• Wed 29 Sep 2021 19:44
    1993 visningar
    18 svar
    +1
    18
    1993

    Blev jag lurad?

    Hej allihopa!

    Idag backade en bil in o min bil på en parkering, lyckligt nog så rymde han inte från platsen utan vi pratade lite och tog varandras personuppgifter. Senare bad jag min pappa kolla skadorna och jag fick repor, min registreringsskylt samt att grillen på fronten skadades ganska mycket. Vi kom överens om att inte göra en skadeanmälan(som jag i efterhand nog ångrar att jag inte gjorde) och jag tog första bästa förslag på priset 3000kr för dessa skador i hopp om att han var i godtro när han gav mig förslaget då han berättade att han jobbar med bilar.

    Nu är frågan , tror ni jag blev lurad , att de är ett minimum pris för denna situation eller kom de undan lite för lätt.

  • Svar på tråden Blev jag lurad?
  • Wed 29 Sep 2021 19:47
    #1

    Varför skadeanmälde du inte?
    Då får den andre bara betala självrisken...

    Du kan ju skadeanmäla ändå så att bilen kommer in på verkstad och blir ordentligt undersökt. Det kan vara dolda fel.

  • Wed 29 Sep 2021 19:49
    #2

    Nu är det så att vi avtalade om att jag inte ska skadeanmäla detta hos försäkringsbolaget och samma sak för de, även ifall de va dem som hade fel, inser ni hur dumt valt jag gjorde:)

  • Anonym (Jobba­r på verkst­ad)
    Wed 29 Sep 2021 19:55
    #3

    En ny reg.hållare kostar typ 20kr, vi tar inte ens betalt för dem om vi gör andra reparationer på bilen.

    Kan du lägga upp en bild?

  • Anonym (??)
    Wed 29 Sep 2021 20:03
    #4

    "i hopp om att han var i god tro"?
    Du tänkte alltså att det kunde vara så att den andre personen blev lurad, men det hade du i så fall inte brytt dig om? 

  • Anonym (Myran­)
    Wed 29 Sep 2021 20:04
    #5

    Men du kan ju fortfarande anmäla det till ditt försäkringsbolag. Du får väll hitta på en historia, att någon backa in i dig som du inte vet vem det är eller nåt och så använder du dom 3 tusen du fick till självrisken. Sen får det vara en läxa till nästa gång att alltid blanda in försäkringsbolaget och inte ta pengar i handen. Troligtvis har han ingen försäkring på bilen och därmed inte vill blanda in dom.

  • Wed 29 Sep 2021 20:08
    #6

    Här är de bilder på min bil idag , det var inte bara reghållaren som förstördes utan registreringsskylten också.

  • Wed 29 Sep 2021 20:10
    #7
    Anonym (??) skrev 2021-09-29 20:03:30 följande:

    "i hopp om att han var i god tro"?

    Du tänkte alltså att det kunde vara så att den andre personen blev lurad, men det hade du i så fall inte brytt dig om? 


    Om du inte förstod vad jag mena så backade en bil rakt in i mig i en parkerings med massa bilar runtomkring där han backade med mobil i handen där han erkände att han gjorde. Så jag har inte lurat någon alls, snarare har jag blivit lurad :) trotts att jag tuttade och att kille ju en jävligt najs bil som 100% hade baksensorer:)
  • Anonym (Lurad­)
    Wed 29 Sep 2021 20:11
    #8

    Repor = lackering.
    Registreringsskylten kan man beställa ny, frågan är om det har blivit skador bakom som t ex bucklor som måste rätas ut och ev även där viss lackering.
    Skadad grill behöver bytas, frågan är också där om det är andra delar av bilen som påverkats och måste rätas ut.

    Ja du ts... 3000:- kommer inte att täcka dina utgifter på långa vägar. En bilverkstad tar i runda slängar 800:- per arbetstimme, plus materialet. Självklart skulle ni ha gjort en skadeanmälan, det är därför man har försäkring. Frågan är om den andra föraren verkligen hade det... Det finns ingen anledning att inte skadeanmäla, om man har rent mjöl i påsen.

  • Anonym (Lurad­)
    Wed 29 Sep 2021 20:12
    #9

    Dessutom satt han och pratade i telefonen, vilket är olagligt numera. Så nu har den där föraren kommit undan med två lagbrott, och du är den som får betala för det.

  • Wed 29 Sep 2021 20:15
    #10

    Ja jag var fortfarande i chock av krocken och jag borde vetat bättre att jag skulle göra en skadeanmälan men när de tog upp att de skulle va bra att bara låta vara att skadeanmäla bilen och sedan skriva avtal om de vet han säkert gott och väll att de skulle kosta mer. för att klargöra så jag har en försäkring så det är ju inte smart av mig att inte ha använd mig av de. Jag frågade han om han inte försöker luras nu med summan pengar han erbjuder då han berättar att han kan mycket om bilar och att priset kommer täcka kostnaderna för bilen och att de blir pengar över och såklart som ny bilägare tror jag på detta :)

  • Wed 29 Sep 2021 20:32
    #11

    Ja du blev lurad. Men inget hindrar dig från att ändra dig.

  • Wed 29 Sep 2021 20:40
    #12
    Drottningen1970 skrev 2021-09-29 20:32:56 följande:

    Ja du blev lurad. Men inget hindrar dig från att ändra dig.


    När man ingår ett avtal är de lite svårt, kanske finns något som jag kan göra för att komma runt avtalet men de har jag inte kommit på än:) vill inte begå avtalsbrott

    Känns som om mannen visste hur dum jag va och behövde bevis på de, som är riktigt smart av han.
  • Anonym (Bnm)
    Thu 30 Sep 2021 00:03
    #13

    Ja du blev lurad!

    Det är inte försent att göra en skadeanmälan så gör en sådan.

  • Anonym (Bnm)
    Thu 30 Sep 2021 00:07
    #14
    +1
    Jagtrorjagblevlurad skrev 2021-09-29 19:49:03 följande:

    Nu är det så att vi avtalade om att jag inte ska skadeanmäla detta hos försäkringsbolaget och samma sak för de, även ifall de va dem som hade fel, inser ni hur dumt valt jag gjorde:)


    Skrev ni ett kontrakt? Annars är det bara att göra en skadeanmälan och strunta i vad ni kom överens om, och om han ifrågasätter så säger du att du tog ett felaktigt beslut i chock men att du nu med lite eftertanke vill gå den rätta vägen.

    Om du inte skadeanmäler kommer du själv få stå för självrisken och den kan vara på många tusen kr beroende på vad som behöver åtgärdas.

    Han gjorde en fuling och lurade dig så du ska inte känna någon skyldighet jättemotiverad honom att fullfölja er överenskommelse. Snarare borde han få en rejäl avhyvling
  • Anonym (Bnm)
    Thu 30 Sep 2021 00:10
    #15
    +1
    Jagtrorjagblevlurad skrev 2021-09-29 20:40:14 följande:

    När man ingår ett avtal är de lite svårt, kanske finns något som jag kan göra för att komma runt avtalet men de har jag inte kommit på än:) vill inte begå avtalsbrott

    Känns som om mannen visste hur dum jag va och behövde bevis på de, som är riktigt smart av han.


    Han kan inte styrka att ni ingått ett avtal såvida det inte är skriftligt.

    Skärp dig och skaffa dig lite skinn på näsan. Låt honom inte lura dig.
  • Anonym (Jobba­r på verkst­ad)
    Thu 30 Sep 2021 04:41
    #16

    Jag förstod att det var mer och var otydlig, reg hållaren är det billigaste problemet.

    Det ser ut som att det är buckligt bakom den men det ser inte ut att ha varit tillräckligt för att det ska vara inte skador, vad jag kan se så är det bara ytligt, håll dock koll ifall bilen läcker, kylaren sitter där bakom men som sagt, jag tror inte att det är några inre skador.

    Jag jobbar inte med plåtskador så kan inte hjälpa dig med ett exakt pris men bucklan ser så pass liten ut så det hade vi kunnat trycka ut på 30-45 minuter, en ny grill kostar inte många hundralappar på skroten så du skulle nog kunna klara dig på de 3000kr då fått.

    Men jag förstår faktiskt inte, är det här någon du är bekant med eftersom du har hakat upp dig på det här med avtal?

    Hade jag varit du så hade jag hört av mig till honom (ni bytte väl kontaktuppgifter?) Och sagt att nu när jag har tänkt lite så känns det inte bra, jag kan swisha tillbaka dina 3000 men kommer att anmäla till försäkringsbolaget.

    Och vad är du rädd för egentligen? Om du anmäler trots ert "avtal" ska han ringa försäkringsbolaget och säga "vi avtalade om att hon inte skulle anmäla", det kommer bara bli konstigt för hpnom, men jag skulle inte behålla pengarna och anmäla, antingen eller, eller så gör du som någon skrev och anmäler fast du inte vet vem som gjorde det och använder pengarna till självrisken

  • Thu 30 Sep 2021 06:47
    #17

    Gör en skadeanmälan till försäkringsbolaget så allt går rätt till och du får den ersättning du ska ha för skadorna.

    Bara för att du gjort upp en deal eller "avtal" med personen har du inga skyldigheter att fullfölja den.

    Säg som det är, du har kollat upp vad reparationerna skulle kosta och de motsvarar inte hans prisuppskattning, därför får nu försäkringsbolagen ta itu med detta så det blir rätt för alla parter.

    Jag höll på att flytta en gång och råkade också backa in i en annan bil på en parkering. Jag hade så mycket grejer i bakluckan att jag inte såg ordentligt och var lite okoncentrerad.

    Även här bytte jag och personen nummer och hon skulle kolla upp vad det skulle kosta att laga hennes bil.

    Tyvärr övergick situationen till ett utpressningsförsök där hon hotade med att polisanmäla mig om hon inte fick en viss summa pengar - detta, när jag började prata om att blanda in försäkringsbolagen.

    Så jag ringde själv till polisen och de upprättade en anmälan utan misstanke om brott, en kopia skickades hem till den andra personen och därefter hörde jag inte ett ljud från henne igen om ersättning eller pengar.

    Hon tyckte nog inte det var roligt längre, när det kom papper från polisen hem i brevlådan.

    Men gör nu en skadeanmälan för din egen skull!

    Det kommer bara att bli skit för dig själv annars.

  • Anonym (.)
    Thu 30 Sep 2021 08:58
    #18
    -1
    Jagtrorjagblevlurad skrev 2021-09-29 20:10:58 följande:
    Om du inte förstod vad jag mena så backade en bil rakt in i mig i en parkerings med massa bilar runtomkring där han backade med mobil i handen där han erkände att han gjorde. Så jag har inte lurat någon alls, snarare har jag blivit lurad :) trotts att jag tuttade och att kille ju en jävligt najs bil som 100% hade baksensorer:)
    Nej, han har inte lurat dig. Du valde själv att inte anmäla detta. Visst, hans förslag var kanske inte så bra, men du valde ju själv att gå med på det. Så lurad har du inte blivit, du visste ju vad du svarade på. 
Svar på tråden Blev jag lurad?