kände INGEN smärta under varken värkarna eller utdrivningen. Framkrystandet gick ändå bra, kände ett lätt tryck som inte var obehagligt eller så, och blev guidad hela vägen. Kunde prata och skratta genom hela krystningen. Det gick snabbt och fick ingen bristning. Rekommenderar kombon varmt, skulle lätt kunna föda 10 gånger till! Hoppas det går lika bra för dig.
  • Anonym (A)

Jag hade enbart lustgas under värkarna. Nånstans under krystningarna kände jag att det bara inte går mer. Fick PBD och det var fruktansvärt. Sprutan gjorde så ont att jag skrek rätt ut, det tog inte bort smärtan ett dugg och efteråt var mitt ena ben förlamat.
    Det gick självklart över men jag kunde inte ställa mig upp på vad som kändes som en evighet. Vet faktiskt inte än idag hur lång tid det egentligen rörde sig om. Blev fast på en toastol för de skulle ha mig att kissa innan jag fick lämna förlossningen och det kändes som en evighet.

• Anonym (Paula)
    Anonym (A) skrev 2021-09-30 10:24:59 följande:

Jag hade enbart lustgas under värkarna. Nånstans under krystningarna kände jag att det bara inte går mer. Fick PBD och det var fruktansvärt. Sprutan gjorde så ont att jag skrek rätt ut, det tog inte bort smärtan ett dugg och efteråt var mitt ena ben förlamat.

Det gick självklart över men jag kunde inte ställa mig upp på vad som kändes som en evighet. Vet faktiskt inte än idag hur lång tid det egentligen rörde sig om. Blev fast på en toastol för de skulle ha mig att kissa innan jag fick lämna förlossningen och det kändes som en evighet.

Men gud låter ju värdelöst ... är det typ långa nålar man sticker in? :-O
  • Anonym (Paula)
    Kråkungen skrev 2021-09-28 23:39:11 följande:

Fast alltså...hur man upplever det där är ju jätteindividuellt. Jag födde alla mina fyra ungar utan någon smärtlindring öht, och det är det mest fantastiska jag varit med om i hela mitt liv. Hade jag kunnat hade jag gärna varit gravid och fött barn resten av livet 

Obs! Jag menar inte på något sätt att förringa den upplevelse som någon annan har, jag vill bara påpeka att det är olika 

Jag önskar dig all lycka till, TS, och hoppas du får en lite uthärdligare förlossning den här gången! 

Tack <3
  • Anonym (A)
     är det typ långa nålar man sticker in?

Jag såg den ej men enligt min man var det den största nål han beskådat. Jag är inte spruträdd på något vis, lämnar blod etc utan problem men denna gjorde fruktansvärt ont för mig.
  • Mimosa86
    Anonym (Paula) skrev 2021-09-28 23:10:11 följande:

Jaa alltså ... Det känns ungefär som att du på riktigt håller på att trycka ut du vet en sån här jordglob med lampa inuti som barn har, att hela den ska få plats mellan benen. Du har inget val när det kommer och det känns som ett mellanting mellan att skita ner sig och att någon drar upp där nere från precis alla håll. Smärtan är outhärdlig. Klarar typ inte en till sån omgång alltså ..!! Nej alltså tack för att det verkar finnas alternativ för bedövning!

Det där är subjektivt. Utdrivningsskedet var för mig det minst smärtsamma. Med båda barnen. Kände ett tryck men inget brännande. Mer kämpigt än smärtsamt. Typ som ett träningspass gånger 100. Vilket var märkligt eftersom jag länge haft problem med smärta vid samlag och gynekologbesök.

Vill bara poängtera att det verkligen är olika för alla eftersom det kan finnas många förstagångsföderskor som läser detta och känner (så som jag gjorde) oro att föda vaginalt.

Vet en väninna som fick bedövningsspray vid mellangården när hon krystade. Sånt där de sprayar på när man sys. Hon tyckte det var kanon då setförlust henne tog bort en brännande känsla. Vet inte vad den hette men du kan ju komma det med din barnmorska?
  • Anonym (M)
    Anonym (A) skrev 2021-09-30 14:47:42 följande:

är det typ långa nålar man sticker in?

Jag såg den ej men enligt min man var det den största nål han beskådat. Jag är inte spruträdd på något vis, lämnar blod etc utan problem men denna gjorde fruktansvärt ont för mig.

För mig kändes det ingenting eftersom jag hade EDA, tog lustgas också just då för säkerhets skull men epiduralen räckte nog bra. Det låter tyvärr också som att de satt den helt fel på dig, den nerven går inte ner i benen.
Svar på tråden Bedövning under förlossning